1

… eller: ”Boxerville goes retro”

Jag tänkte att det kunde vara kul att ha en liten retroavdelning där man kan visa upp hur VW-hobbyn tedde sig förr, låt oss säga med en rullande 15-årsgräns?! En tråd som är lite mer utförlig än ’före- och efter’-tråden och med betoning på äldre byggen. Vad tycker ni andra?

Jag förstår att det kan vara lite svårt att hitta bilder eftersom detta var en tid då det varken fanns datorer, mobiler och digitalkameror. Att man tog kort på sådana ’skitsaker’ hörde verkligen inte till vanligheterna. Man knäppte av en 24- eller 36-bilders film en gång i halvåret, och man visste aldrig vad man hade för bilder innan man framkallat dem.

Jag vill uppmana alla att fylla på med sina gamla bilder! Gärna med någon upplysande bildtext, men bilder är viktigast ICQ/ab

Även bilder på äldre VW-träffar kunde väl vara lämpligt att lägga upp här?!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2

Jag började min bilhobby i mitten av 70-talet genom att läsa tidningar som Colorod, Start & Speed, Wheels och Power Magazine. Jag började själv meka under tidigt 1980-tat och jag har roat mig med att titta i gamla fotoalbum – och till min egen stora förvåning faktiskt hittat lite bilder på mina första byggen som finnig tonåring. Jag har scannat bilderna och kvalitén är väl sådär Default/hmm

På ett sätt är det nog rätt omöjligt att kunna återskapa en ca 30 år gammal bilrenovering – men hursomhelst; here we go ICQ/ab !

Vi tar avstamp i modern tid:

http://www1.garaget.org/archive/120/119525/162560/large_162560-1568761.jpg
Min första VW i det skick den rullar idag. Duktigt sänkt, med originalfälgar och med 145:or fram. Tidigare avställd 1985 – 2009.

Det hela började i augusti 1976 när min mor fick en nio år gammal Fastback i 40-årspresent. Jag tror att farsan gav 3 000 för VW:n på en bilfirma i Ullared och detta blev nu familjens andrabil. Farsan hade haft ett par nya Varianter under min uppväxt och tyckte mycket om dessa bilar, men vågade aldrig äga en bil som gått mer än 10 000 mil eftersom han är hur oteknisk som helst och vid denna tid reste ca 5 000 mil om året i tjänsten.

http://farm3.static.flickr.com/2456/3870212825_497bb7aa4b_z.jpg?zz=1
Bilen har rullat i mellersta Halland sedan den var ny…

Bilen hade rost på de vanliga ställena, och trots att farsan lagade skärmarna med stålnät och plasticpadding så lyckades han inte få igenom bilen på besiktningen efter bara 3½ år i familjens ägo, vilket innebar att jag fick ta över bilen för 300 kronor år 1980. ICQ/ad Bilen kördes till mina farföräldrars bondgård i väntan på att jag skulle reparera bilen lagom till dess jag fyllde körkort hösten 1982.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783574.jpg
Undertecknad och farsan tvättar den nyinköpta bilen 1976.

Jag är övertygad om att mina föräldrar trodde att deras sextonårige son skulle tröttna ganska fort, men jag fick gott moraliskt stöd av min polare Stefan Tsom också han var mycket bilintresserad. Vi gick båda på gymnasiet och hade egentligen absolut inga pengar att lägga på vår begynnande bilhobby, och det var kanske därför vi fastnade för VW eftersom de var både vanliga och billiga. Vi slöt pakt om att hjälpa varandra meka, och vi började med min Fastback.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

3

Jag vet ärligt talat inte om jag var först eller inte, men faktum är att även ett par av våra jämnåriga kompisar skaffade gamla folkor; Janne en 63:a ragtop och HC en 54:a oval. Dock var det så med oss 40+:are att vi egentligen var mer sugna på jänkebilar, ICQ/ad och det blev till slut så att alla körde amerikanskt istället efter några år, men det är en annan historia…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783577.jpg
Stefan i aktion med skärbrännaren.

Vintern 1982/83 revs bilen ner och lyftes av bottenplattan. Det visade sig att det inte bara var framskärmarna som var slut, utan även trösklar, värmekanaler och båda golvhalvorna. ICQ/ac Vi svetsade dock upp karossen under vintern liggandes på sidan hemma i vårt dubbelgarage. Och nej – vi hade varken vinkelslip eller MIG-svets utan skar med skärbrännare och lagade all rost med gassvets! Plåt tog vi från spisar och annat skrot vi kom över…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783576.jpg
Ett friskt golv fixade vi från denna bil (en röd 72:a Variant med automatlåda) som jag hade köpt för 400 kr av grannen tvärs över gatan sommaren 1982. Bilen var endast 10 år gammal men riktigt slut i karossen p.g.a rost (dock märkligt nog inte så farligt just i golvet) och hopplös att köra med Electronic och automat (drog säkert 2 liter/mil). Bilen slaktades tämligen omgående men vi sparade de flesta bitarna för ett kommande projekt (läs mer på http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=304) som grodde i huvudet på oss båda.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783575.jpg
Notera de rostiga skärmarna, sommaren 1982 Default/yikes !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783578.jpg
Karossen färdiglagad, ligger på sidan i mina föräldrars dubbelgarage.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783579.jpg
Utanför garaget står bottenplattan våren 1983. Notera den krökta växelspaken från en Bay-buss ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783580.jpg
Plattan bakifrån… Härlig röd färg på ljuddämparen. Alla slitdelar utbytta. På den tiden var det bara att springa till Mekonomen och handla typ3-delar ICQ/ad

Våren 83 var bottenplattan klar med original 54 hästars dubbelförgasar-1600 och bakvagn med pendelaxel (vilket visade sig vara ödesdigert med mitt körsätt som nybliven körkortstagare).

http://farm6.static.flickr.com/5211/5513865087_77e3f01b03_b.jpg
Bilen nybesiktigad, vilket firades med VW-tårta ICQ/ag ! Var jag kanske världens lyckligast 18-åring denna dag … ?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5

Bilen klarade som sagt besiktningen galant men gick under öknamnet ’HPD’ (Hopplockade delar) bland min kompisar, kanske främst för att jag inte lackat om bilen utan hade röda bakskärmar, vit kaross och gulaktiga framskärmar av plast. Bilen slingrade sig som en orm på vägen och jag var på besök på åkrar och i diken flera gånger. ICQ/ae Droppen var när vänster baktrumma skruvade av sig (glömt/tappat saxsprinten) och bilen hasade på underredet rakt ut i en beteshage!

Bilen var väl så pass ’ful’ att jag aldrig tog ett enda kort på den, men…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783581.jpg
…min ’HPD’ skymtar i bakgrunden på denna bild som visar en annan 72:a inköpt för 500 kronor år hösten 1983. Ful som stryk, satt dessutom duktigt fast i bromsarna minns jag…

Denna bil köptes tillsammans med min polare Stefan eftersom den skulle bilda stommen till vårt cab-bygge men bakvagnen penselrenoverades och hamnade i min Fastback.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783586.jpg
Här skulle minsann bytas från pendelaxel till IRS.

Dock rykte jag nu in i lumpen och tappade mycket tempo i bilbyggandet. Men Stefan arbetade oförtrutet vidare och vi höll nu till i hans garage istället och jag och Stefan köpte nu flera bilar i rask följd:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783582.jpg
Ännu en ’Varre’ (en blå ´68) för 400 inköptes, utan motor, men fullstuvad med extra skärmar och dörrar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783583.jpg
Fattar ni hur rostig denna bil var? ICQ/ae

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783584.jpg
Som själva pricken över i:et inköptes en frontsmälld 412 LS Variant från 1974 för 2 000. Bilden är från våren 1984.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783585.jpg
Motorn tas ur 412:an.

Målet var att sätta 1800-motorn på 85 hästar (förgasare) i vårt nya gemensamma cab-projekt. Övriga delar var ju ointressanta för oss båda typ 3-nördar så bilen skars raskt ner i bitar och grävdes ner… ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783587.jpg
Våren 1984 låg jag i lumpen och tok-mekade under helgerna både på min Fastback och på mitt och Stefans gemensamma projekt. Jag penselrenoverade IRS-bakvagnen och lackade hela bilen härligt Fiat-röd samt sydde en ny tidstypisk härlig inredning i vit krossad plysch!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783588.jpg
Klassisk garagelack, faktiskt mitt första försök!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783589.jpg
Snygg combo våren 1984 ICQ/ab ! Karossen var nu helt rensad på krom och lister förutom på dörrhandtag (bytta till 72:ans), stötfångarna var rensade på sina horn, framstolarna var nyare med nackstöd osv. – men jag tänkte aldrig på att sänka bilen på den tiden… Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783590.jpg
Original backlucka, dörrar, lister och inredning var jag dock förutseende nog att spara och lägga undan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783591.jpg
Har jag nämnt något om min körstil? Default/lol

Hm, i ett helt år lyckades jag klara mig denna gång innan jag tvingades väja för en annan dåre som missat att han hade väjningsplikt mot mig när han backade ut från sin garageuppfart. ICQ/am Jag placerade Fastbacken snyggt mot en telefonstolpe, istället för att ramma gubben rätt i sidan. Våren 1985 började jag lessna lite måste jag erkänna…

Bilen ställdes av och gick i dvala för tredje gången i sitt då 18-åriga liv.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783592.jpg
Bakvagnen monterades ur och monterades i mitt och Stefans gemensamma projekt.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

8

När man är 18-19-20 år gammal går det oftast ingen gräns mellan bruks- och hobbybil. Och det gjorde det inte heller i mitt fall. Alla bilar jag ägde då modifierade jag och satte min egen prägel på ICQ/ab .

Less på alla motgångar köpte jag en Ford Consul med 2-liters fyrcylindrig motor. Jag lackade den först rosa och vit, men sedan blev det detta utförande våren 1986:

http://farm6.static.flickr.com/5020/5514461454_ddfe728526_b.jpg
”Flamforden”, fastback 67:an står under presenningen i bakgrunden. Mattsvart, flames, vita däcksidor och Moonkapslar ICQ/ag ! Fattigmans jänk…

Forden hade grill tillverkad av stötfångarhorn till typ3, och stålkastarna kom från 412:an vi skrotat ett par år tidigare – så lite VW-relaterad var ju bilen också ICQ/ae

Men efter en sväng till BR #3 sommaren 1986 fick jag åter ny inspiration:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/783593.jpg
Jäpp, det är jag som slipar och ligger i!

Jag skred under sommaren snabbt till verket och startade den 3:e renoveringsomgången på min första folka. Inspirerad av besöket på BR skulle det bli lack i pastellfärg, matchande inredning, originalkrom m.m. Bilen riktades, en ny IRS-bakvagn sattes in och bilen hellackerades i en ljus beige kulör, en ny inredning i ribbat rött konstläder påbörjades när jag hösten 1986 flyttade och all aktivitet med bilmekning definitivt lades ner när jag småningom bildade familj.

Den nylackerade bilen ställdes för andra gången upp på mina farföräldrars gård, och blev inte uppväckt ur sin törnrosasömn förrän våren 2009, då min äldste son tog över bilen. Det innebär att han är tredje generationen (efter sin far och farmor) som kör bilen och att den våren 2009 genomgick sin 4:e renovering! (Ni kan titta på bilen på denna länk (http://www.garaget.org/?car=162560).

När jag flyttade till Värnamo hösten 1986, hamnade jag ganska snart i bilkretsar där man körde mycket jänkebilar istället. Så därför blev jag sommaren 1987 ägare…

http://farm6.static.flickr.com/5293/5514461776_d21444acf2_b.jpg
…till denna blå-vita Ford Customline Fordor från 1954, med V8, rattväxel och helsoffa.

Jag har stannat i jänkebilsträsket sedan dess och tänker nog hålla kvar en fot i det lägret, samtidigt som jag på allvar återupptagit ungdomens skruvande med VW.

Ni får väl kalla mig ’bi-’ eller något Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

9

hå-hå-hå-hockeyfrilla  Default/lol

Har mycket NOS-delar. Söker du nåt? Fråga på, men ha gärna reservdelsnumret redo...

Westfalia for ever. Jag är en Westfalia Anhänger.

10

Fan vad kul att se och läsa...MERA!!!

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

På VWNorge.no är det en som har lagt ut en massa bilder från 80-90talen och då inte bara från Nårje utan en massa Svenska synder ligger där också, kolla in: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1806.0.html Lite halvkassa scanningar av halvkassa bilder men det är väl bara typiskt för den epoken... halvkasst altså...!  Default/lol 

Här är en typisk 80tals synd från den tråden:  ICQ/ab

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108051.jpg
http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108050.jpg

"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!" - Socker-Conny

12

Mats W skrev:

http://farm6.static.flickr.com/5211/5513865087_77e3f01b03_b.jpg
Bilen nybesiktigad, vilket firades med VW-tårta ICQ/ag ! Var jag kanske världens lyckligast 18-åring denna dag … ?

Alltså.
Grattis till lappen, men. Den muschen. Den var inte snygg.  Default/lol

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

13

Jag gillar dina vita tofflor  ICQ/ag

14

Mohawk skrev:

Jag gillar dina vita tofflor  ICQ/ag

Han sa ju att han ville bli kallad "Bi". Inte helt utan anledning alltså... ICQ/ad

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

15

Kul tråd! Default/smile Jag har tyvärr inga bilder, men ändå ett gott minne från 80-talet; VW Imperiet
Jag var själv inte inne i VW svängen då, men min bror var hängiven då (som nu).
Oftast Fredagar åkte vi från Jönåker ner till Linköping, med snattrande från Nicklas Levy & Ingvar Storm från P3:s Metropol ur högtalarna.
Detta var för tiden när E4:an inte var fullt utbyggd som motorväg, så det var snarare resan inte målet ibland.
Trafikstockning igenom Norrköping, en sväng igenom Norsholm istället för motorvägen osv...

Jag har fortfarande vissa av delarna som hängde på Imperiets gula väggar i gott minne, som jag ska få fatt på till min VW idag! Default/smile

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

16

Löf skrev:

På VWNorge.no är det en som har lagt ut en massa bilder från 80-90talen och då inte bara från Nårje utan en massa Svenska synder ligger där också, kolla in: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1806.0.html Lite halvkassa scanningar av halvkassa bilder men det är väl bara typiskt för den epoken... halvkasst altså...!  Default/lol

Bra länktips, Löf ICQ/ag !

Kul med alla käcka kommentarer ICQ/ae , men nu tänkte jag att detta skulle vara en bildtråd... ICQ/ad

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108096.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108097.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108098.jpg
Pite Dragway 1987

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108099.jpg
Träff i Västerås 1989

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

17

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108100.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108103.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108102.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108101.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

18

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108107.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108106.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108105.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108104.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

19

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108110.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108109.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108108.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108111.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

20

Mycket trevlig läsning, men hur tänkte du när du tog på dig dom tofflorna Mats?
För mycket Villa Franka eller Bejaz???

21

Lite länkar med bilder:

Bug Run #4, 1987
http://www.pixbox.se/alb_show_id1117927_page0.html

Bug Run #5, 1988
http://www.pixbox.se/alb_show_id1119408_page0.html

Bug Run #6, 1989
http://www.pixbox.se/alb_show_id1119410_page0.html

Bug Bash #1, 1989 (Västerås)
http://www.pixbox.se/alb_show_id1119287_page0.html

VW 1200 -60
VW 1300 -66
VW 1303 LS CAB -73

22

folkamannen skrev:

Mycket trevlig läsning, men hur tänkte du när du tog på dig dom tofflorna Mats?
För mycket Villa Franka eller Bejaz???

På den tiden var det väl:
http://www.marialiberati.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/08/est-est-est.thumbnail.jpg

Det är ju ändå en bildtråd ICQ/ad

Trevliga länkar Nyna ICQ/af

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108112.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108113.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108114.jpg

http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108115.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

23

ICQ/ag å en bild på min ghia från piteå 87,nu måste jag ner i arkivet o se om jag kan fixa fram bilder på den ICQ/ab jag provar en bild fr mantorp bilsport summer meet,bubblan var garage polarns 56a (tror jag) gick i SA med tok trimmad 1600,mannen i blåt till v är trimco ebbe fridh sitter i o väntar ICQ/af http://i1212.photobucket.com/albums/cc451/vwove/ghia004.jpg

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

24

Löf skrev:

På VWNorge.no är det en som har lagt ut en massa bilder från 80-90talen och då inte bara från Nårje utan en massa Svenska synder ligger där också, kolla in: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1806.0.html Lite halvkassa scanningar av halvkassa bilder men det är väl bara typiskt för den epoken... halvkasst altså...!  Default/lol 

Här är en typisk 80tals synd från den tråden:  ICQ/ab

Den pickupen är fortfarande i livet ICQ/ab Var på bussfest för några år sen. Är röd nu, annars likadan.
Var det inte samma kille som byggde den sjukt låga fastbacken? Den som byggdes för att köra under vägbommen utanför jobbet ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

25

vwove skrev:

ICQ/ag å en bild på min ghia från piteå 87,nu måste jag ner i arkivet o se om jag kan fixa fram bilder på den ICQ/ab jag provar en bild fr mantorp bilsport summer meet,bubblan var garage polarns 56a (tror jag) gick i SA med tok trimmad 1600,mannen i blåt till v är trimco ebbe fridh sitter i o väntar ICQ/af http://i1212.photobucket.com/albums/cc451/vwove/ghia004.jpg

Som jag tänkt på din garagepolares gasser! Jag var framme och jiddra med honom då, jag vart väldigt snopen när han sa att han hade en trimmad 1600.
Trodde då att han helt enkelt inte orkade rabbla; en 1600 upptagen till ????cc

Cool att han körde i SA klassen! Har du fler bilder,historik "vart finns bilen nu"?

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005