Nu har jag plockat fram bubblan från 1966 ur garaget igen. Bilen har varit i bruk hela tiden sedan 1966 och haft en enda ägarfamilj i hela sitt liv och har bara gått 6500 mil!
Allt är vad jag vet original invändigt och utvändigt som ni kan se på bilderna nedan inklusive klistermärket som påminner om att vi har bytt till högertrafik. Ja, allt förutom backspeglarna då vi skruvade in större sådana för att man skulle se bättre bakåt och originalspeglarna kom bort. Jag funderar dock på att återställa det för att den ska se mer original ut... om jag hittar dem igen.
Den har nästan alltid stått i kallgarage under vintrarna och rullat på som vanligt under somrarna utan problem 57 år senare. Den har varit avställd i några månader en vinter i början på 90-talet i samband med att den registrerades om inom familjen men den har annars aldrig varit avställd utan i bruk hela tiden och registreringsprotokollen finns sparade. Den är besiktigad för sista gången utan anmärkning år 2016 och är nu besiktningsbefriad och motor och bromsar osv har alltid fungerat utan problem.
Det har sina små skönhetsfel men det enda kända felet i övrigt som jag kan komma på annars är att spolarvätskan inte fungerar sedan flera år tillbaka, och det är antagligen backventilen som kopplas till reservdäcket som gått sönder men det går i såna fall troligen att fixa för en hundralapp eller något sånt om man köper en ny ventil. Sedan borde kofångaren fram bytas ut för det har blivit ett brott på den så att den gått av... Är det någon som vet hur man fixar spolarvätskan och vart man får tag på en kofångare fram utan att det kostar skjortan? Jag har kollat några bilskrotar i närheten utan framgång och vad gäller de nya som man kan beställa så är jag osäker på kvaliteten. Är det värt att beställa en ny budgetvariant av kofångare eller är det dålig kvalitet och förstör intrycket av bilen?
Jag är varken mekaniker eller någon större bilentusiast och har numera också lite svårt att få plats med bilen i garaget då jag skaffat en ny bil så jag undrar också vad värdet på en sån här bil kan vara på ett ungefär om man säljer den, och vart är det bäst att göra det i såna fall?
(Bilderna är från förra året)