1 Senaste redigerad av Viktor Cz. (2023-01-27 21:43:04)

Tänkte starta en ny tråd om mitt motorbygge till min Ghia.
När jag köpte Ghiaprojektet fick jag med en F-motor som jag inte ägnat någon som helst uppmärksamhet utan den har bara få stå ett hörn av garaget och vänta.
Till det yttre såg denna motor riktigt tråkig ut med mycket rost på kåpor och allmänt skitig.
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mcayI0HjkT9MqU1XEmpk5lYeGII_wPIn8E30HMgG_ChIFCJDXeePpPzZya3SIkcbPU2MfHSCdCF-vYhH-Si37ngQyxt3-DQ3jEK1chq7ryRglcZNSpxAMCAWm3OIHktfjLceozYsBycp8joC5a7SWrRMY7mI2yq1u8zoDFjMpfcY?width=768&height=1024&cropmode=none

För några år sedan kom jag över ytterligare en F-motor som såg riktigt bra ut med i princip helt rostfria kåpor och ’fräscht’ yttre.
Även denna motor har stått på vänt i garaget.

Nu i somras var det så äntligen dags att ta tag i motorprojektet.
Motorn som skall byggas är 100% original 1300 med fokus på driftsäkerhet så att många bekymmersfria mil kan köras.

Allt började med att jag rev isär den ’nya’ fräscha” motorn. Som ofta så är inte ett fint yttre inte ett tecken på ett fint inre… likaså med denna motor.
Invändigt är den väldigt sliten och kocksig. Lager är slitna och mycket av delarna känns slut.

Efter denna lilla motgång började jag studera min gamla motor som jag egentligen inte tänkt använda mer noggrant.
Tidigare har jag bara noterat ett F-nummer som stämmer bra med tidpunkten för när bilen är tillverkad så jag har trott/misstänkt att det är originalmotor MEN nu när kikar närmare ser jag att det är utbytessymbol framför F-et! Och ett till synes slarvigt instansat nummer, dock utan X på slutet.
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m9khupSFyb43_MIWhcqbZUAWpDMd1EsJJmXoAmJBzm54pqtFp2gGDWMpkoV8aLav0JmfbbubhTQPOi5MKfXmfOt2Q9JYGonTgDd3ehIyvdDtEYbT7kBTvZV6nYtxkZ8pRQRFD42itCmGHXWUANdEPunfpdvO2o0Z-UfUiD1ZBisc?width=1024&height=768&cropmode=none

Googlade runt och inser att det är ett F 1300 utbytesblock där man troligen fört över originalmotorns motornummer till utbytesmotorer såsom man skulle göra enligt VW. Inget konstigt med detta men det är en väsentlig skillnad på denna motor mot en vanlig F 1300, nämligen att den är dubbelreducerat och inte enkelreducerat som original.

Nu känns helt plötsligt denna gamla motorn mer intressant. River isär även denna utvändigt ’rostiga’ motor och ser att invändigt är den i princip som ny, inget är slitet, den är ren och tom motoroljan känns fräsch. Inser också när jag river isär att det sitter en annan generator på denna, den lite större 105mm 6V som är korrekt till Ghian. På den andra motor satt den lilla 90mm generatorn som då användes till Bubblan. Så troligen har min ’nyare’ F-motor suttit i en Bubbla. Andra skillnader jag upptäcker är 8mm pinnbultar istället för 10mm (sitter även casesawers i utbytesblocket), oljepump med M8 pinnbultar istället för 6mm.  Ännu en anledning till att använda utbytesmotorn.

MEN!, nu till det stora dilemmat!

Runt oljesilen har det korroderat en del!
Vad säger experterna om detta? Gör jag ett misstag ifall jag använder detta blocket såsom det ser ut? Blocket är ju invändigt superfräscht! Och det är dubbelreducerat!

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mcYj05jdbMowCAqEn0hr_IVeNJlEGdIt2aitnig-VjPLfTQDmyENMVARJdcGf1Q-17JpEQsq5wtR-yklEqSLxVsE8BEfM80_smKSEjNvwZtTpb03YYF7jbxjFlJZ6tYUHUNr-qhR24f_gHCRPm3xK4wIgAb79mZcCp49qmxyzFSE?width=768&height=1024&cropmode=none
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mXvMtay_ZR0Y756BODj5HhxX-0L_eNnmH6FTLS2W-4n0eqA2x9_z7GiIRIcrnMUkWNAQ90tCx9qqj8tj9Gkerrjn6Zl-KmiRvlkcc6mvwGH7jHViAR8gHvVqD7RmWEeZd-vEGgZawTn40w0OLgEXb3s8opWEUDZozLI3jrREgTeY?width=768&height=1024&cropmode=none

Så nu står jag här med en invändigt risig enkelreducerad motor mot en invändigt fräsch dubbelreducerat block med korrosion?!!
Går det på något sätt fylla igen det som korroderat bort runt hålet till silen?

Har utöver att riva motorerna renoverat lite kringutrustning såsom bensinpump, förgasare, startmotorn och generator.
Blev riktigt bra med nya packningar, membran, kol, lager osv..
även vattenpolerat aluminiumet och eloxerat om orginalskruvarna!

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mFRvbreX_wqH6aCBF_3MeF676Lz3c73dbrgLPwVH7B94Mf0QJFiYL2BslPrKQqszeJpjfNObIVVfzUrSN47XoJ12pfnyKhssnahn1NMjm814vnhBSgRFLFz8UETMBp45PR3rTMrTcd3BU2IpKFarBrW0l3hADEnQ0t1O4atZhcm4?width=768&height=1024&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mi4EzWEi6536tF8OirBlEbqQgGgHp--aSoDwt_0U2Sh4BxTiS1eLjSNMnEys4kQp9E5MaAzo1ABR9ZBgCt03bna5c2v3DGjhhhOBrw7O6egtHwrBPej3v138M9kVPeYr6bTiXrxbv8w1L0-hNVcEcHn-127vIyxQTfh215IkwcWI?width=768&height=1024&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m1G1JqpJkK5AlKhNhY0OUIyVoahIV7nNDJAzzO0pXveCwnIeq-MzNpywxLOqOO0ARL1EIJlBl_ag6PQbxgYjlqTVv99W6sBOePGz5yqlZXyqnWvTVJNsI6ZhS-UdYNn3TlVSyFvPmEYBgGTqsDpouCucwcmbIcAUutsqbQOFoWt0?width=768&height=1024&cropmode=none

Har en stor låda med diverse motorkåpor som skall passera genom blästerskåpet för sen få sig lite svart färg på sig.

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

2

Fint det vart efter vatten polering!
Det är något som ligger på önskelistan  ICQ/ag
Det är kul när man blästrar upp och lackar om.

3

Trevlig motor,blir bra.
Jag är ingen VW motor expert,
Men jag skulle använda blocket, inga tätytor är ju påverkade.
Och med hobbybilsservice och körning kommer det inte stå vatten i botten, så det blir inte sämre tänker jag.

"ljushuvud"

4 Senaste redigerad av Sten vW (2022-09-13 07:47:08)

Din korrosion i botten av ditt fina block ser inte farligt ut, så länge som pinnskruvarna sitter fast (eller gå att fästa) bör det inte vara något stort bekymmer.
Den viktiga ytan är den undre ytan i pinnbultcirkeln, det är där man vill ha tätt mot lock och sil..

Om den viktiga ytan o pinnskruvarna är lite på gränsen så skulle en liten skvätt plastisk metall kunna vara lämpligt efter att man pillat bort det korroderade med exv en tanhygienist petmoj.
Om man vill få slika plastlösningar att sitta bra behöver det vara helt oljerent (mha bräkleen exv), en knagglig och fettfri yta är perfekt..

En perfekt plan tätningsyta i blocket är inte helt nödvändig, det finns bra packningsklet som tillsammans med papperspackning bör ge bra resultat.

PS/ ta inte lös pinnskruvar som verkar sitta fast, det kan förvärra situationen..

/S

5 Senaste redigerad av michaelth (2022-09-13 08:15:04)

"Lagade" dylik korrosion med chemiskt metal för ett antal år sedan.. satte genomgående skruv på någon position. . Varit orolig i många år men har verkat sitta kvar.. tvättade med aceton. Rafsade/ skrapade ytan sedan snabbt på med gegget...
Nä visst ett nytt block är ju bäst.. men... är det tätt så happy days.. fast..jag är mycket långt ifrån rätt vetande.. ICQ/ah
Ibland är tillräckligt bra.. just det....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Innan du bygger på blocket så kolla upp lyftarhålen, så att dessa är inom spec, alldeles för många glömmer bort detta, lycka till!!

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Det fungerar rätt bra att blästra sådan oxidering med soda, gjorde det på en växellådshalva, porerna går ofta mkt djupare än man tror. Lagade sedan med Belzona.

8

Hämtat blocken hos PPRMicke. Vi körde båda blocken så har jag ett reserv som jag kanske säljer iväg.

För att kunna beställa lager behövde jag kontrollmäta min vev som jag tänkt använda.
Tog plats vid matbordet och började mäta..
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m631vttNKU329EnDGSTWRWU1irJgmibDvg8bKJdUP9VQiO4_SXC556dJNaZAv8s6hr5qDKoTSYrxb-5RqaruFAXtcHvT9pp1Og0fxCwN3MDfPqKMHc3KGpGKvHxbVCqpExWooiC0nTV1a9R3hYxXe8urH8QxkUsYSYpPgjxMGfYw?width=1024&height=659&cropmode=none

Veven är omslipad till 1:a underdimension men är tyvärr faller den utanför förslitningsgränsen så det blir inget med den veven om jag inte skall slipa om den ännu en gång..

PPRMicke satte även lite griller i huvet på mig när jag hämtade blocket då han föreslog att jag kunde köra med en vev med 74mm slag istället för original 69..
Har redan en 1300cc Mahle-sats cylindrar med kolvar liggandes så den vill jag inte byta ut men med längre slag blir det lite bättre bottendrag.

Så efter resultatet med mätningen och tankarna om bättre bottenvrid så har jag nu beställt en ny smidd CB vev med 74mm slag..
Bara vänta på leverans..

Nu har jag lite rengöring av blocket och montage av pluggar innan nya grejerna finns hemma..

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

9

Hämtat ett paket idag..
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mbRSKdlraLzdSjB-Zdb7SDYL9KSfe25HxJeyUCd2nAIsV0Jq6Yo-3QWcfXzxf7PlPyTJv_5svSveSD4hEQzBCvZIZOYEbvCncmz2oh2i7imT6vUJx-NGo2MiMR7SIMNmVa-Y29yvxufq6iXobvKImSizHOMa5g5qP4maPgbiAbYo?width=1024&height=768&cropmode=none

Med min nya CB performance vev..
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mRV6m9b7XbPqJTKnwOpB0lPdjIecjYj1trsNI3h5tqKSwF9AMivHXoODmg6Xc0t3jhdrY3dfkeF8rzfIJr7DCT2Bu0dTDHJjI1cUrKt5aWrNZWG-xKlhJqfXBOP5Pi87_SFzo_ipV_GVhB_mA0GdV4s2dbsGc_Ql8o8etJxhCMVk?width=1024&height=768&cropmode=none

Och lite lager…

Nu får jag försöka fokusera på motorn också.
Ursprungligen tänkte jag köra lite mer av budgetbygge och återanvända mycket delar men som det ser ut nu blir mycket nytt. Vev, stakar, cylindersats.
Har dock fortfarande inte köpt en ny kam då jag tror att jag kan använda den.
Är det dumsnålt att tänka så med tanke på allt annat som blir nytt.

Tycker den ser ut att vara i bra skick!?
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mwPJ5AYzrmo2xA-50HidDRPFcDUWVFkgvJeSJkO0LTmPuBiRLxwQF9emv95p3GvkthuotEidjy6OicWMUtu5H0WQmus5UIo6Dv2dZv_U8qgvtPAEa5iyaipbwvtat_Dkyoa2yad5NyqBjfGG3uJTN96izi7Ttfd1bZM5L911AU8A?width=768&height=1024&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mEft84UDFQ7OvYGRTh2xbE3fy5KBawNoAj091ByP3oYTpgpk2yjIAV9-Pi4tr1Q8nCYsizDjCMzEYgZb94674dybw_N5x7f-dGMavcILb4K1RTqTh6NZ9W36H6K_M3hJR5yGpGyPvUsa_QnJcleiuYxlRvomiPVi1fM_CJYjVOPY?width=768&height=1024&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mb_7MYDMPPnRL1T9TpJgF1eTfCCj3TDHCwQy74gQ6aoC3XoEifCxIsnZNV6MC_3gi5GJjDRCxkYZ8G6ZLOIwa_BeHLjlDl6LWxrDGH0pwo9gPglGQkFt5WIHbx_Pjh9yuzNn6ejqSIcyAUUwIekIpK8s1BX4mqWQM-blXp734AEE?width=768&height=1024&cropmode=none

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mxvhWz6oa8L_wI-OJJwHNqF90gAUGZnDUfDnbT1RoUzSgrM_zjONqJsr2NhglRpKC1kWDwSe8uSZg6tqis41GFYRjUtpaYmFBjNIvuo1s823v3drZORukzXgRBVsitiIoAy-qYhTtMQGgpClbmT2EIYQOPkYzSXEeWxAqF0xOKlQ?width=768&height=1024&cropmode=none

Samma sak med kamdrev och fördelardrev på veven, går dessa att återanvända eller bör jag köpa nytt även där?

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

10

Kammen ser fin ut.

Tänk på att med originalkam kan man ställa till det om man bygger in för mycket kompression!

En kam med mer överlapp (hur mycket in och ut ventiler är öppna samtidigt) tål/kräver mer kompression.

Om du använder 74 vev och 1300 cyl (långslag) kan det vara lättare att få mycket kompression.

Min lilla bonntrimmade 1600 har lite vassare SCAT C35 kam o 10:1 i komp, detta fungerar problemfritt för mig men hade jag haft originalkam misstänker jag att motorn hade dött av spikningar för länge sedan..

Jag har ingen större erfarenhet av originalkam men jag tycker mig minnas mer kunniga som talat om 8 eller kanske max 9....

Mina fem öre i ämnet..

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-01-27 09:46:08)

Det är bara att stoppa tillbaka den kamen i blocket
Komp behöver man  också  runt 8.5 funkar jättebra med std pinne ( det funkar även med ännu mer för cylinder tryck vill man ha Men då får man tänka på utformning på förbränings rum)
Sten vi slipar om till 112 grader på turbo kammar o sådana som skall varva mycket (std har 112 i lob sep)(vi leker med 14.1 och 110 i lob då lämnar dom bäst hk vid 7800 +300är dom på 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Ok, tack för svar, Sten & Micke!
Då kör jag med mitt gamla kamdrev på veven också då det är kört ihop med drevet på kammen.

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

13

Farligt det där med motorbygge........man ska "bara" original renovera lite så tittar man på arbetsbänken och då har motorn växt till sig, ibland lite och ibland rejält  ICQ/ag  ICQ/ag

coolt med en 1378a

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

14

Har börjat väga lite prylar (kolvar, kolvbultar och stakar).
Några ’tunga’ kolvar har även en kolvbult som är tyngre än andra (kolvbultarna diffar upp till 0,5gr)
Kan man flytta runt kolvbultarna i en ny cylindersats så att jag har tunga kolvar i kombination med de lättaste kolvbultarna? Eller är de matchade ihop på något sätt från fabrik?

Totalvikten på kolv inkl kolvbult skiljer maximalt 2gram så det är rätt bra matchade från start men genom att flytta runt kolvbultarna kan det bli ännu bättre utan att slipa något i kolven.

Tyngsta och lättaste vevstaken (totalvikt) skiljer ca 10 gr så där blir det till och slipa.
Har inte mätt ändarna än utan bara totalvikten.

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

15

Ja det går bra att laborera med kolvbultarna, du kan ta göra hålen i kolvbulten något koniska utåt om du behöver justera ner mer, jag har viktat mina kolvar/kolvbultar till 0.1g skillnad, lika så med vevstakarna

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

16 Senaste redigerad av erich (2023-01-31 10:21:18)

Skåningen skrev:

Ja det går bra att laborera med kolvbultarna, du kan ta göra hålen i kolvbulten något koniska utåt om du behöver justera ner mer, jag har viktat mina kolvar/kolvbultar till 0.1g skillnad, lika så med vevstakarna

Bra 0,1 gr. på en std 1300 F ICQ/ab .koniska lager ? konisk hål i bulten ? nytt för mig ?

JETech , S. Halland

17

Lättning av kolvbulten.
Man svarvar kolvbulten från bägge sidorna, koniskt, och behåller standard diametern mitt för vevstakslagret, där böjmomentet är som störst. Rätt vanlig "viktsbekämpning" i racesammanhang.
(Utförs lämpligtvis på innerdiametern av bulten då det kan bli svårt att få till toleranserna vid utvändig bearbetning.... ICQ/af )

18

Du kan bolla runt med kolvbultarna
Som Mats skriver är det bästa att ta bort materialet i svarven
Det går även att slipa ur insidan på bulten 
Men mät länden på kolvbultarna där kan det skilja på länden
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Så här ser det ut på min 2332a , alla har ju inte svarv så slipade ur med hårdmetallfräs, behövs inte mycket för att ta bort något gram, en jämn yta är bra för att minska risken för sprickbildning

https://i.imgur.com/dOmenmv.jpg

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

20

Tack för input kring kolvbult.
Blir till att mäta längd och spänna upp dem i svarven.

Har mätt förbränningsrummen som jag fick till 46cc.
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m0uWYHxZFP5NEQ72cuOSn93TFoha05alKlFJCEI7mvtoYskYit7cF83uVcAbpnMaDu-aN3QHqBDhLeddlydp9OI1588tILU1ZN4wfVCo4t1nupBkbJ4YUxeZEARi8LyAcjOVtlBBPI5VwesY8Hpan9d5s0j8wosoQHXNYZoR7yWc?width=768&height=1024&cropmode=none

Med en vändhöjd på 1,15mm så får jag en kompression på 7,7.
Låter det bra? Eller kan man minska vändhöden mer?
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m7jJ7aze_3_-KFlnSvpo3pWyNmoitsNoG5hQ3QOTqbS6qHY0jI0-p_KMaaXA77_OvmHyp2ZF1gqsAFDXpgdpTlU0zRCTI29oMtYhObQZDhX2weTZG8BsZGFBNXn4oMAb-i-saLcxivFTMtK6Hb_LbeDl78GoEXU8zgel9KdmQ58g?width=1011&height=999&cropmode=none

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

21

Om jag var i dina kläder skulle jag lägga den över 8 för då funkar bränslet  bättre med spriten
Att dom är så låg kompade är för dom skall klara av 87 oktan som är mycket snabbare i förbränning än E10(95)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

ok, att minska vändhöjden till 1mm hjälper mig inte hela vägen (blir endast 7.8)
Vad gör man härnäst? minska förbränningsrummet?

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

23

Du kan pingla om du känner för det
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Smidigast är ju att plana topparna lite 1-1.5 borde vara lagom

man kan också ta tex 2mm och finjustera kompressionen genom att tex öppna upp runt ventilerna osv med detta är ju inte direkt den lätta vägen

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

25

Ok, har kollat med Jönköpings motorrenovering men han kunde inte utföra detta arbete längre så då blir frågan finns det någon här som kan utföras detta urtag ur topparna eller vet Ni vilka firmor som kan göra jobbet?

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram