När man är 18-19-20 år gammal går det oftast ingen gräns mellan bruks- och hobbybil. Och det gjorde det inte heller i mitt fall. Alla bilar jag ägde då modifierade jag och satte min egen prägel på .
Less på alla motgångar köpte jag en Ford Consul med 2-liters fyrcylindrig motor. Jag lackade den först rosa och vit, men sedan blev det detta utförande våren 1986:
”Flamforden”, fastback 67:an står under presenningen i bakgrunden. Mattsvart, flames, vita däcksidor och Moonkapslar ! Fattigmans jänk…
Forden hade grill tillverkad av stötfångarhorn till typ3, och stålkastarna kom från 412:an vi skrotat ett par år tidigare – så lite VW-relaterad var ju bilen också …
Men efter en sväng till BR #3 sommaren 1986 fick jag åter ny inspiration:
Jäpp, det är jag som slipar och ligger i!
Jag skred under sommaren snabbt till verket och startade den 3:e renoveringsomgången på min första folka. Inspirerad av besöket på BR skulle det bli lack i pastellfärg, matchande inredning, originalkrom m.m. Bilen riktades, en ny IRS-bakvagn sattes in och bilen hellackerades i en ljus beige kulör, en ny inredning i ribbat rött konstläder påbörjades när jag hösten 1986 flyttade och all aktivitet med bilmekning definitivt lades ner när jag småningom bildade familj.
Den nylackerade bilen ställdes för andra gången upp på mina farföräldrars gård, och blev inte uppväckt ur sin törnrosasömn förrän våren 2009, då min äldste son tog över bilen. Det innebär att han är tredje generationen (efter sin far och farmor) som kör bilen och att den våren 2009 genomgick sin 4:e renovering! (Ni kan titta på bilen på denna länk (http://www.garaget.org/?car=162560).
När jag flyttade till Värnamo hösten 1986, hamnade jag ganska snart i bilkretsar där man körde mycket jänkebilar istället. Så därför blev jag sommaren 1987 ägare…
…till denna blå-vita Ford Customline Fordor från 1954, med V8, rattväxel och helsoffa.
Jag har stannat i jänkebilsträsket sedan dess och tänker nog hålla kvar en fot i det lägret, samtidigt som jag på allvar återupptagit ungdomens skruvande med VW.
Ni får väl kalla mig ’bi-’ eller något …
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>