Närmar sig idealet..detta alltså nu med mig sittandes bakom ratten
Motor o låda utlyfta ur Leichtbau. Parade ihop nya motorn med G50-lådan. innan allt provas på plats tänkte jag bygga en brandvägg över växellådsbalken som sluter tätt mot allt för att inte få in så mycket damm o skit i motorrummet. Samtidigt bygga en hylle för bränslefilter,tryckregulator och Bosch Motorsport boxen som ska styra allt sen.Som ni ser saknar nymotorn både fördelare och tändspole,eller tändspolarna sitter direkt på tändstiften.Dischade oxå original oljekylare som sitter på höger sida om motorn och ersatte med oljefilterhållare för ingåenden olja a`la 993 style.
Grymt! 
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Har länge funderat på att skilja av utrymmet mellan fd tank och motorrum. Kommer in en massa damm och skit in i motorrummet den vägen. Nu när tanken är borta och motorn ute passade jag på att bygga en tät brandvägg ovanpå tvärbalken som stötdämparna hänger i.Gjorde först en mall i tjock kartong för att få alla fästflikar etc. rätt,och framförallt för att få väggen helt tät. Klippte sen till den i 1mm aluminuim och limmade tätlistpå alla kontaktytor. Sedan poppade och skruvade jag fast alltihop. Medan jag ändå höll på tänkte jag göra en hylla där tanken en gång satt. Blir bra för bränslefilter,tryckregulator och Bosch Motorsport boxen som styr motorn. Desuutom blir det utrymme över för tex. verktyg,smuggelsprit el. knark
. Råkade ha en u-list som går runt motorrummet på t1 liggande,så den svetsades fast i framkant. När listen kommer på plats blir även detta utrymme närapå dammfritt.Skall kläs över med en tunn(lätt) matta senare.
O så igår kväll var det äntligen dags för ett historiskt ögonblick för mig. Lyfte in nymotorn!! Mycket återstår men ändå en milstolpe i evolutionen av denna bil.
Det var ett fränt bygge som du skapar
Såg du skulle köra Bosch motorsport styrsystem ( vem mappar sådant
Kul att du väljer svenska bränsle systems prylar ( polarens firma )
Det är en satans massa jobb att få till balansen Men du har vell testat med flytta så den är lite tyngre på framaxelen så det styr bättre
Kul att någon vågar göra något annorlunda
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack Micke! Kul o få beröm av ett riktigt proffs!! Min motorbyggare J-P Pukema (Pukema Engineering) samarbetar tight med en kille som heter Ray som skruvar åt en del Top Fuel,WRC,etc killar. Ray tyckte att detta var ett intressant projekt så han gick in o sponsade Bosch Motorsport boxen+ allt jobb runtomkring. Hade redan införskaffat en Maxxecu box men Ray tyckte att Bossch Motorsport 6.4. boxen kunde vara snäppet bättre för mitt syfte.Så nu har jag knacksensor,bränslesniff o rubbet som hans team installerat på motorn.Känns ju tryggt att inte alltid behöva jaga högoktanigt bränsle när man kör genom Sverige och Danmark..Motorn har ju redan körts i bänk i åtskilliga timmar men bilen ska naturligtvis köras på rullor när allt sitter. Lite som Bambi på hal is med allt eftersom allt e nytt för alla inblandade men ser väldigt lovande ut hittils. Det ända vi e lite oroade över e hur mycket temperaturen kommer att stiga. Kör med 12.8:1 i kompression så topparna kommer att kräva mycket oljeflöde för att få bort värmen.
Vad gäller balansen så tror jag mig vara på rätt väg. Med bensin i tanken som nu alltså sitter under framsätena kommer vikten att ligga på nånstans 47/53%. O så har jag inte lättat färdigt än..
Här kryper saker sakta men säkert framåt och jakten på gram har gått överstyr...Kapat och borrat både här och där. Eftersom tanken flyttats fram under golvet behövdes ju inte tankluckan längre så jag gjorde en träjigg i faner som jag sedan knackade en bit 1mm aluminium över.Hann bara få den klar innan jag började tänka på att använda hålet för tankluckan till att föra in mera kall luft i motorrummet. Hittade en bit tunt alugaller som fick samma behandling som aluplåten.När den väl får lite blå färg på sig kommer den knappt att synas men har ändå en trevlig funktion.
Snacket gick med killen som hjälpte mig med framvagnsbygget att han eventuellt kunde knacka fram nya sidodörrar i aluminium istället för de hemska glasfiberdörrarna som suttit där i alla år. Fattade inte hur skicklig kille var innan jag såg dörrarna första gången! Vilket hantverk!! Nu återstår för mig att fixa dit gångjärn och låsmekanism. Originaldörrarna väger ca. 11kg st och glasfiberdörrarna 11,5 kg paret. Dessa aludörrar landar kring 7 kg paret med lås,gångjärn och handtag. Kunde naturligtvis inte hålla hålborren borta från dessa heller
. Inte för viktens skull utan utseendet.
Monterad

GW.P
Smart användning av tankluckan! Ballaste bussen 
Det hade varit helt underbart att få se denna live! har du några planerade bandagar eller något till sommaren?
Pickup från -67
Nürburgring e nog i planerna i slutet av Maj,början på Juni efter en paus på 3 år. O så blir det väl nån sväng på lokala Botniaring
Hmm alusidodörrar.... men fram då??? 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tja..bakluckan kanske blir alu oxå men framdörrarna e nog lite svåra
Underbar buss som bara blir hårdare och hårdare, saknar synen och ljudet av den när man kunde njuta av den på BRC
OJ så coolt med dörrarna i aluminium.
Världsklass.
Jag tror tvärtom att framdörrarna är ganska "enkla" att göra jämfört med sidodörrarna.
Stommen är ju lite jobb men ytterskinnet ganska enkelt.
Rutramar görs lämpligen av en aluminium U-profil, inte speciellt knepigt alls faktiskt.
Jag ordnade just alu U-profil till både en Hebmüller replika och till en 356.
OJ så coolt med dörrarna i aluminium.
Världsklass.
Jag tror tvärtom att framdörrarna är ganska "enkla" att göra jämfört med sidodörrarna.
Stommen är ju lite jobb men ytterskinnet ganska enkelt.Rutramar görs lämpligen av en aluminium U-profil, inte speciellt knepigt alls faktiskt.
Jag ordnade just alu U-profil till både en Hebmüller replika och till en 356.
Tack! Lite rädd för att framdörrarna blir lite flimsiga i användning. Rutramar i alu tillverkas av Creative Engineering men priset är horribelt inklusive frakt från Storbritannien. De skickas i en trälåda för att inte bli mosade. Fick ett pris på £640 /paret!! inkl. frakt. Sen tillkommer tull och skatt! Men rutramarna väger bara ett kilo paret i alu.
Så jäkla kul och se utvecklingen av den här bussen, än roligare va och se Misha i passagerarsätet 
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
Allt blev på en helt ny nivå helt plötsligt..isället för vacummätare och skruvmejsel får man plocka fram en laptop..o inte fatta nåt..
Med tanke på resten, känns detta helt naturligt! Beundransvärt bygge 
Idiotin fortsätter..Fick äntligen till sidodörrarna. Mycket pill med gångjärn och låsmekanism. Var tvungen att ta isär inre ramen för främre dörren och smalna av den för att få låsmekanismen att passa. Men nu sitter allt som det ska och dörrarna kom hem från lack i veckan. De väger nu 3600 resp. 3700 gram styck inkl. gångjärn och låsmekanism!! En bantning på ca. 4 kg jämfört med de fula glasfiberdörrarna som satt där innan.Framdörrarna fick inte heller vara ifred för hålborren. Bantade bort ca. 200g per dörr och de blev samtidigt mycket styvare i och med falsningen av hålen.Sen fick ju handtagen också en känn på hålborren..Inte många gram men allt räknas och ser ganska rejsigt ut.
Stor motor kräver mycket luft! Borrade tre stora hål bakom regskylten för att få in mer kall luft i motorrummet. Plastdistanser bakom skylten och ett snyggt galler för hålen. Detta är inget att rekommendera så länge avgasrören mynnar bakåt men nu då utblåsen kommer framför bakhjulen hjälper detta för att få in mera kall luft genom fläkten.
I höstas då jag lyfte ur alla mattor tyckte jag att det kändes lite jobbigt! Kanske var en dag av bakfylla,inte vet jag,men vägde mattorna för säkerhets skull. Har lyckats trycka dit mattor för 7 kg!!Nu skars nya mattor till i lite ljusare kulör och vågen visar strax under 2 kg.. Billigaste och lättaste bantningen på länge! Råkade även pilla lite på framdörrarnas övre gångjärn..vore ju ganska lätt att svarva till i aluminium tänkte jag och så tappade man 250g igen
. Låter inte mycket men då man plockar lite här och där blir det vikt till slut. Nu är då första starten väldigt nära. Lite eljobb( som jag inte ens rör med tång) o sköljning av bränslesystem efter diverse montering. O det kommer säkert mer vartefter..
