1

Hej på er alla vw fans.

Letar stötdämpare fram till kulbultsframvagn.
Gärna gas eller coilovers men allt av intresse.

Måste testa innan jag köper nya däck om dämparna är slut känns som den sjunkit ihop

Mvh

Vw 1300 1966

2

hej pårej malle!
jag har inga stötdämpare men, som vanligt, åsikter . . .
1) jag gillar inte gastrycksdämpare fram, tycker dom är hårda o ger en stötig gång, vanliga oljedämpare räcker
2) jag tycker inte att dämparna ska bära vikt, dvs höjden ska inte påverkas av dämparna, så om bilen "sackar" kanske du ska leta efter felet nån annanstans

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Tack för svar jo misstänker ev fjäderpaketet. Men vet inte hur man kollar den. 

Junte skrev:

hej pårej malle!
1) jag gillar inte gastrycksdämpare fram, tycker dom är hårda o ger en stötig gång, vanliga oljedämpare räcker
2) jag tycker inte att dämparna ska bära vikt, dvs höjden ska inte påverkas av dämparna, så om bilen "sackar" kanske du ska leta efter felet nån annanstans

Vw 1300 1966

4

malle03 skrev:

Junte skrev:

hej pårej malle!

Det är genom den hårda vägen dvs plocka av bärarmarna och dra ur fjäderstavspaketen ur stommen. Om den säckat i framvagnen så bör några fjäderblad ha gått av om ingen varit och ändrat läget på mittbiten som håller paketet i shack. För den varianten finns ju också, att någon kapat mittbiten, vridit och svetsat fast istället för att sätta i en justerbar Sway-a-way.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

5

Det lite skumt när man haft den upp hissad å släpper ner den på backen håller den sig i höjd.
Men trycker man ner den så stannar den ca 2 cm lägre. Så något skumt är det.

Får undersöka mer
Men tar gärna emot tipps

Lars Häsä skrev:
malle03 skrev:

Junte skrev:

hej pårej malle!

Det är genom den hårda vägen dvs plocka av bärarmarna och dra ur fjäderstavspaketen ur stommen. Om den säckat i framvagnen så bör några fjäderblad ha gått av om ingen varit och ändrat läget på mittbiten som håller paketet i shack. För den varianten finns ju också, att någon kapat mittbiten, vridit och svetsat fast istället för att sätta i en justerbar Sway-a-way.

Vw 1300 1966