201

IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:

Så var det veven o svänghjulet som skall paras ihop så man inte kan sätta det fel
Hålet är förskjutet cirka 2 mm mot dom andra hålen
Först borras   sen kör man med Brotschen för det skall bli h7 passning så styrstiftet går lagom lätt i hålet
/// M

Hur centrerar du borren när du kör 6.5mm?

//Magnus

Man tillverkar en styrning för det ändamålet
Typ ett mjukt maskinstift sen borrar man i svarven sen härdar man det
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

202

Hur har det gått med denna motor?

203 Senaste redigerad av joni6851 (2022-11-29 18:56:19)

PPRMicke skrev:

Så var stakarna klara för att läggas på hyllan
Nu är det vipporna som skall få känna på slipmaskinen en stund enligt den specen som man hade 1971
/// Micke

Fråga, kan man ta bort 5g utan att riskera att det inte håller? Mina diffar från 93g till 88g.

/Johan

204

Hej Om undrar vad som händer
Så är det inget
Efter andra svängen av covid på ett år så försöker man överleva varje dag
Vissa dager är det skit o man klarar inte att gå ur sängen andra kan man kanske ta en sväng o kolla läget i garaget o vända på någon bit
Det är lederna som tagit stryk o man hoppar i bland på kryckor

joni6851 
Det är jätte mycket att ta bort 5 gram Sen skall du ha balans också det är svårt ( VW hade en gräns på 10 gram skillnad men det skulle jag aldrig använda )
Jag skulle försöka att leta upp något som är jämnare i vikt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

205

tråkigt att höra hur du drabbats...  hoppas du blir bättre..
själv ganska så låg efter att min mor gick bort..och allt strul efteråt med bodelning.. och att jag tar över föräldra hemmet..
hade lite cancer som opererades.. och nu flera veckor med en skumm "virus" inflammation ..inte covid enligt test...
alltid är det något..

Som sagt hoppas du blir bättre och vill/kan ta nya tag.. ICQ/ay
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

206

Krya på dig Micke , har också kjänning .. hoppas det e lindrikt denna gången ..

Mvh/E

Erich , S. Halland

207

Tack för svar. Hoppas att du blir bättre, låter inte kul! Yes, tänkte tyst, stirrandes på vippan, "detta blir nog svårt". Får försöka hitta ngt som matchar bättre, är nog enklast! Mvh Johan

/Johan

208 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-11-26 10:48:34)

joni6851 skrev:

Tack för svar. Hoppas att du blir bättre, låter inte kul! Yes, tänkte tyst, stirrandes på vippan, "detta blir nog svårt". Får försöka hitta ngt som matchar bättre, är nog enklast! Mvh Johan

Det smartaste du kan göra är köpa efter marknads 
Skulle nog tro du behöver byta bussningar för kolvbulten Hur runda är dom i storändan
Dom brukar vara skeva där så man även får hena dom där för rätt mått
Då är du uppe i samma pengar som renovera gamla stakar   (1895 hos csp) o när det kostar runt 600 KRt (eller mer med dagens elpris )plus material 
Vi som har maskiner o kunskap att göra dessa jobb är det lätt o billigt men skall man lämna bort så är det nog dyrare än nya
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

209

Trist att inte vara pigg.

Intressant tråd. Den får en att tänka till lite.
Just nu ser det ut som om vi pratar om två saker samtidigt.
Till vipporna, Johans. Visst känns det bra om de väger lika. men. Vipprörelserna sker ju inte balanserat mot varandra. Däremot är det en ekvation med kamlober, varvtal, fjäderkraft, ventilvikt... (för att ventilerna inte ska börja "flyta"). Betyder att det är den tyngsta vippan som begränsar. Således, skulle någon vippa vara lättare än de andra, spelar det inte så stor roll. Är det en enstaka som är tyngre, är det värre, då det blir den som begränsar.
(Fast jag skulle gissa att variationer i fjäderkraft är en långt större bov.)
Är det någorlunda rätt tänkt?
//HOF

210 Senaste redigerad av joni6851 (2022-11-29 18:57:28)

hof skrev:

Trist att inte vara pigg.

Intressant tråd. Den får en att tänka till lite.
Just nu ser det ut som om vi pratar om två saker samtidigt.
Till vipporna, Johans. Visst känns det bra om de väger lika. men. Vipprörelserna sker ju inte balanserat mot varandra. Däremot är det en ekvation med kamlober, varvtal, fjäderkraft, ventilvikt... (för att ventilerna inte ska börja "flyta"). Betyder att det är den tyngsta vippan som begränsar. Således, skulle någon vippa vara lättare än de andra, spelar det inte så stor roll. Är det en enstaka som är tyngre, är det värre, då det blir den som begränsar.
(Fast jag skulle gissa att variationer i fjäderkraft är en långt större bov.)
Är det någorlunda rätt tänkt?
//HOF

Yes, var inne på vipporna. Mina (orginal) diffar från 93g till 88g. Lite som du är inne på HOF, hur mycket är detta en "känns bra sak" till "ringa värde". Åsido att det kan vara skönt att släppa mobilen ett tag och göra ngt praktiskt är det ju kul om det ger något rent tekniskt. Har funderat på vilket varvtal "ventilflyt" uppstår, om vi utgår ifrån en standard 1600. Antag att jag får ner vikten på lyftare, stötstänger, vippor etc, kan man då behålla std fjädrar och ändå öka varvtal? Bara kul att veta....

/Johan

211

En fundering jag hade angående org kam och det höga statiska kompet (10:1) man hade när man rally trimmade förr.
Det var inte så att man retaderade kamdrevet en eller två kugg för att få ner det dynamiska kompet så att det inte spikade?

Eller va livslängden ändå så kort så man bara varvade så länge det höll?

212 Senaste redigerad av Junte (2022-12-01 11:43:52)

enligt GC ST/Back/BA,
18.7.1969
"Trimning av Volkswagens personbilar för tävlingsbruk
GRUPP 2" specas lättning av allt möjligt, även vipporna.
"Vipparmar: Lättas enligt skiss."
Ingen vikt är angiven.
Man rekommenderar även lättning av vevstakar (30 g, +-2g) och av lyftarna . . . ospecad vikt, bara metod.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

213 Senaste redigerad av Junte (2022-12-01 09:59:11)

så här

Post's attachments

D2492C38-8FBB-4A29-8E25-A72608A9C661.jpeg, 285.34 kb, 960 x 1280
D2492C38-8FBB-4A29-8E25-A72608A9C661.jpeg 285.34 kb, 37 downloads since 2022-12-01 

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

214

niklasg skrev:

En fundering jag hade angående org kam och det höga statiska kompet (10:1) man hade när man rally trimmade förr.
Det var inte så att man retaderade kamdrevet en eller två kugg för att få ner det dynamiska kompet så att det inte spikade?

Eller va livslängden ändå så kort så man bara varvade så länge det höll?

I rally hade man en annan kam i grupp 2
En std kam har olika duraton på avgas kontra insug  och är 112 grader i lobvinkel
Att man backar kamen är för det skall varva mer o tappa vrid går man fram med den så blir det vrid o mindre varvtal
Vw sa 100 mil mellan oljebytena  på en grupp 2 maskin 
När man snackade med dom som höll på med bubblor i skogen så var dom glada om dom kunde köra 4-5 tävlingar mellan genomgång
Det där med hållbarhet o tävling är två olika saker
Vinna eller försvinna

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

215

Det där med ventilfjäder tryck
Är hela kedjan från lyftare upp till ventil ( även vikten på ventilfjärden )
Om det är lite förlite smörja vid vippan kan avgöra att fjäder trycket behövs ökas ( därför är det bustning eller lager i en tävlings vippa)
Ett exempel  Om lyftaren skulle väga 25 gram och man har en rostfri ventil på 40mm med titan ventilfjäder bricka  Skulle man kunna varva 8000 utan ventilsläp med en ny original fjäder 
Så varje gram minder är ett plus för motorn

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

216

vidare enligt GC ST/Back/BA,
18.7.1969
"Kamaxel: SV 4
Ventilfjädrar Iskendederian part 205-G
-
-
Förgasare: Solex 38 PDSI-2
(Mercedes-Benz 200 1969)

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

217

Junte skrev:

vidare enligt GC ST/Back/BA,
18.7.1969
"Kamaxel: SV 4
Ventilfjädrar Iskendederian part 205-G
-
-
Förgasare: Solex 38 PDSI-2
(Mercedes-Benz 200 1969)

Har dom dokumenten sen många år tillbaka  från Scania/vw  tävlingsavdelning
Skall finnas Tyska dokumenten som jag inte har hittat än men FIA Grupp 2 finns på  Fia portalen
Att bygga en sådan med friska delar är mycket jobb och en del pengar  som är det stora problemet i VW Världen 
För man inte har förstått att VW delar med ett vist Nr är svårt att hitta för rimliga pengar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

218

inte alla som har dom gamla dokumenten.
väntar fortfarande på nån som vill lätta sina lyftare enligt dessa "instructiones anno dazumal"

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

219

original lyftare typ 1: 86 gram
lättad enligt reglemente/instruktion: 80 gram

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

220

Lyftana har Scat haft i sitt sortiment
Men dom haft problem att dom spricker vid skallen
VWs matrial är lättare o segare än eftermarknads
Om vi tar 34hk lyftare från 62-63 var dom i verktygs stål o var ännu lättare

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

221

Tjänare
Funderar om man skall låna ut den maskinen ( om den blir klar till det )
Så någon får testa den typ på Bug Run
Men villkoret är den skall gå upp för strippen och inte har kört förut
Är det någon som är intresserad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

222

Då var det dax att försöka dra igång med den igen
Har skaffat fram lite prylar
Gasreglage o insug  och ett par 40 idf kopior (Fajs)
/// M

Post's attachments

IMG_20230329_155649.jpg, 594.24 kb, 1600 x 1200
IMG_20230329_155649.jpg 594.24 kb, 24 downloads since 2023-03-31 

IMG_20230331_123637.jpg, 293.8 kb, 900 x 1200
IMG_20230331_123637.jpg 293.8 kb, 19 downloads since 2023-03-31 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

223

Spännande! Väldigt bra tråd!

/Johan

224

Då har man plöjt denna tråd än en gång.
Hoppas du mår bättre nu och orkar fortsätta glädja oss med dina rika erfarenheter  ICQ/ay

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

225

Tjänare där ute
Så var det dax att dra i gång igen med denna
I en toks huvud är det massa saker som man kan ändra lite saker
Efter som man labbar i flödes bänken en del med olika vinklar på ventilsätet
Så har man provat olika skärstål till Miran  det visade sig man fick mer flöde så det fick beställas några stål till
För det skall göras om så man kan få ut lite mer flöde till
nästa sak som skall ändras är vipporna
Jag skulle behöva en hyfstat avgas rör  med 1. 1/2"  om det är någon som har lust att sälja
Det med renhet är man lite skadad av så man fick tvätta locken riktigt rena innan man är där o pysslar
/// Micke

Post's attachments

IMG_20230911_141010_812.jpg, 613.49 kb, 1600 x 1200
IMG_20230911_141010_812.jpg 613.49 kb, 4 downloads since 2023-09-25 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke