Då ska vi se, ska vi fortsätta historien kanske? Utan eld denna gång förhoppningsvis!
Efter att ha blivit helt fördärvad att bussdrömmen nästan gick upp i bokstavlig rök så fick den vila ett tag men att förgasarna behövde lite TLC var något som var självklart. Det fick dock vänta någon vecka till, först var man tvungen att skaffa bonuspoäng hos brorsans kids. Det har snackats länge och väl om farbrors coola buss och när dom var uppe hos oss så är ett garagebesök en självklarhet!
"Coolt! Jag har aldrig sett något liknande!!"
Det finns hopp om ungarnas framtid, helt klart!
Dom var helt lyriska av besöket och trots att den inte gick särskilt bra så kunde jag inte låta bli att puttra igång med den och ta ett sakta och försiktigt varv runt grusplanen med kidsen. Ögonen var som tefat och dom kunde inte sluta prata om det, otroligt kul att se glädjen av en gammal buss i framtida ungdomen!
Positionen som favoritfarbror var säkrad återigen och man kunde i lugn och ro fokusera på att fixa till förknasarna. Den ena sidan pissade ur sig bensin flera minuter efter avslag av motorn så något var helt klart galet, bland allt annat... Jag skickade upp ett SOS i närliggande VW-grupp och magikern Janne från Sandviken svarade som han brukade med ett "Självklart hjälper jag till!" och vilken hjälp man fick!! Dom minst sagt kläggiga förgasarna fick bada med ultraljud och bli nerplockade i molekyler och sen ihopmonterade igen med renoveringskit, nya munstycken och helt enkelt en rejäl genomgång.
Efter kopiösa mängder Brakleen så fick vi bort tillräckligt med smuts för att inte fördärva ultraljudsbadet totalt, så renoveringen kunde fortgå. Den vänstra sidan är "den bra" sidan medan den högra är den med mest problem; Soppadropp & spott samt lite eldhärjad.
Efter ett långt bad, komplett packningskit, byte av munstycken och ren kärlek i form av timmars arbete så såg den enda ut så här. Märks det någon skillnad??
Om jag var nöjd? Helt klart!! Men den korta garageturen blev ganska lång, för Janne tyckte det var lika bra att köra igång med förgasare nummer två när vi ändå var på g. Så han stack iväg och fixade lite käk medan jag fick börja plocka isär allt så långt jag kunde. I början var man lite skraj över alla delar men det finns en sorts logik som är lugnande med förgasare. Det är ett irrvarv av delar men ändå så känns det logiskt. Får se om man tycker lika efter ett tags körande med dom....
Iaf! Så här var nummer två, på högersidan som fått smaka både överdrivet med soppa, eldsvåda och lite pulversläckare. Plus årtionden med skit nedtryckt genom tratten, så den var minst sagt dålig!
Inte undra på att föregående ägare hade svårigheter med den och att jag inte fick den att gå bra, jag kan köpa tjurigheten efter att ha sett tillståndet på dom här förgasarna. Allt är förlåtet!
Man fattar att hjälpredan och gurun är kunnig när hjälpbilen är denna klassiker, då är man inte orolig direkt..
Jag har inga bilder vad jag kan se på slutresultatet av förgasarna men skyller på att klockan var typ 00:43 när förgasarna skulle justeras in. Båda monterades på helt nyrenoverade och nybadade med nya munstycken och alla härligheter, nya slangar överallt på både soppa och vakuum och sen skulle dom justeras tillbaka efter grovjusteringen.
Mina garagegrannar blev nog måttligt imponerade av att höra en folkabuss 1700 vråla på fullgas ur ett obefintligt (läs sönderrostat!) avgassystem på en vardagnatt typ 00:43. Helt perfekt tyckte jag iaf, för den gick helt plötsligt som en dröm!! En riktig magiker den där Janne, så TACK TACK TACK återigen!! Så här glad blev en viss ägare efter 9 timmars förgasarhjälp och sen första riktiga provturen där man kunde dra den genom växlarna på gatan utanför. Vrålade som en riktig räserbil medan man matade i växel efter växel, vilken härlig känsla!!
Jag hade en buss, som gick att starta och KÖRA ut ur garaget utan att man behöver vara rädd för eldsvådor eller hostande motor. En magisk känsla som jag inte känt tidigare, hur gött?!
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58885