1

Nu har jag plockat fram bubblan från 1966 ur garaget igen. Bilen har varit i bruk hela tiden sedan 1966 och haft en enda ägarfamilj i hela sitt liv och har bara gått 6500 mil!

Allt är vad jag vet original invändigt och utvändigt som ni kan se på bilderna nedan inklusive klistermärket som påminner om att vi har bytt till högertrafik. Ja, allt förutom backspeglarna då vi skruvade in större sådana för att man skulle se bättre bakåt och originalspeglarna kom bort. Jag funderar dock på att återställa det för att den ska se mer original ut... om jag hittar dem igen.

Den har nästan alltid stått i kallgarage under vintrarna och rullat på som vanligt under somrarna utan problem 57 år senare. Den har varit avställd i några månader en vinter i början på 90-talet i samband med att den registrerades om inom familjen men den har annars aldrig varit avställd utan i bruk hela tiden och registreringsprotokollen finns sparade. Den är besiktigad för sista gången utan anmärkning år 2016 och är nu besiktningsbefriad och motor och bromsar osv har alltid fungerat utan problem.

Det har sina små skönhetsfel men det enda kända felet i övrigt som jag kan komma på annars är att spolarvätskan inte fungerar sedan flera år tillbaka, och det är antagligen backventilen som kopplas till reservdäcket som gått sönder men det går i såna fall troligen att fixa för en hundralapp eller något sånt om man köper en ny ventil. Sedan borde kofångaren fram bytas ut för det har blivit ett brott på den så att den gått av... Är det någon som vet hur man fixar spolarvätskan och vart man får tag på en kofångare fram utan att det kostar skjortan? Jag har kollat några bilskrotar i närheten utan framgång och vad gäller de nya som man kan beställa så är jag osäker på kvaliteten. Är det värt att beställa en ny budgetvariant av kofångare eller är det dålig kvalitet och förstör intrycket av bilen?

Jag är varken mekaniker eller någon större bilentusiast och har numera också lite svårt att få plats med bilen i garaget då jag skaffat en ny bil så jag undrar också vad värdet på en sån här bil kan vara på ett ungefär om man säljer den, och vart är det bäst att göra det i såna fall?

(Bilderna är från förra året)

Post's attachments

DSC_0136b.jpg, 198.1 kb, 1024 x 1024
DSC_0136b.jpg 198.1 kb, 69 downloads since 2023-05-26 

IMG_20180612_171620b.jpg, 237.49 kb, 1024 x 576
IMG_20180612_171620b.jpg 237.49 kb, 58 downloads since 2023-05-26 

IMG_20180612_171704b.jpg, 93.43 kb, 1024 x 576
IMG_20180612_171704b.jpg 93.43 kb, 74 downloads since 2023-05-26 

IMG_20180612_171720b.jpg, 108.8 kb, 1024 x 576
IMG_20180612_171720b.jpg 108.8 kb, 65 downloads since 2023-05-26 

IMG_20220712_1833532.jpg, 136.14 kb, 1280 x 576
IMG_20220712_1833532.jpg 136.14 kb, 68 downloads since 2023-05-26 

2

https://forum.raketsport.com/images/smilies/slider_score10.gif

3

Frågan är också om du måste ha ut dom allra sista kronorna eller värdesätter att en entusiast som t.ex. umekille blir ägare till den fina vagnen. En ansvarsfull ägare som fortsätter bruka den traditionsenligt med god omvårdnad och klokt brukande i originalskick, det har sitt värde som är större än allra högsta budet.

Det finns några trådar på forumet om aktuella prisbilder, en referens är auktionssajten Bilweb.se där kan du se pris på avslutade objekt och värderingen inför kommande auktioner.
Det är svårt att värdera en bil med några bilder, men det var en mycket uppmuntrande och beskrivande läsning, tack för den. Stötfångare och andra delar du söker kan du lägga in en köpesannons om i den förumdelen, det finns troligtvis stötfångare i skick som nya på begagnatmarknaden.

Jag tycker du ska kontakta umekille, han har ett genuint intresse för VW och har alltid gett ett ärligt samt förnuftigt intryck.
Länk till profilen umekille  https://boxerville.se/forum/profile.php?id=7112

Länkar, å betänk att det finns hästhandlare, bondfångare och hajar även i VW-kretsar, ingen nämnd och ingen glömd..

Aktuella priser 2023  https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58782
Resultat auktioner 2022  https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=57832
Bilweb  https://bilwebauctions.se/auktion
Allmänna tips om att köpa och sälja fordon  https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35626

Lycka till

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

4

Okej, tack så mycket för information. Det är så klart roligt om den får leva vidare med rätt omvårdnad. Problemet med såna där auktionssajter är att priserna varierar väldigt mycket mellan bilarna där utan att man förstår varför.

5

Jo så är det och slutbudet blir inte sällan det verkliga priset, det kohandlas bakom kulisserna mellan köpare och säljare, Bilweb är nog den aktivaste med detta förfarande men även KVD-bil kör det racet. Likna det vid prisbilden på Blocket, vad köparen vill och och det verkliga slutpriset är det ingen utom de inblandade som vet.

Alltså är slutbudet mer en fingervisning om marknadens intresse, that's it.

6

Man kanske ska ha i betänkande att vi och Europa är i en lågkonjunktur, med Ukraina kriget i bakgrunden:
Sen tror jag Brexit har påverkat priserna i Europa, då England är/var stort VW land, men nu har det blivit dyrare för dom.
Därför är nog priserna lite svajigare än dom var för några år sen.

Sen kan man undra varför en enthusiast ska få rabatt?
Är han entusiast borde sätta värde på fordonet och kunna betala maxpris.
Sen ska man inte förkasta personkemi när man säljer/köper bilar

Jag sålde en 56 oval förra året på Bilwebb Auictions.
och den kom inte upp till mitt lägsta pris, Bilweb förhandlade med Säljare som höjde lite och de avstod lite från sin del.
Så jag fick ut mitt lägsta pris.

Nu är det lite dåligt statistiskt underlag, men jag tycker inte det var nån "Kohandling" Utan Bilweb var professionella och vill sy ihop en affär:
Sen var det kanske inte bästa tiden på året att sälja på hösten, men det var ju mitt val.

Det bästa var att jag lade ner typ 1 timme på försäljningen, och slapp alla bästa pris frågor ;-)

Transaktionen finns beskriven i botten på denna tråden.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 17&p=7

"ljushuvud"

7

Som sagt, man känner igen sina löss på gången..

8

Mr 56 skrev:

Man kanske ska ha i betänkande att vi och Europa är i en lågkonjunktur, med Ukraina kriget i bakgrunden:
Sen tror jag Brexit har påverkat priserna i Europa, då England är/var stort VW land, men nu har det blivit dyrare för dom.

och den kom inte upp till mitt lägsta pris, Bilweb förhandlade med Säljare som höjde lite och de avstod lite från sin del.

Nu är det lite dåligt statistiskt underlag, men jag tycker inte det var nån "Kohandling" Utan Bilweb var professionella och vill sy ihop en affär:
Sen var det kanske inte bästa tiden på året att sälja på hösten, men det var ju mitt val.

Det bästa var att jag lade ner typ 1 timme på försäljningen, och slapp alla bästa pris frågor ;-)

Tack för tipset angående Bilweb Auctions. Jag ska kanske försöka höra av mig till dem eftersom de kan hjälpa till och föreslå pris osv efter att ha provkört och kollat på alla blessyrer. Frågan är bara hur långt deras besiktningsmän vill åka då bilen befinner sig i Härnösand men jag får kolla med dem i såna fall.

9

midas22 skrev:
Mr 56 skrev:

Tack för tipset angående Bilweb Auctions. Jag ska kanske försöka höra av mig till dem eftersom de kan hjälpa till och föreslå pris osv efter att ha provkört och kollat på alla blessyrer. Frågan är bara hur långt deras besiktningsmän vill åka då bilen befinner sig i Härnösand men jag får kolla med dem i såna fall.

Om dom inte har ändrat sig på  bilwebbauktion så förvänta dig inte för mycket av dom !
Det kan ta halvår innan du får återkoppling ifrån deras sida !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10

midas22 skrev:
Mr 56 skrev:

Tror dom utgår från Göteborg, så det kan nog ställa till det lite.
Men man kan ju alltid snacka med dom, det värsta som kan hända är ju att det inte blir nått av det.

Oavsett vad du väljer för säljmetod så har ju avståndet betydelse vid inköp av hobbyfordon.

"ljushuvud"

11

Okej, det var tråkigt att höra. Jag trodde att man fick återkoppling direkt. Vi får se hur det går.

12

Nu har du ju väckt intresse för bilen och fått tips kring vilken prisklass det kan röra sig om.
Vill du nu sälja den så lägg ut en annons i forumdelen säljes, du har ju all rätt att neka köp eller köpare, skambud och annat bondfångeri.

Dessutom slipper du att betala en uppläggningsavgift och en provision på minst 12.5 % till Bilweb..

"Säljaren betalar 1875 SEK inkl.moms i uppläggningsavgift.
Vid försäljning avräknas vår provision på 12,5% inkl. moms av erhållet försäljningspris (dock lägst 4900 SEK inkl.moms)."

Länk till säljavdelning på Boxerville.
https://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=15

13

vwato skrev:

Nu har du ju väckt intresse för bilen och fått tips kring vilken prisklass det kan röra sig om.
Vill du nu sälja den så lägg ut en annons i forumdelen säljes, du har ju all rätt att neka köp eller köpare, skambud och annat bondfångeri.

Dessutom slipper du att betala en uppläggningsavgift och en provision på minst 12.5 % till Bilweb..

"Säljaren betalar 1875 SEK inkl.moms i uppläggningsavgift.
Vid försäljning avräknas vår provision på 12,5% inkl. moms av erhållet försäljningspris (dock lägst 4900 SEK inkl.moms)."

Länk till säljavdelning på Boxerville.
https://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=15

Tack så mycket men jag har tyvärr fortfarande dålig koll på vilken prisklass det kan röra sig om eftersom det är svårt att jämföra med andra liknande bilar. Jag hann inte ta tag i någon försäljning förra året men tänkte göra ett försök i år istället nu när den plockas ut ur ladan igen för sommaren. Jag var i kontakt med någon auktionsfirma förra året men det kändes lite omständigt eftersom den inte befinner sig så nära några större städer geografiskt.