trevligt att pratas vid trevligt bygge!!
Vw Bay DH 1970. http://www.garaget.org/?car=306139
Vw Bay Westy 1975. https://www.garaget.org/?car=422452
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1978 DH Turbo Renndienst - Camper på flaket
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
trevligt att pratas vid trevligt bygge!!
Förbannat fräckt bygge. Helt klart värt att uppmärksammas!
Enda tråden man prenumererat på .. innovativt och med gott mod!! grattis till utmärkelsen
Great work
Tacktack!!
Nu har det snart blivit 10 nätter, stortrivs! Hämtade upp släktingar från NZ på Skavsta i veckan:
Nu campar vi utanför svärföräldrarna, skönt med eget boende när huset är fullt..
På dagarna kan jag smita undan och sysselsätta mig diverse fältmässiga förbättringar, småsaker som inte hunnits med innan och sånt jag märker när vi får använda grejorna,
Får inte upp motorluckan helt 100 med campern på, kört med en pinne innan men nu knölade jag ihop en miniatyr av grov svetstråd:
Eftersom taket går ner så lågt under färd körde jag med luftmadrasser i dubbelsängen, av platsskäl, funkar inte när vi är två, blir för guppigt. Hittade två fina vikbara (lite hårda dock) på Ikea, ryms bra under fönsternivå när vi kör. Med facit i hand skulle jag byggt mer lyft fram, blir lite trångt åt tårna om man ligger på rygg. Gjorde nu en tillfällig sängförlängare bakåt, nu blev det bra:
För att underlätta ungarnas insteg satt jag ett extra steg i dörrbrunnen:
Jag skruvade gangsterkepsen under taket, noterade att den började vibrera i 80-90km/h, var för vekt där, så nu plastade jag in ett vinkeljärn med lite glasfiberspackel, få se sen om det blir bättre:
Markisen tenderade att åka av hörnpinnarna i blåsigt väder, nu hålls de på plats av snubbeltråd och gummiband genom ett par extra öljetter:
I bakgrunden syns också ett extra ovädersskydd, en vit pressening som sitter med kapellvred under taket, vill inte att regn rinner på tyget och hamnar på fel sida om taktätningen. Den visade sig även ha en possitiv effekt på inneklimatet i gassande sol, eftersom jag har brunt kapelltyg bak stekte det på rätt bra, detta vita extra gör stor skillnad, får sitta på, då är jag beredd på oförutsedda regnskurar.
Ellyftarnas topplagring visade sig väldigt vek och påkännd vid maxhiss, fick göra ett par add-on förstärkningar under damaskerna:
grymt!
Äldsta dottern fyller år idag, detta var ett passande legobygge på campingen:
Och min VW-babe
notera hur bra hon matchar markisen idag
Sommaren är väl kanske inte helt slut men har inte plats längre vid radhuset (har fått hem vinterns pellets osv) så i helgen blev denna deporterad till dalarna, välkommen hem nästa vår.
Dags för besiktning också, även fast det skulle va okej vill jag inte ha campern på då, ska passa på och dra om lite annars dolda kablar också. Farsan har plant betonggolv, var bra mycket lättare än hemma på gatan sist...
Det är sjukt tight, förbi latebay hjulhuskanterna är det mindre än 5mm, innan jag sätter på igen ska jag korta av lemmarnas gummistopp också, lemhakarna måste stå uppåt
Sänkte framvagnen lite mer sist, ökade rake gjorde att jag fick va med och hissa lite vartefter
Det är sladdarna till lyftarna som jag ska lägga i en kanal nu
Tyngdpunkten är egentligen så långt bak att de extra stöttorna inte behövs men den ska stå så här i några veckor nu, känns bra
Snyggt. Hela campern ser ju så fabriksbyggd ut att man aldrig skulle ana annat.
Men det där virkeslasset som hänger över det ser lite läskigt ut. Håller det?
Haha, ja det ser lite läskigt ut, men har hängt där i många år utan att braka...
Det är ett parti ”några kilometer” 27mms rundstav som farsan kom över, ligger där i väntan på att vi kommer på ett användningsområde
Nu är det besiktat för två somrar till, skönt
Notera den sportiga rake jag har, sänkte lite extra fram med campern på tidigare.
Blev lite körigt, fick lov att åka hem igen och spänna handbromsen på vänster, hade en tid att passa i Stockholm och bilen skulle vara kvar i dalarna på vinterförvaring. Fick komma tillbaka utan tid men betala slapp jag inte. Det som var mest komiskt var dock att han inte trodde mig att insprutning var original på dessa, trots att jag visade instruktionsboken där det stod i klartext. Han skulle prompt ringa deras tekniska support, och fick till svar att det minsann kom redan 75. Haha
Sommarens höjdpunkt var självklart myscamping med familjen
Tjejerna blev supertaggade så fort jag fällde upp taket och började packa
Lycka att hitta en sådan här perfekt ställplats!!
Notera den öppna munnen
Inte för att den hjälpte så värst mycket så fläktade denna lite svalt med kallt vatten i
Jag har läst denna tråd "från pärm till pärm" för ngn månad sen och jag är grymt imponerad, inte bara av själva hantverket utan även av uppfinningsrikedomen! Jag är inte den enda som börjat leka med tanken på en camper till pickupen efter att ha sett detta, men jag har lite svårt att motivera allt jobb när man har en westy att välja på. Men visst, skulle man snubbla över en husvagn av rätt modell och tycka att tiden bäst spenderades åt det, så varför inte?
Sjukt häftigt är det iaf! Två tummar upp!
Va snällt sagt, tack
Kul med lite småpyssel, hittade en knapphätta till fläkt i soporna, satt på en elfläkt på min extra oljekylare. Sen kortade jag av ett par Biltemalås jag har fram på taket
Dammade av den här nu när jag är i Dalarna på semester.
Roligt med lite referens nu när jag åkt westy på sistone. Den här är lite mer brutal, bröligt avgas, stötig fjädring och sämre markfrigång i skogen. Westfalian går så väldigt tyst och mjukt. Båda har sin charm, så olika men ändå så lika. Tar en väldans tid att hissa taket på denna då ellyftarna är så långsamma. Westfalian är mer ”pop”Top då man hissar på ett kick. Sovmässigt är de lika.
Hade ett ark med lite varningstexter och instruktioner till Campmobilen/westyn över, några passade här för att bättra på fabrikskänslan
Var och parkerade den på vinterförvaring i helgen, blir inge mer åka i år med andra ord. Ställer av den också då det egentligen var dags för besiktning nu i september, få ta det sen när det väl är dax istället.
Måste klura ut någon bättre lösning på lyftarna.
Dess topplagring visade sig ju väldigt vek och påkännd vid maxhiss, fick göra ett par add-on förstärkningar under damaskerna:
Jag kör med 28" slag, dvs ~700mm (vilket nog är rätt ovanligt långt för sådnan här). de är väl 32" ihop så när stolpen är ur är det inte mycket stöd i "röret" kvar, Bara en plastände i de extruderade aluprofilerna. Knäckte ett par innan jag kom på det där med extra förstärknigen ovan, som är lite meckiga att hålla på med då de inte ryms på plats med taket nere. Så är inte helt nöjd med lösningen och det är några inbyggda microswitchar som glappar och bryter ibland också. Köpte från den här firman, tydligen är de lite uppdaterade nu då det står att de gör 12mm/s, har för mig mina bara är specade 5mm/s (dvs rätt långsamma)
https://www.everestpartssupplies.com/pr … &_ss=r
Ser dock fortfarande lika veka ut upptill, Är det någon som vet om det finns något bättre alternativ här?
Passar också på att visa en fin dataillustration en tysk gjorde, han hålle rpå att ta fram något kortspel tror jag, typ som finns i sjön med coola campingvagnar.
https://www.instagram.com/p/CFbLXeTpb9y/
Väckte den här till liv igen efter ett par års vila, behöver den att köra skräp på så lyfte av Campern och besiktade (gick bra förutom att jag måste justera handbromsen och visa upp) Har lemmarna i Stockholm så skulle köra ner den utan, då passade det perfekt att det var gammal hårdkåpa tillsalu i grannbyn.
Så sjuk tight att ta av den bakåt förbi hjulhuskantera och taket är lite bredare baktil. Lite rake gör inte saken lättare, Farsan fick klättra upp mellan och tynga ner flaket lite. Plant golv underlättar, förstår inte riktigt hur jag klarade det själv förr på ojämna garageuppfarten när jag byggde den.
Då har man äntligen fått en tjänstebil
Justerade ut de s.k. ”självjusterande” bakbromsarna lite manuellt sen funkade handbromsen perfekt. Passade på att montera en kina-diesel-brännare när jag hade den i luften, så nu kan jag nästan använda hytten som bastu
Satt också på Porsche-lemmarna igen, så nu är Renndienst-temat tillbaka och kan smälta in lite på diverse Porscheträffar i vår
Monterade också en gammal Vintage Speed spak ja hade liggande, skön framåt men det är den lite bökiga modellen man lyfter hela för att backa.
Var lite jobbigt för mina passagerare att bältesrullen högg fast hela tiden när man drog på sig. Bytte till en modern nu men trädde på den gamla plastskoningen, ser lite mer tidsenligt ut.
Sen gjorde jag ett litet simpelt tillbehör till flaket, en rörstump med M8 gänga
Hade nämligen bjudit in till lite flakfest i samband med en lokal veckoträff. Kvällssolen stekte så tänkte att ett parasoll vore bra.
Väldigt trevligt användningsområde för en mångsidig pickup
Lite kuddar och madrasser blev det riktigt bra häng vid kajkanten
Att byta till nya bältesrullens kan klart rekomenderar. ..
Bytte mina 30 år gamla stenhårda i min buss till nya mjuka fina.. sen ihte att förglömma infästningen i karossen som ibland kan var riktigt bristfällig
Trevligt sommar häng
Ser ju riktigt behagligt ut det där . En liten fråga vart har ni köpt bältena?
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1978 DH Turbo Renndienst - Camper på flaket
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.