Lite tankar.... Och det är just det, mina funderingar och erfarenheter, ingen vetenskap eller absolut sanning!
Är det slitet på in eller utsida?
Har Du kollat att alla leder är glappfria?
Toe-in/ut är som jag ser det klart viktigast för däckslitage, camber ska ganska mycket fel för att påverka slitaget i större omfattning, och caster är jag tveksam till om det påverkar slitage alls?
Lufttryck är viktigt, mina erfarenheter är att högre tryck ger mindre slitage och lägre bränsleförbrukning, men även stötigare gång. Kan ditt ena däck haft lägre tryck än det andra? Det kan förklara att de är oika slitna, normalt så bör bägge däcken slitas lika vid fel toe-in/ut.
Ju bredare däck och ju lägre profil, desto mer känsligt blir däcket för att slitas konstigt vid felaktiga inställningar. Så åker man med breda lågprofilare så är det mer noga med inställningarna, och man kan behöva labba utanför fabriksvärden även på i övrigt standard bilar.
Det kan skilja mellan däckmärken och typer vad gäller känslighet för konstiga slitage, vanligare bland lågprisdäck, men förekommer även på premiumdäck.
Kortad framvagn...... Som med allt annat så är framvagnen en helhetskonstruktion, så ändrar man på ett ställe så påverkar det andra saker åxå! Med en kortad framvagn så bör ackerman-vinklarna bli fel, och det bör ge ökat däckslitage vid kurvtagning, men det bör ju vara lika på alla bilar med kortad framvagn, och det är väl många som åker med kortad bayframvagn i splitbuss, så då borde fler ha samma problem!? Samma gäller för styrstagsvinklar som påverkas av både kortning och sänkning som ju Demian skriver om tidigare i tråden.
På en bakhjulsdriven bil så skulle jag säga att lagom toe-in är 1-3mm när bilen är belastad till normal last (förare, ev passagerare, full tank, ev övrig normal last), och det får aldrig bli toe-ut ens vid maxlast. Men ha Demians inlägg i åtanke, resonemanget om styrstagens lutning är rätt i mina ögon så man måste ta höjd för att det aldrig blir toe-ut vid belastning.
Jag skulle börja med att kolla lufttryck och provköra lite, prova att dra ett kraftigt streck med däck-krita tvärs över slitbanan på båda framdäcken, kör ett par kilometer på hyggligt rak väg, kliv ur och kolla strecken, de ska fortfarande vara klart synliga, annars ligger det nära tillhands att toe är fel under körning.
/Hella
Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)