Oj då, här var det dags med en uppdatering kanske...
Mycket har hänt, både positivt och negativt men mest positivt såklart. Mycket finurlande, prokrastinerande, stressmekande och fulmekande har det blivit under tiden som timmarna och dagarna flugit förbi denna sommar. Men väldigt många mil bakom ratten också!
VARNING!! Wall of text.
Vi går väl i kronologisk ordning då..
Det har varit lite löst planerat att besöka SCC på Gardemoen i Norge och självklart hade det varit en cool grej att ta med bussen på. Janne från Big Lake VW var på träffen förra året och ville absolut dra ihop ett gäng luftkylda att åka karavan med det, det lät ju som en kul grej! Då jag timeade semestern lite fel (och sedan missade att räkna med en resdag) så var vi lite off och tänkte att vi nog åkte vätskeskadat dagen efter gänget rätt så länge men stjärnorna ställde sig i linje och ledigheten löste sig när det var ca 2v kvar till avfärd. Dags för stressmek dvs!!
Och vad är det första man gör när man har en halvt fungerande buss som är plåtren inuti utan inredning och man ska åka 90 mil T&R till ett annat land samt sova i bussen flera dygn? Ja, självklart är det att koppla stereo!
Planen var som sagt dubbla 12" billiga basar, en DSP som skulle driva musiken och så ett steg jag hade liggande till basarna. Sen dubbla 5.25" kit från Musway i dörrarna, lät som en bra idé på papper men gick väl sisådär. En provspelning på bänken bredvid bilen gick skitbra sen när allt var inkopplat och redo så gick det 2 sekunder och så sa det POPP. Sen var det dött....... Främre kanalerna i DSPen är torsk, bakre kanalerna fungerar med t.ex. färdiga högtalarlådor till hemmabion jag testat men ej med högtalarkiten till bilen jag köpt. Ohm-mäter allt, kollar alla kopplingar och testar det mesta, men icke...... Så efter att ha tagit 3 kvällar av stressmektiden på att koppla stereo så får jag ändå inse att vi får lyssna på tystnad till Norge, om vi nu ens kommer iväg. Score.
Dags för lite "riktigt" mek som kan ta oss närmare trippen. Behövde ställa ventilerna, montera av gamla sönderrostade avgasrören och värmekammarna (till mina grannars jubel!), på med ett nytt som jag köpt samt bygga inredning, lägga matta och koppla 12v + mobilladdare. Samt se över allt man kan se över för att klara sig 45 mil plus massa annat jox. Låter ju enkelt.
På det så var min sambo och jag lediga från jobbet en dag på dom 1.5v till avfärd som återstod, så dagarna bestod av att kliva upp 07.00, jobba en hel arbetsdag, hem till garaget vid 19.30 och sen skruva fram till 01.30-ish för att se duscha, äta och sova. Sen upp igen och köra på igen, igen och igen...
Jag koppade el, svor över rostiga bultar och fulmekade i största allmänhet medan sambon tog stortag i inredningen med att klippa till och fixa mattor i alla utrymmen. Tills hon 02.10 sydde sig i fingret och fick dra ut den ÅT FEL HÅLL med pincett. Då var det slutmekat för den dagen iaf, men ingen rast ingen ro för dagen efter var vi igång igen....
Sen påbörjades sängarbetet. Vi spånade med Mr Jimmy om enklast möjliga säng för att spara tid men tog ändå beslutet att bygga lite rejälare så kan vi om vi vill återanvända det i framtiden. Bara lyfta upp på loftet i garaget och spara ifall vi inte har hittat någon bra rock n roll-soffa tills nästa år. Så lite reglar och skivor inhandlades och gjordes med överkurs till ett par ramar. Bultades i bakre väggen för extra stabilitet.
Riktigt stabilt och mysigt blev det! Överkurs kanske, men jäklar va bra det blev för två amatörer!!
Ett lager liggunderlag för att skydda madrassen lite från ev. stickor från träet och sen en uppblåsbar madrass från Jysk. Enkelt, billigt och jäkligt smidigt!
Självklart måste man ju ha gardiner också, vill ju inte nakenchocka någon norrbagge och få stryk på en camping i grannlandet..
Det upptäcktes en fullagning deluxe också av tidigare ägare. Lämpligt placerad på bältesinfästningen, lite chockerande att denna inte upptäckts tidigare och bara tur man inte krockat. Då hade man suttit som en fluga i fronten för bältet hade hållit för noll och inget, bara rost som höll det kvar!
Och så var det dags........ Ingen minns en fegis! Packa i så mycket reservdelar man tror sig behöva (plus massa mer) samt en del förnödenheter, sen så rullade vi mot uppsamlingsplatsen.... Med ett skallrande avgassystem som tog emot dragkroksfästena (trots hårt vinkelslipande kvällarna innan), finaste "Gå bort"-dressen på sig och nervösa miner så var vi på g. Målet var satt, kommer vi till Falun så får vi vara nöjda. Allt efter det är en bonus.
Vägen tog oss längre och längre hemifrån, mil efter mil avverkades och vi var 7 tappra luftkylda på väg mot ett annat land. Falun passerades snabbt, dom nervösa minerna ersättes sakta med flin. Vi var förbi. En snabb paus i Borlänge för att inhandla lite drickbart för vissa i gruppen och en fuktslukare för oss så fortsatte färden. Lunchen spenderas med att fundera vilken budget och hur vi enklast betalade våra blivande SwapMeet-fynd, inte en ond tanke var i vår kropp nu. VI SKULLE TILL NORGE!!!!
Och tamifan, att vi klarade det också!
Resan gick utan bekymmer (förutom dom 100-tal liter vatten som spolades upp ur mina silvertejpade hål) och vi antog en grusplätt som camp för oss i Big Lake VW. En riktigt grym helg med mycket öl, strålande väder hela helgen (trots monsunregnet på väg ner) och fantastiskt mycket snack och glada skratt med luftkylda idioter som en annan. Blev riktigt mysigt i bussen också, sambon som var skeptisk i början blev riktigt pepp! Vilken jäkla träff, en resa för livet!
90 mil i en otestad buss med tillfällig inredning, har blivit totalt idiotförklarad av mer än en handfull personer för att vi antog utmaningen men tji fick alla! Gick galant, hade kunnat gått åt helvete på flera punkter men nu gjorde det inte det och vi byggde relationer och minnen för livet. Något som folkabussarna och bubblorna är bra på än idag, att samla likasinnade och bringa glädje i livet!
Hade såklart inte gått utan den enorma uppbackning och support från närliggande VW-tokar i form av både pepp, hejarop och mekhjälp. Så tack alla, ingen nämnd ingen glömd..
Väl hemma så har vi mest smält resan efter SCC, planerat & köpt flera små galna projekt inför SCC 2024 (STAY TUNED!!) och njutit av tillvaron. Bussen har stått så fint på uppfarten och varit stolt den också tror jag, men med Larvens tjurighet så var det klart att den inte var helt nöjd med att bara stå parkerad efter en sån resa. En cruisingtrip till närliggande Hedesunda bekräftade det när den blev tjurigare och tjurigare för att se bara dö och vara svårstartad. Brytarspetsarna trodde alla, så dom justerades. Efter det så var den död. Helt död. Älskade bilar...
En del felsökning och testandes det mesta så fick Janne aningen att det var kondingen så en sådan letades på i en närliggande bod/lekstuga/reservdelslager och se på fan, den startade. Så dagens tripp till avslutningen av säsongen för Frukostklubben Gästrikland på natursköna Högbo Qvarn utanför Sandviken kunde gå av stapeln, inte riktigt utan hicka dock då den går som en påse nötter.. Men det är ett senare problem, har ju två hela veckor tills den ska till riktiga avslutningen på Norrtäljemarknaden.. Och nu vet jag ju vad man hinner på 2v...
PS. Går allt som det ska så kanske det hämtas en kompis till Larven, återkommer om det.. Så avslutar med en liten cliffhanger.....