1 Senaste redigerad av easos (2016-05-05 20:27:37)

Såg idag att jag har skapligt snedslina framdäck.... tros jag var in och gjorde en framvagnsinställning på en verkstad.
Har åkt ungefär max 60-70 mil sen dess och då var däcken i stort sett nya.
Nankang 165/50......  Måste vara fel inställning i framvagnen, eller nån som har nån idé !? ICQ/ae
Lufttrycket liger på ca 2,8 bar

Kamber eller toe in/toe out som är fel ?

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/A2B10DA0-8A89-49B5-B66F-3AE91E97E188_zps07cwoc68.jpg

Mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

2,8 lät väldigt mycket men borde väl bara göra att de slits mer på mitten.
Buss eller bubbla? Den framvagnsintällningen blev nog fel.
Gissar på buss med 2,8bar ICQ/ab

Bubbla -62

3

GB63VW62 skrev:

2,8 lät väldigt mycket men borde väl bara göra att de slits mer på mitten.
Buss eller bubbla? Den framvagnsintällningen blev nog fel.
Gissar på buss med 2,8bar ICQ/ab

Läst mig till att lågprofil mellan 40-55 i profil ska ha mellan 2,4-2,8
Ja något är ju fel med inställningen garanterat....
Det är en dubbelhytt -72:a ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

4

Om däcken har för dåligt last index så går dom förmodligen ganska hett =slits fortare... ....  ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av easos (2016-05-06 05:51:52)

michaelth skrev:

Om däcken har för dåligt last index så går dom förmodligen ganska hett =slits fortare... ....  ICQ/ac

Ah sant.. och jag hittar inget om last index... men de är ju många som åker med lika däck som jag på sina bussar
och troligtvis har kört bra mycket längre än mig utan att det blivit sånt slitage Default/hmm

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

6

Det där är felaktiga hjulvinklar toe in/toe out.
Antar att bilen även är orolig på vägen att den liksom vill sticka iväg åt ett håll emellanåt

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Torpa skrev:

Det där är felaktiga hjulvinklar toe in/toe out.
Antar att bilen även är orolig på vägen att den liksom vill sticka iväg åt ett håll emellanåt

Nja har inte märkt nått sånt... den är stabil på vägen.. så det är ju lixom lite skumt  ICQ/an

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

8 Senaste redigerad av vwato (2016-05-06 13:17:00)

Det hade varit intressant att se däcket på andra sidan som referens.

Sneslitningen beror mest på felaktig camber, du behöver mer positiv lutning på hjulet men visst kan en felaktig plogning bidra till resultatet, mer toe-in behövs i sådana fall.

Som det nämnts tidigare i tråden så har du definitivt fel arbetstemperatur på däcken även om framvagnen är rätt ställd, vilket gör att dom snabbt förslits. Tycker egentligen däcket inte är så väldigt sneslitet men det är svårt att avgöra på bild.

Ta en diskussion med däckhandlaren så har du löst problemet, tror det även finns spec på nätet om vilka däck med hårdare gummiblandning som passar bättre för din Nürburgringkörning  ICQ/ag

En länk med en del kunskap om orsak och verkan..
http://www.elephantracing.com/techtopic/tiretemp.htm


Kontrollera spindelleder, framhjulslager och att alla styrleder är okej innan du kostar på en framhjulsinställning.

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

9

Jag justerade om en baypicka med i stort sett identiskt slitage på däcken som din, från nya däck till utslitna på 50 mil.
Den hade toe out på ca 4cm.
Jag justerade den till rätt spec kommer ej ihåg nu vad det skulle vara men iom att det är en bakhjulsdriven bil så är det 1 till ca 3mm toe in.
Du kan ju mäta och kontrollera själv, mät på insidan av fälgkanten fram och bak kl 15 och 21.
Så får du ett hum om vad som är fel.
Toe in är som det låter tårna inåt alltså däcken plogar.
Och det funkar utmärkt med vanliga standarddäck om du inte väljer några med extremt dålig lastindex, pickan är lättare ifram än många vanliga bilar med motor och växellåda över framhjulen och jag tror inte du kommer lasta den så att du har behov av C däck varken fram eller bak.
Sen 2,8 i lufttryck är nog i mesta laget gå ner till 2,3- 2,4 istället så får du bättre åkkomfort också.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10 Senaste redigerad av easos (2016-05-16 17:03:17)

Ja kan vara toe out eller in som är fel... men svårt att mäta då spårvidden är helt olika fram och bak (kortad framvagn)
eller fattar jag fel hur man mäter ?

Jajo kanske man kan släppa på trycket lite på däcken då ICQ/ae

Edit: du menar troligen att man mäter framkant och bakkant på framhjulen ? ICQ/ae
Ska kika nån dag på det ICQ/ab

Torpa skrev:

Jag justerade om en baypicka med i stort sett identiskt slitage på däcken som din, från nya däck till utslitna på 50 mil.
Den hade toe out på ca 4cm.
Jag justerade den till rätt spec kommer ej ihåg nu vad det skulle vara men iom att det är en bakhjulsdriven bil så är det 1 till ca 3mm toe in.
Du kan ju mäta och kontrollera själv, mät på insidan av fälgkanten fram och bak kl 15 och 21.
Så får du ett hum om vad som är fel.
Toe in är som det låter tårna inåt alltså däcken plogar.
Och det funkar utmärkt med vanliga standarddäck om du inte väljer några med extremt dålig lastindex, pickan är lättare ifram än många vanliga bilar med motor och växellåda över framhjulen och jag tror inte du kommer lasta den så att du har behov av C däck varken fram eller bak.
Sen 2,8 i lufttryck är nog i mesta laget gå ner till 2,3- 2,4 istället så får du bättre åkkomfort också.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

11

Jag tycker dom blir svamping och otajt i styrningen om man går ner på lufttrycket.

2,2-2,4 ska man ha med originalhjulen på en buss. Det är väl 185 fullprofil. Går man ner till ett 165/50 är det ett bra mycket klenare däck. Och då måste man kompensera med mer luft.

Ett smalt nödreservhjul ska tex  ligga på över 4kg i tryck.


Jag brukar ligga runt 3kg och mina däck har inte blivit slitna i mitten.

12

easos skrev:

Ja kan vara toe out eller in som är fel... men svårt att mäta då spårvidden är helt olika fram och bak (kortad framvagn)
eller fattar jag fel hur man mäter ?

Jajo kanske man kan släppa på trycket lite på däcken då ICQ/ae

Edit: du menar troligen att man mäter framkant och bakkant på framhjulen ? ICQ/ae
Ska kika nån dag på det ICQ/ab

Torpa skrev:

Jag justerade om en baypicka med i stort sett identiskt slitage på däcken som din, från nya däck till utslitna på 50 mil.
Den hade toe out på ca 4cm.
Jag justerade den till rätt spec kommer ej ihåg nu vad det skulle vara men iom att det är en bakhjulsdriven bil så är det 1 till ca 3mm toe in.
Du kan ju mäta och kontrollera själv, mät på insidan av fälgkanten fram och bak kl 15 och 21.
Så får du ett hum om vad som är fel.
Toe in är som det låter tårna inåt alltså däcken plogar.
Och det funkar utmärkt med vanliga standarddäck om du inte väljer några med extremt dålig lastindex, pickan är lättare ifram än många vanliga bilar med motor och växellåda över framhjulen och jag tror inte du kommer lasta den så att du har behov av C däck varken fram eller bak.
Sen 2,8 i lufttryck är nog i mesta laget gå ner till 2,3- 2,4 istället så får du bättre åkkomfort också.

Toe in har inget med spårvidd att göra utan är vinkeln mellan de båda hjulen på samma axel. Mät fram på fälgen i höjd med centrum och jämför med bak.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Om man läser vad easos skriver i sitt inlägg och att han editerat sig själv igår.
Så har easos förstått precis rätt vad toe in/toe out är för nåt och hur man mäter det

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

14

Torpa skrev:

Du kan ju mäta och kontrollera själv, mät på insidan av fälgkanten fram och bak kl 15 och 21.

En stilla undran
Varför måste man mäta vid dom tiderna?

Jag tänker själv, det är många som jobbar klockan 15, och inte kan vara i garaget då....
Är det för att man ska få rätt mätvärden mot solen eller något i den stilen?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

15

Du kan googla dej till enkla gördetsjälv mätmetoder för att kolla toe-in och då kan du göra det på vilka tider du vill. Nåt är ju knas iaf, jag har kört utan problem med liknade däck utan att kolla lastindex eller labbat m lufttryck...

You´ll never know...

16

Blir dock svårt att mäta vid 21 och 15 då pickupen är sänkt och inte har fritt mellan hjul och rambalk.
Men lär väl gå att mäta på annat vis ?
Får googla lite som Helsing skriver.....

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

17

Då kan du skaffa dig en gardinstång som nedan i länken, den är teleskopisk.
Gör en mm skala i mitten på stången där delningen av de 2 stängerna är.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … ng-316461/

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

18

Du tar ett måttband och en polare. sen mäter du från ett av spåren mitt i däcket till ett av spåren i andra däcket så högt mot karossen du kommer. Sen lika dant på andra sidan däcket, då ser du ju med en gång om det är galet.

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

19 Senaste redigerad av easos (2016-05-22 12:44:55)

Jag hittade en how to hur man mätte ut toe in...
vet dock inte om det blir rätt/bra ?

Tog två stålmåttband la en framför och en bakom hjulet på vänster sida.
"nollade" dem mot hujulet med en stållinjal.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/BB579A0E-009A-47F9-8F18-C3A1783C0AC9_zpsgqe5y7bg.jpg

sen så gick jag på andra sidan och mätte ut
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/9E4F3DC2-C442-41C6-BD9D-49883A87ED1E_zps65as2pv7.jpg
fick ut fram 145,2 och bak 143,5 så 1,7cm fel
Trodde dock jag hade toe in men det var tydligen toe out !?
Men då ska väl det inte slita på insidan av däcket utan på utsidan när det är toe out ?
Märkte även att det är lite positiv camber.. om det har nått att göra med slitaget ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

20

Att du ens kan ha kört med så mycket toe out. Den måste ju ha gått som en orm på vägen.

Jo, den sliter på insidan då man kör med toe out.

21

Ställ upp vagnen på Lecablock eller något annat högt och plant och mät direkt på fälgens insida.
Denna mätmetod du använder är alldeles för oexakt!
Och ja! toeout sliter på insidan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

22

Annars så kostar en framvagns inställning ofta mindre än ett däck och då vet man det är rätt..
Ja man kan göra det själv. Men då skall det ju bli rätt oxå..om man gör själv rekomenderas att man mäter säg framkanten.. Sedan rullar bak ett halvt varv och mäter på samma ställe bak. Då kompenserar man för ev snedhet i fälgarna. Då är det smidigt med en 4pelarlyft... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23 Senaste redigerad av Junte (2016-05-24 09:32:18)

fälgar kan vara skeva och hjulvinklar ändrar sig när man rullar framåt respektive bakåt
man kan göra så här:

lyft framhjulen o spraya en vit rand runt däcken, mitt på slitbanan när du snurrar hjulet
snurra mera o ritsa ett streck mitt i det vita
ställ ner bilen, belasta o rulla den framåt
gör ett tvärstreck över ritsen så långt fram du kan ("kl 9") där det går att mäta rakt mellan framhjulen
mät
rulla bilen bakåt ett hjulvarv och sedan framåt igen ett halvt hjulvarv
och mät sedan så långt bak ("kl 3") du kan nära "tvärstrecket"
räkna, lyft upp o justera
ställ ner, belasta, rulla framåt o mät, rulla bakåt – framåt, mät igen . . .
det kan bli ett par gånger  ICQ/ag

man kan klara sig med maskeringstejp o markeringar med tex OH-penna F, men telp kan lossna . . .
. . . o vi vill vara noga  ICQ/af

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

24

Demian skrev:

Att du ens kan ha kört med så mycket toe out. Den måste ju ha gått som en orm på vägen.

Jo, den sliter på insidan då man kör med toe out.

Den är inte alls nå slingrig på vägen.... tycker jag i alla fall.....

Har vart och krängt på nya däck och ska till mekonomen på framvagnsinställning..... igen !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

25

Mogge skrev:

Ställ upp vagnen på Lecablock eller något annat högt och plant och mät direkt på fälgens insida.
Denna mätmetod du använder är alldeles för oexakt!
Och ja! toeout sliter på insidan.

Okej.. ska till verkstad och slänga upp mätinstrument...igen så får vi se om vi får till det...

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab