Började kvällen med att ta tag i den fastrostade p-änden. Mycket värme,WW40 och väldigt många svordomar senare så kom den loss och jag fick monterat klart dem. Efter den energikrävande uppgiften fick det bli lite terapiarbete med att matta ner den nya framvagnstommen inför lackning. Hann även med att tvätta rent noskonen innan det blev kväll.
Blev en kväll med bara växellådshoppsätning. Nu är allt rengjort med nya packningar och stålet är blästrat så nu får den vänta på att få lite färg på sej.
Försökte mej på att laga locket till ramhuvudet men det var för dåligt. Fanns knappt någon plåt kvar att svetsa i så det fick hamna i
skrotlådan och beställde ett nytt istället.
Väntar lite på att få färg på bottenplattan så tog fram motorn och började plocka ner den. Mycket ärj och rost här med som väntat
men det är bara att kämpa på. För rengöra och kolla vad som kan återanvändas. Rom byggdes ju inte på en dag
Kör vidare med att lossa grejor på motorn. Det mesta sitter fast med rost och erj så det är blir väl att ta isär alltihop .Som exempel när jag tänkte lossa topparna och fick med cylindrarna på köpet. Så ordentlig rengörning och ta ner allt och börja om så får vi se hur det blir.
jag avskyr rost. stor tumme upp!!
it would burn off both of your ears . . . "
fastrostat kan loss med värme och ett stearinljus som smällts mot bulten...eller en blandning av aceton o hydraulolja...
obs! det måste vara ett äkta stearinljus med 100% stearin...flytande stearinet sugs in i gängorna och samtidigt så smörjer
det loss.
Investerade mej i en ny leksak då jag tyckte det blev så bra med blästringen. Tänkte att det skulle vara skönt att stå inne i verkstaden och blästra. Med tanke på hur mycket rost jag har på mina grejor så kändes det rätt att skaffa ett skåp för uppgiften. Så dagen gick åt
att packa upp och montera och prova lite, så inte så mycket mekande denna gången.
Vi i har samma skåp på jobbet och jag rek dig att rätta alla vinklar/hörn /skarvar invändigt innan användning för det läcker rätt kraftigt ur dessa på vårat, även listerna till dörrarna kan behöva lite kärlek
Men så smidigt med ett blästerskåp
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Vi i har samma skåp på jobbet och jag rek dig att rätta alla vinklar/hörn /skarvar invändigt innan användning för det läcker rätt kraftigt ur dessa på vårat, även listerna till dörrarna kan behöva lite kärlek
Men så smidigt med ett blästerskåp
Jag får kolla detta men är sjukt nöjd med detta då bara har det till hobbybruk
Blev en glad överraskning när jag kom ner till garaget. Min vän lackeraren hade fått en lucka och lackat och sprutat body på min platta och lite övriga detaljer så det var bara att lasta på och rulla över till mej igen. Så kvällen gick åt till det och börja kolla vad som behöver blästras i skåpet för att monteras vidare på chassit. Man blir glad över detta med tanke hur det såg ut när jag började.
Nästa vecka blir det festival så inget mekande då men det kan det vara värt...
Är så jädra mysigt med nylackade grejer
Blev en kväll med bara växellådshoppsätning. Nu är allt rengjort med nya packningar och stålet är blästrat så nu får den vänta på att få lite färg på sej.
thumbnail_IMG_0398.jpg, 86.34 kb, 480 x 640
Hej Hans,
Jag ser att du lossat noskonen på växellådan - en splitcaselåda. Hoppas du har full koll på att packningarna mellan noskonen och lådan inte bara tätar mot oljeläckage. Med runda shims av papper ska man också ställa in rätt förspänning på lagren, så att de inte kan röra sig axiellt. Det är inte bara att trycka dit en packning. De små pappersringarna har en viktig funktion i att hålla pinjongen i rätt läge axiellt. Struntar man i att ställa in detta är det inte osannolikt att pinjongen och kronhjulet blir ovänner med varandra.
Fråga mig inte varför jag vet detta.
Hej Jean!
Japp läst om detta så jag hoppas jag fick hopp det rätt. Men tack för infon
Torsdagens kvällsjobb blev att ge sej på svärden bak med rengöring och blästring. Det satt lite hårdare här på svärden men tog man det lite lungt så blev det bra även om det tog hela kvällen. Ytterligare några grejor som jag kan lägga in på kö i lackerarens bås.
Blev att titta lite på pedalstället och som vanligt så satt det mesta fast där med. Fick borra ut nitar och sprintar och smörja kraftigt så fick jag isär det till slut. Rullgasen hade plasten spruckit innan men beställde en ny tidigare och pedalgummina var slut med så får beställa nya där med nästa gång det är dags för mer grejor. Blev en tur i blästerskåpet också och lite färg på detta så blir det bra. Investerade i ett motorstativ också så slipper man krypa på golvet när man fixar ned motorn.
Fick börja med att försöka få loss svänghjulet från motorn med det satt som berget och jag hade ingen riktig hylsa som passade så
la jag ner det och får ta det sen. Motorn kommer ändå att rivas ner för rengörning och genomgång med tanke på all rost och ärj. Började istället med att passa in motorn i mitt nya motorstativ det tog sin lilla tid med att hitta bultar och fundera ut hur det skulle sitta bra men till sist så fick jag så jag kan snurra den och jobba på motorn.
Nu är det snart dags för semester så då blir det inte så mycket meckande på några veckor men återkommer efter semestern
Bjuder på en bild av den nylackade växellådan med man blir bara glad att se den med tanke på hur den såg ut när jag började.
Så var semestern över och tillbaka till skruvandet. Har fått många av mina blästrade delar målade så nu blir det att montera ihop sakerna igen vilket känns kul. Började med att sätta tillbaka plattan på pallbockarna från vagnen jag haft den på. Efter det så var det växellådans tur att komma på plats med nya fästen som jag köpt. blästrade bultar och muttrar efter hand och kommer bättringsmåla när jag monterat färdigt fram och bakvagn. Det var allt jag hann med denna gången.
Inspirerande bilder...
Kom på att jag skulle kolla så alla växlar gick att få i imed jag plockat isär växellådan så letade rätt på den gamla växelspaken och testade. Till min glädje funkade det fint så det var bara att fortsätta med bakvagnen Monterade dit svingaxlar och det fick bli nya torrisonlock då gamla var helt slut. Satte dit mina nya stötdämpare också med nya bult och det blev lite tid över så stoppade in startmotorn i blästerskåpet och fick den ren inför målning. sen var kvällen slut.
Lite bilder till
Roligt att skruva ihop nymålade delar med fräscha skruvar.
Blir bra det där.
Mycket jobb att få det såhär... men sen e det vackert oxå..
Men som sagt tid.....
jobbar själv mer... good enough dvs det duger... därmed inte sagt att grejerna skall vara dåliga.. men tillräckligt bra..
livet e ju sååå kort.. och sååå mycket man vill...
jag kommer helt klart inte hinna alla mina projekt. men dom jag får färdiga blir nog bra.. isch...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kvällens jobb blev att få ihop pedalstället efter lack. En hel del pillande men fick till det till slut. En ny rullgas fick monteras då den gamla sprucken, den nya blev visst i krom. Fick monterat dit nya gummi på pedalerna och sen blev det lite struligt med kopplingsvajern när skulle montera fast den i tunneln Öglan hoppade gärna av kroken men till slut satt den där. Hann även med att dra i en ny gasvajer och glädjande nog var det inget stopp i röret.
blir bra som innan...
funderade på strukturen på plattan ..
sedan läste jag högre upp i tråden att lackeraren sprutat på body på plattan,
är det färg uppå den sedan eller..
Det blir ju helt klart en trevlig yta..
Jag kommer ju ha en del ... reparationer att fixa på min platta.. .
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(