Här kommer några bilder från slutet av 80talet på mina och min brors bilar.
Var inne och rotade i morsans album.
177 2011-09-10 03:27:41 Senaste redigerad av vwrob (2011-09-10 03:32:05)
wow, monza avgassystem, har mitt kvar ännu men det börjar nog bli lite rostigt
har även bugpacks "dubbelturbo" avgassytem liggandes NOS...(kommer inte ihåg va det heter men man kallade det för dubbelturbo på -80talet iaf) och e made in usa o inte kina som i dag
178 2011-09-10 17:45:41 Senaste redigerad av kimboow (2011-09-10 17:46:44)
dba718 den liknar ganska mycket en bil som rullar i karlstad vid namn Kurtz på forum , eller kanske är en liknade bil ?
Jodå det är Kurtz. Delar garage med han och bilen står där och får just nu nytt elsystem och inredning. Riktigt fin bil!
Du har inga fler bilder på den? Kommer du ihåg vad det kan vara för färgkod på den? Vet att han gärna skulle uppskatta det. Han är själv inte så aktiv här så jag tänkte hjälpa han.
En ny bild
dba718 den liknar ganska mycket en bil som rullar i karlstad vid namn Kurtz på forum , eller kanske är en liknade bil ?
Jo det stämmer pratade med honom härom sistens.
Och kollade hans bilder på Karlstads racing.
Han har gjort ett fint jobb.
Men det är ändå fantastiskt att bilen stått sig så bra då den stod upp pallad i många år utomhus.
Försökte köpa tillbaka den för några år sedan men då var den inte till salu.
Hazze Lindholms race bug
Kul att se lite gamla bilder på den! Just nu står den i mitt garage & har tyvärr stått där rätt länge nu, men är ganska intakt sedan denna tid! med en 2.6L typ4 Turbo motor som aldrig verkar bli klar!
[ VW Typ1-64 2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]
Första försöket jag å Bosse (den orangea) blev kalasvänner då. Vi åkte på så många träffar vi kunde. Till sist trodde folk att vi kom från samma garage
............................................................................................
183 2011-09-13 20:34:00 Senaste redigerad av Hella (2023-12-12 20:15:19)
Ett par bilder på min 80-tals Pastell-Looker! Och vem vet, flake-lacker har ju blivit poppis igen, så vänta sådär 10 år så kommer den här att vara het igen!
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
184 2011-09-14 06:12:33 Senaste redigerad av jante (2011-09-14 06:13:40)
Mats W skrev:Första försöket jag å Bosse (den orangea) blev kalasvänner då. Vi åkte på så många träffar vi kunde. Till sist trodde folk att vi kom från samma garage
He he he, det va kul som f-n, Berlin inte minst Grymaste riden hade iofs "Trecker becker" ....
Ska se om det inte är dax för SMÖF snart, Bosse va ju med sista året, skaru oxå mä i år? Inte rött eller vitt utan brunt
//Anders
Ett par bilder från början av 80 talet, min 54:a som jag hade gjort i ordning då.
Det var inte så toksänkt på den tiden......
hittade en av få bilder på hur hela racing grejen började för mig o fridh 86, en typ1 68 saxomat ombyggd med 2332cc ,supperflo toppar,sugturbo med weber 45a,a-fridh spec t-1 irs-låda,lättad bil,kördes villt omkring på stockholms gator på bugrun o div annat under en sommar, under vintern byggdes sedan raceghian
Kul Ove ! -Tider/prestanda på denna bil ?
mitten 11 170-180blås ,innkörningen av motor o bil blev körningen ner till bug run3 om jag minns rätt,första tanken soppa räckte till avfarten på e4an mot katrineholm söder om södertälje det vissade sig att fullgas bara var halv så den drog soppa som bara den,gas vajer justerades bil tankades färden fortsatte söderut vid innfarten till norrköping släppte fäst klämman till generatorn så där fik vi stanna o ta fram gassvetsen för rep,sen vart nästa stopp stracks före linköping soppa torsk igen,väl framma så var den hyfsatt inkörd o till fixad så på racet fick vi pris för högsta slut hastighet,på hemfärden hade anders lekstuga med en nu inntrimad o snabb bubbla som han låg o raceade hela vägen hem med nästan alla bilar som hade ett sportigt märke bak typ gti turbo o liknande,sen kördes bilen ett par natt race på gatan där den var snabb nog att skrämma flera raggare till att dom skule köra typ 400m så dom trode att dom skulle hänga med tji fick dom efter en ökänd snabb vw start kom turbon o hej då så försvan den lilla bubblan efter en lång sommar var det flera v8or som inte var så leksugna längre,bilens svaghet var växellådan som anders hella tiden fick trixa med o förbättra motorn den bara gick
Underbar tråd!
Jag var ju med då det begav sig. Två av bubblorna på bilderna är byggda i Hofors på 80-talet. Den taksänkta röda med soltak och vindrutetorkarna i ovankant byggdes av en Janne Gustavsson och den turkosa bubblan med kidnappardörrar och bh byggde jag och min tvillingbror Janne Åsberg. Den bubblan såldes till Claes Nordh som då jobbade på Pioneer, sedan köpte den numer avlidne Stoffe Pelc bubblan och satte i en stereo modell grym i den.
Vilka minnen som poppar upp när man ser bilderna.
Kul läsning! Den turkosa bubblan med sjuhelvetessterio köpte jag av en vän för nån månad sen!
Den ser likadan ut som på bilden men utan bh! Den har en fin medalj från Em i ljud -93, och ska ha vunnit sm också, under Stoffes ägo. Nu mera utrustad med en 1914cc. Mycket trvlig bil!!
Sven Kuoppala: Vore kul om du lade upp bilder på turkosa bubblan.
Jag ska kolla om jag har några byggbilder på den och i så fall lägga upp dem här.
en tripp tillbaka www.youtube.com/watch hsisxuszwfa bug run 89
korekt länk:
http://www.youtube.com/watch?v=HsisxUSZWfA
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
vwove skrev:en tripp tillbaka www.youtube.com/watch hsisxuszwfa bug run 89
korekt länk:
http://www.youtube.com/watch?v=HsisxUSZWfA
Notchen med louvers , var det den från Stockholm?
Isåfall är det någon som vet vad som hände med den ?
johan_l skrev:vwove skrev:en tripp tillbaka www.youtube.com/watch hsisxuszwfa bug run 89
korekt länk:
http://www.youtube.com/watch?v=HsisxUSZWfANotchen med louvers , var det den från Stockholm?
Isåfall är det någon som vet vad som hände med den ?
Jocke J's notch? Hamnade inte den hos Holmgrens?
Insta: @tob_356
Bra film, kul att den "dök upp".
Jag har just lagt upp denna;
http://www.youtube.com/watch?v=4A9mLUgC … ture=feedu
Från Bug Run 8 (jag tänjer lite på "80-talet"....-)
Mats W vet du något om den generator remskiva, grymt cool för en flygtekniker som mig..
Patrik
75:a Late bay Westfalia
79:a Late bay Buss
vwove skrev:en tripp tillbaka www.youtube.com/watch hsisxuszwfa bug run 89
Bra film, kul att den "dök upp".
Ja där var ju lite man kände igen.
Ali G
199 2011-11-16 21:54:27 Senaste redigerad av mettis (2011-11-16 21:55:58)
Ja där var ju lite man kände igen.
Jo, du är ju med....
Första minutens film är från VW-Maffians obligatoriska morgonsamling bakom Spiralens varuhus, när staden ligger öde.....
Sedan åkte vi karavan till Bug-Run - det var tider !
Kommer väl ihåg bug run 8. Hockeyfrillor pastellfärger och en jävla massa bilar med fel motor bak.