1

En fejkad cab (inte jag som kapat) med 1500 motor, 1970.

Stått många år men i gott skick överlag, börjat småfixa med motorn för att den ska må så bra som möjligt. En sak som jag undrar, är nedan en bra investering för att ge den bästa möjliga förutsättningar i sommar? Och om JA: fungerar låset som vanligt i nederkant av luckan?

https://www.classicvw.se/cool-air-kit- … cts_id/641

2

Ja.

"ljushuvud"

3

Maximera kylning ??
Då börjar man med lyfta bort fläkt kåpan gör rent den sen göra rent med högtryck samma med cylindrar Det brukar vara gott om skit där på en gammal motor
Sen får man inte glömma varför det fanns en cab motorlucka  PÅ en  Cab har inte samma luftströmmar runt motor luckan som en vanlig har
Finns massa You Tube om detta
Se till du har rätt bränsle blandning till E5/E10 soppan då går den kallare
///

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av viktorbarje (2023-06-14 19:43:35)

PPRMicke skrev:

Maximera kylning ??
Då börjar man med lyfta bort fläkt kåpan gör rent den sen göra rent med högtryck samma med cylindrar Det brukar vara gott om skit där på en gammal motor
Sen får man inte glömma varför det fanns en cab motorlucka  PÅ en  Cab har inte samma luftströmmar runt motor luckan som en vanlig har
Finns massa You Tube om detta
Se till du har rätt bränsle blandning till E5/E10 soppan då går den kallare
///


Tacksam för tipsen,

Fläktkåpan togs bort igår och rengjort ordentligt samt skiftat oljekylen och packningar.
Kan du utveckla ”rätt bränsleblandning” för en nybörjare?

5

viktorbarje skrev:
PPRMicke skrev:

Maximera kylning ??
Då börjar man med lyfta bort fläkt kåpan gör rent den sen göra rent med högtryck samma med cylindrar Det brukar vara gott om skit där på en gammal motor
Sen får man inte glömma varför det fanns en cab motorlucka  PÅ en  Cab har inte samma luftströmmar runt motor luckan som en vanlig har
Finns massa You Tube om detta
Se till du har rätt bränsle blandning till E5/E10 soppan då går den kallare
///


Tacksam för tipsen,

Fläktkåpan togs bort igår och rengjort ordentligt samt skiftat oljekylen och packningar.
Kan du utveckla ”rätt bränsleblandning” för en nybörjare?

Hoppas du vet att bränslena ändrades förra året i juli  till E10 som skall ersätta 95 oktan (ja det står än på pumpen)
Eller E5 som motsvarar 98 
Då får man kompensera med större munstycke i förgasaren
E10 är 3% sämre energi  så man får gå upp med 3% i storlek på huvudmunstycket E5 med 1.5%
Hur man ser på blandningen Man tar ur ett tändstift tittar på färgen är dom vita så är det fel  är Dom svarta så är det ett förgasare eller pumpfel
Bör vara choklad bruna  råkar man ha Co från besiktningen det är lägre än 2.5-3  får maskin förlite mat 
En VW motor kyls med soppa  om det är förlitet munstycke går dom varma
Ofta skyller man på dålig oljekylning men om kylaren får jobba övertid på grund av för mager blandning
Men det finns en sak till som är ett vanligt värmeproblem
Det är att lagerlägena är lite förstora då pressas oljan ut mellan motorblock o lager 
Om det är riktigt där pressas oljan genom lager in i vevaxelen det blöder ut olja o den kyls
Ett oborrat block eller borrat kan det skilja 30-40+ grader på oljan
Att försöka o tro det blir bra med bara byta lager på en bubbla motor är som skjuta sig själv i foten Men tron kan man flytta berg med
Gör det riktigt från början så kommer du ha en trevlig motor under många år som du slipper skruva med
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:
viktorbarje skrev:
PPRMicke skrev:

Maximera kylning ??
Då börjar man med lyfta bort fläkt kåpan gör rent den sen göra rent med högtryck samma med cylindrar Det brukar vara gott om skit där på en gammal motor
Sen får man inte glömma varför det fanns en cab motorlucka  PÅ en  Cab har inte samma luftströmmar runt motor luckan som en vanlig har
Finns massa You Tube om detta
Se till du har rätt bränsle blandning till E5/E10 soppan då går den kallare
///


Tacksam för tipsen,

Fläktkåpan togs bort igår och rengjort ordentligt samt skiftat oljekylen och packningar.
Kan du utveckla ”rätt bränsleblandning” för en nybörjare?

Hoppas du vet att bränslena ändrades förra året i juli  till E10 som skall ersätta 95 oktan (ja det står än på pumpen)
Eller E5 som motsvarar 98 
Då får man kompensera med större munstycke i förgasaren
E10 är 3% sämre energi  så man får gå upp med 3% i storlek på huvudmunstycket E5 med 1.5%
Hur man ser på blandningen Man tar ur ett tändstift tittar på färgen är dom vita så är det fel  är Dom svarta så är det ett förgasare eller pumpfel
Bör vara choklad bruna  råkar man ha Co från besiktningen det är lägre än 2.5-3  får maskin förlite mat 
En VW motor kyls med soppa  om det är förlitet munstycke går dom varma
Ofta skyller man på dålig oljekylning men om kylaren får jobba övertid på grund av för mager blandning
Men det finns en sak till som är ett vanligt värmeproblem
Det är att lagerlägena är lite förstora då pressas oljan ut mellan motorblock o lager 
Om det är riktigt där pressas oljan genom lager in i vevaxelen det blöder ut olja o den kyls
Ett oborrat block eller borrat kan det skilja 30-40+ grader på oljan
Att försöka o tro det blir bra med bara byta lager på en bubbla motor är som skjuta sig själv i foten Men tron kan man flytta berg med
Gör det riktigt från början så kommer du ha en trevlig motor under många år som du slipper skruva med
/// Micke

För en nybörjare tackar jag för all info,
Har originalmunstycke nu och gjorde sista besiktningen för en månad sedan med 0.2 i CO värde, baserat på ovan borde jag då byta munstycke antar jag.

Noterar att de finns två,
Huvudmunstycke och lagfartsmunstycke?
(Båda ökas upp?)

Ska båda bytas och vad ska jag då gå upp till?
Motorkod H och inget annat modifierat på den.

7

Mycket imponerad av PPRMickes kunskaper och erfarenheter!
Och tacksam för hans vilja att dela med sig och vägleda  ICQ/ay

8

viktorbarje skrev:
PPRMicke skrev:
viktorbarje skrev:

Tacksam för tipsen,

Fläktkåpan togs bort igår och rengjort ordentligt samt skiftat oljekylen och packningar.
Kan du utveckla ”rätt bränsleblandning” för en nybörjare?

Hoppas du vet att bränslena ändrades förra året i juli  till E10 som skall ersätta 95 oktan (ja det står än på pumpen)
Eller E5 som motsvarar 98 
Då får man kompensera med större munstycke i förgasaren
E10 är 3% sämre energi  så man får gå upp med 3% i storlek på huvudmunstycket E5 med 1.5%
Hur man ser på blandningen Man tar ur ett tändstift tittar på färgen är dom vita så är det fel  är Dom svarta så är det ett förgasare eller pumpfel
Bör vara choklad bruna  råkar man ha Co från besiktningen det är lägre än 2.5-3  får maskin förlite mat 
En VW motor kyls med soppa  om det är förlitet munstycke går dom varma
Ofta skyller man på dålig oljekylning men om kylaren får jobba övertid på grund av för mager blandning
Men det finns en sak till som är ett vanligt värmeproblem
Det är att lagerlägena är lite förstora då pressas oljan ut mellan motorblock o lager 
Om det är riktigt där pressas oljan genom lager in i vevaxelen det blöder ut olja o den kyls
Ett oborrat block eller borrat kan det skilja 30-40+ grader på oljan
Att försöka o tro det blir bra med bara byta lager på en bubbla motor är som skjuta sig själv i foten Men tron kan man flytta berg med
Gör det riktigt från början så kommer du ha en trevlig motor under många år som du slipper skruva med
/// Micke

För en nybörjare tackar jag för all info,
Har originalmunstycke nu och gjorde sista besiktningen för en månad sedan med 0.2 i CO värde, baserat på ovan borde jag då byta munstycke antar jag.

Noterar att de finns två,
Huvudmunstycke och lagfartsmunstycke?
(Båda ökas upp?)

Ska båda bytas och vad ska jag då gå upp till?
Motorkod H och inget annat modifierat på den.

0.2 DÅ är det farligt nära att dom skär av värme som en moped som skär cylindrar av snål blandning
Ja båda är smart att byta
Men om du har ett frän avgas system och annan luftrenare så räcker det inte med 3%
Då snackar vi om 5% på huvudmunstycke minst 0.05 på låg fart munstycke (http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf)
huvud munstycke std avgas( det räcker att man ändrar avgaspiporna så är det modifierat )  o std luftrenare från 120 till 125-130 bytt avgas plus 0.05mm Bytt luftfilter 0.05 mm
Så är man nära verkligheten  ( för tillfället är färgen vit på tändstiften bör vara chokladbrun ) så är det lättaste sättet att läsa av blandningen
Om man har möjligheten att mäta Co aldrig under 2.5  gärna runt 4.0
Om du gör dessa saker så kommer du  ha små värmeproblem  av soppan
Finns massa saker som gör man får problem om man inte köper en bra verkstads  bok som gör det lättare för sig själv
Ja dom är dyra men den infon som finns i en sådan kan man lösa 99% av alla problem

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:
viktorbarje skrev:
PPRMicke skrev:

Hoppas du vet att bränslena ändrades förra året i juli  till E10 som skall ersätta 95 oktan (ja det står än på pumpen)
Eller E5 som motsvarar 98 
Då får man kompensera med större munstycke i förgasaren
E10 är 3% sämre energi  så man får gå upp med 3% i storlek på huvudmunstycket E5 med 1.5%
Hur man ser på blandningen Man tar ur ett tändstift tittar på färgen är dom vita så är det fel  är Dom svarta så är det ett förgasare eller pumpfel
Bör vara choklad bruna  råkar man ha Co från besiktningen det är lägre än 2.5-3  får maskin förlite mat 
En VW motor kyls med soppa  om det är förlitet munstycke går dom varma
Ofta skyller man på dålig oljekylning men om kylaren får jobba övertid på grund av för mager blandning
Men det finns en sak till som är ett vanligt värmeproblem
Det är att lagerlägena är lite förstora då pressas oljan ut mellan motorblock o lager 
Om det är riktigt där pressas oljan genom lager in i vevaxelen det blöder ut olja o den kyls
Ett oborrat block eller borrat kan det skilja 30-40+ grader på oljan
Att försöka o tro det blir bra med bara byta lager på en bubbla motor är som skjuta sig själv i foten Men tron kan man flytta berg med
Gör det riktigt från början så kommer du ha en trevlig motor under många år som du slipper skruva med
/// Micke

För en nybörjare tackar jag för all info,
Har originalmunstycke nu och gjorde sista besiktningen för en månad sedan med 0.2 i CO värde, baserat på ovan borde jag då byta munstycke antar jag.

Noterar att de finns två,
Huvudmunstycke och lagfartsmunstycke?
(Båda ökas upp?)

Ska båda bytas och vad ska jag då gå upp till?
Motorkod H och inget annat modifierat på den.

0.2 DÅ är det farligt nära att dom skär av värme som en moped som skär cylindrar av snål blandning
Ja båda är smart att byta
Men om du har ett frän avgas system och annan luftrenare så räcker det inte med 3%
Då snackar vi om 5% på huvudmunstycke minst 0.05 på låg fart munstycke (http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf)
huvud munstycke std avgas( det räcker att man ändrar avgaspiporna så är det modifierat )  o std luftrenare från 120 till 125-130 bytt avgas plus 0.05mm Bytt luftfilter 0.05 mm
Så är man nära verkligheten  ( för tillfället är färgen vit på tändstiften bör vara chokladbrun ) så är det lättaste sättet att läsa av blandningen
Om man har möjligheten att mäta Co aldrig under 2.5  gärna runt 4.0
Om du gör dessa saker så kommer du  ha små värmeproblem  av soppan
Finns massa saker som gör man får problem om man inte köper en bra verkstads  bok som gör det lättare för sig själv
Ja dom är dyra men den infon som finns i en sådan kan man lösa 99% av alla problem

Sitter ormbo och ny luftrenare(burk med gälar) på.

Sista frågan, baserat på de % tal du nämner, vad ska jag köpa?

https://vwcustomspeed.com/kategori/Lagfartsmunstycke

https://vwcustomspeed.com/kategori/Huvudmunstycke

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-06-17 21:24:42)

efter som din länk inte funkar och jag inte vet vad du för års modell du har på förgasaren
Går på den specen som är i bränsle delen på länken
Där står det det skall sitta 55  på låg fart 0.05 mm plus bör bli 60
Samma med huvud munstycke har ingen koll vad du har i din förgasare det satt 31Pict 1 förgasaren 150 eller om du har  32 Pict 2 så satt det 140
Du hade raggar filter på den stackas förgasaren då får du räkna upp 0.05 mm sen ormbo då är det minst 0.05 mm till
Då blir det 0.10 mm sen skall man kompensera soppan med etanol då brukar det bli 0.05mm till
Totalen blir 0.15 mm på det som sitter i förgasaren nu ( om jag var dig skulle jag köpa två st ett som är vad ut räkningen är plus ett som är 0.05 mm större o testa vilket den går bäst på
Du måste ta ur o kontrollera vad som sitter i nu
Förr i tiden när man köpte saker från seriösa firmor och ringde och frågade så fick man anvisningar vad man skulle göra om man bytte typ luftfilter  samma med avgas Men näthandelen får man inte den infon
Skulle du ringa till CSP o prata med Per skulle du få denna infon som jag skrev lite högre upp
Det står även i trim handlingana som finns i bok form plus mycket mer som inte finns på nätet
Att byta luftfilter till raggar filter ( ps dom bör göras rent efter 100mil ) (även detta står inte på nätet) klassas som trim samma med ormbo
Från en grinig gammal gubbe  ICQ/bs  Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11 Senaste redigerad av viktorbarje (2023-06-17 22:25:07)

PPRMicke skrev:

efter som din länk inte funkar och jag inte vet vad du för års modell du har på förgasaren
Går på den specen som är i bränsle delen på länken
Där står det det skall sitta 55  på låg fart 0.05 mm plus bör bli 60
Samma med huvud munstycke har ingen koll vad du har i din förgasare det satt 31Pict 1 förgasaren 150 eller om du har  32 Pict 2 så satt det 140
Du hade raggar filter på den stackas förgasaren då får du räkna upp 0.05 mm sen ormbo då är det minst 0.05 mm till
Då blir det 0.10 mm sen skall man kompensera soppan med etanol då brukar det bli 0.05mm till
Totalen blir 0.15 mm på det som sitter i förgasaren nu ( om jag var dig skulle jag köpa två st ett som är vad ut räkningen är plus ett som är 0.05 mm större o testa vilket den går bäst på
Du måste ta ur o kontrollera vad som sitter i nu
Förr i tiden när man köpte saker från seriösa firmor och ringde och frågade så fick man anvisningar vad man skulle göra om man bytte typ luftfilter  samma med avgas Men näthandelen får man inte den infon
Skulle du ringa till CSP o prata med Per skulle du få denna infon som jag skrev lite högre upp
Det står även i trim handlingana som finns i bok form plus mycket mer som inte finns på nätet
Att byta luftfilter till raggar filter ( ps dom bör göras rent efter 100mil ) (även detta står inte på nätet) klassas som trim samma med ormbo
Från en grinig gammal gubbe  ICQ/bs  Micke

Får ursäkta ormbo och luftfilter, de satt på när jag köpte den…

Knas att länkarna inte funkade, var CSP modeller för munstycken.
112.5-170 normalt
40-65 lågfart

Fattar inte helt hur jag ska utläsa detta men får väl dra en chans och beställa 3st normala (155 och uppåt?) och 3st lågfart och prova mig fram. Haha…

Har orginalluftfilter i en låda men då passar inte coolair till motorluckan dessvärre.

12

Jag vet inte om du Öppnade länken om bränslesystemet (http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf )
På bild 81 har du din förgasare 
NR 21 har du pluggen som du måste ta bort för in i hålet en skruvmejsel finner du munstycket Nr23
Det står siffror på det som betyder det var det är i storlek typ 140 eller 150 = 1.4 mm eller 1,5mm på huvudmunstycket
Lågfart är typ 050 = 0,5 mm
Läs igenom länken  en o två gånger

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

PPRMicke skrev:

Jag vet inte om du Öppnade länken om bränslesystemet (http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf )
På bild 81 har du din förgasare 
NR 21 har du pluggen som du måste ta bort för in i hålet en skruvmejsel finner du munstycket Nr23
Det står siffror på det som betyder det var det är i storlek typ 140 eller 150 = 1.4 mm eller 1,5mm på huvudmunstycket
Lågfart är typ 050 = 0,5 mm
Läs igenom länken  en o två gånger

Först, är dig evigt tacksam för alla tips och information.
Följt bild 81 som är min förgasare.
Munstycket är 120 som sitter i nu.

Då ska jag alltså köpa ett 135 och ett 140?

Men fråga, jag hittar inget lågfartsmunstycke på bild 81? Finns det inget då eller?

14

viktorbarje skrev:
PPRMicke skrev:

Jag vet inte om du Öppnade länken om bränslesystemet (http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf )
På bild 81 har du din förgasare 
NR 21 har du pluggen som du måste ta bort för in i hålet en skruvmejsel finner du munstycket Nr23
Det står siffror på det som betyder det var det är i storlek typ 140 eller 150 = 1.4 mm eller 1,5mm på huvudmunstycket
Lågfart är typ 050 = 0,5 mm
Läs igenom länken  en o två gånger

Först, är dig evigt tacksam för alla tips och information.
Följt bild 81 som är min förgasare.
Munstycket är 120 som sitter i nu.

Då ska jag alltså köpa ett 135 och ett 140?

Men fråga, jag hittar inget lågfartsmunstycke på bild 81? Finns det inget då eller?

Har du tittat på din förgasare vilken modell det är står på vänster sidan av flotörhuset  om det är en 31 eller 32
På bilden är det 30 och 34  Då får man gå in på en förgasare firmas hsida titta Typ denna https://misab.se/matriser.php?kid=4-544-550-617
Om man läser igenom länken om bränsle systemet så står det vad som har varit där från början så står det 120 och 55 lågfart  Psf sida 12 bild 61
Om jag var dig skulle jag ta bort förgasaren göra rent den se vad det står på sidan o konstatera vad det är för något
Innan jag skulle tänka på beställa saker
Jag skulle köpa en flotörhus packning för den gamla brukar gå sönder och en förgasar packning till insuget Sen tvätta rent insidan med starkt lösningsmedel typ bromsrengörare
Det är garanterat skit på insidan av avluftnings röret som går upp luftfiltret
Har du en avstängnings ventil på höger sidan ersätter den lågfarts munstycket Då får du kolla vad det står på det Kan vara 55
högfart 135-140 är vell bra men det blir ännu bättre om du kan byta o gå upp till 60 i lågfarten 
En förgasare är en mycket känslig sak som lite skit
Samtidigt du tar isär förgasaren är risken stor du lär dig hur det fungerar i en förgasare
Jag kan sätta nästan mitt huvud det inte är sista gången du tar i sär o gör rent en förgasare
Ha rena trasor eller papper under förgasaren så kommer det bli bra Allt som skall tillbaka i förgasaren skall vara så rent som man kan stoppa det i munnen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:
viktorbarje skrev:
PPRMicke skrev:

Jag vet inte om du Öppnade länken om bränslesystemet (http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf )
På bild 81 har du din förgasare 
NR 21 har du pluggen som du måste ta bort för in i hålet en skruvmejsel finner du munstycket Nr23
Det står siffror på det som betyder det var det är i storlek typ 140 eller 150 = 1.4 mm eller 1,5mm på huvudmunstycket
Lågfart är typ 050 = 0,5 mm
Läs igenom länken  en o två gånger

Först, är dig evigt tacksam för alla tips och information.
Följt bild 81 som är min förgasare.
Munstycket är 120 som sitter i nu.

Då ska jag alltså köpa ett 135 och ett 140?

Men fråga, jag hittar inget lågfartsmunstycke på bild 81? Finns det inget då eller?

Har du tittat på din förgasare vilken modell det är står på vänster sidan av flotörhuset  om det är en 31 eller 32
På bilden är det 30 och 34  Då får man gå in på en förgasare firmas hsida titta Typ denna https://misab.se/matriser.php?kid=4-544-550-617
Om man läser igenom länken om bränsle systemet så står det vad som har varit där från början så står det 120 och 55 lågfart  Psf sida 12 bild 61
Om jag var dig skulle jag ta bort förgasaren göra rent den se vad det står på sidan o konstatera vad det är för något
Innan jag skulle tänka på beställa saker
Jag skulle köpa en flotörhus packning för den gamla brukar gå sönder och en förgasar packning till insuget Sen tvätta rent insidan med starkt lösningsmedel typ bromsrengörare
Det är garanterat skit på insidan av avluftnings röret som går upp luftfiltret
Har du en avstängnings ventil på höger sidan ersätter den lågfarts munstycket Då får du kolla vad det står på det Kan vara 55
högfart 135-140 är vell bra men det blir ännu bättre om du kan byta o gå upp till 60 i lågfarten 
En förgasare är en mycket känslig sak som lite skit
Samtidigt du tar isär förgasaren är risken stor du lär dig hur det fungerar i en förgasare
Jag kan sätta nästan mitt huvud det inte är sista gången du tar i sär o gör rent en förgasare
Ha rena trasor eller papper under förgasaren så kommer det bli bra Allt som skall tillbaka i förgasaren skall vara så rent som man kan stoppa det i munnen

Tack för alla tips och råd, verkligen stort tack!  ICQ/bf
Rivit ner förgasaren, hitta lågfart med och satt ett 55.

Så nu beställt nya munstycken, packningarna samt lite annat när jag ändå var i farten.

Igen, stort tack för allt  ICQ/bq

16

PPRMicke skrev:
viktorbarje skrev:
PPRMicke skrev:

Jag vet inte om du Öppnade länken om bränslesystemet (http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf )
På bild 81 har du din förgasare 
NR 21 har du pluggen som du måste ta bort för in i hålet en skruvmejsel finner du munstycket Nr23
Det står siffror på det som betyder det var det är i storlek typ 140 eller 150 = 1.4 mm eller 1,5mm på huvudmunstycket
Lågfart är typ 050 = 0,5 mm
Läs igenom länken  en o två gånger

Först, är dig evigt tacksam för alla tips och information.
Följt bild 81 som är min förgasare.
Munstycket är 120 som sitter i nu.

Då ska jag alltså köpa ett 135 och ett 140?

Men fråga, jag hittar inget lågfartsmunstycke på bild 81? Finns det inget då eller?

Har du tittat på din förgasare vilken modell det är står på vänster sidan av flotörhuset  om det är en 31 eller 32
På bilden är det 30 och 34  Då får man gå in på en förgasare firmas hsida titta Typ denna https://misab.se/matriser.php?kid=4-544-550-617
Om man läser igenom länken om bränsle systemet så står det vad som har varit där från början så står det 120 och 55 lågfart  Psf sida 12 bild 61
Om jag var dig skulle jag ta bort förgasaren göra rent den se vad det står på sidan o konstatera vad det är för något
Innan jag skulle tänka på beställa saker
Jag skulle köpa en flotörhus packning för den gamla brukar gå sönder och en förgasar packning till insuget Sen tvätta rent insidan med starkt lösningsmedel typ bromsrengörare
Det är garanterat skit på insidan av avluftnings röret som går upp luftfiltret
Har du en avstängnings ventil på höger sidan ersätter den lågfarts munstycket Då får du kolla vad det står på det Kan vara 55
högfart 135-140 är vell bra men det blir ännu bättre om du kan byta o gå upp till 60 i lågfarten 
En förgasare är en mycket känslig sak som lite skit
Samtidigt du tar isär förgasaren är risken stor du lär dig hur det fungerar i en förgasare
Jag kan sätta nästan mitt huvud det inte är sista gången du tar i sär o gör rent en förgasare
Ha rena trasor eller papper under förgasaren så kommer det bli bra Allt som skall tillbaka i förgasaren skall vara så rent som man kan stoppa det i munnen

Rengjord och skulle sätta dit nya munstycke, vanliga gick fint men lågfartsmunstycke ser ju helt annorlunda u, saknar gängor utvändig gänga i ena änden?

Post's attachments

IMG_8446.jpeg, 94.83 kb, 683 x 738
IMG_8446.jpeg 94.83 kb, 108 downloads since 2023-06-21 

17 Senaste redigerad av viktorbarje (2023-06-25 20:03:08)

Dags att summera och rikta ett stort tack till PPRMicke!  ICQ/ay

Jag har;
1. Gjort rent hela förgasaren ner i minsta detalj
2. Satt in 140 munstycke
3. Satt in 60 lågfart
4. Installerat COOLAIR
5. Nya packningar insug/förgasare

Kört några korta och några längre svängar och kan konstatera: Den blir inte i närheten av lika varm längre samt upplever att motorn går renare och mjukare än tidigare.  ICQ/bf

I tillägg till ovan har skiftat olja, oljekylare. (Pga läckage)