Tänkte starta en ny tråd om mitt motorbygge till min Ghia.
När jag köpte Ghiaprojektet fick jag med en F-motor som jag inte ägnat någon som helst uppmärksamhet utan den har bara få stå ett hörn av garaget och vänta.
Till det yttre såg denna motor riktigt tråkig ut med mycket rost på kåpor och allmänt skitig.
För några år sedan kom jag över ytterligare en F-motor som såg riktigt bra ut med i princip helt rostfria kåpor och ’fräscht’ yttre.
Även denna motor har stått på vänt i garaget.
Nu i somras var det så äntligen dags att ta tag i motorprojektet.
Motorn som skall byggas är 100% original 1300 med fokus på driftsäkerhet så att många bekymmersfria mil kan köras.
Allt började med att jag rev isär den ’nya’ fräscha” motorn. Som ofta så är inte ett fint yttre inte ett tecken på ett fint inre… likaså med denna motor.
Invändigt är den väldigt sliten och kocksig. Lager är slitna och mycket av delarna känns slut.
Efter denna lilla motgång började jag studera min gamla motor som jag egentligen inte tänkt använda mer noggrant.
Tidigare har jag bara noterat ett F-nummer som stämmer bra med tidpunkten för när bilen är tillverkad så jag har trott/misstänkt att det är originalmotor MEN nu när kikar närmare ser jag att det är utbytessymbol framför F-et! Och ett till synes slarvigt instansat nummer, dock utan X på slutet.
Googlade runt och inser att det är ett F 1300 utbytesblock där man troligen fört över originalmotorns motornummer till utbytesmotorer såsom man skulle göra enligt VW. Inget konstigt med detta men det är en väsentlig skillnad på denna motor mot en vanlig F 1300, nämligen att den är dubbelreducerat och inte enkelreducerat som original.
Nu känns helt plötsligt denna gamla motorn mer intressant. River isär även denna utvändigt ’rostiga’ motor och ser att invändigt är den i princip som ny, inget är slitet, den är ren och tom motoroljan känns fräsch. Inser också när jag river isär att det sitter en annan generator på denna, den lite större 105mm 6V som är korrekt till Ghian. På den andra motor satt den lilla 90mm generatorn som då användes till Bubblan. Så troligen har min ’nyare’ F-motor suttit i en Bubbla. Andra skillnader jag upptäcker är 8mm pinnbultar istället för 10mm (sitter även casesawers i utbytesblocket), oljepump med M8 pinnbultar istället för 6mm. Ännu en anledning till att använda utbytesmotorn.
MEN!, nu till det stora dilemmat!
Runt oljesilen har det korroderat en del!
Vad säger experterna om detta? Gör jag ett misstag ifall jag använder detta blocket såsom det ser ut? Blocket är ju invändigt superfräscht! Och det är dubbelreducerat!
Så nu står jag här med en invändigt risig enkelreducerad motor mot en invändigt fräsch dubbelreducerat block med korrosion?!!
Går det på något sätt fylla igen det som korroderat bort runt hålet till silen?
Har utöver att riva motorerna renoverat lite kringutrustning såsom bensinpump, förgasare, startmotorn och generator.
Blev riktigt bra med nya packningar, membran, kol, lager osv..
även vattenpolerat aluminiumet och eloxerat om orginalskruvarna!
Har en stor låda med diverse motorkåpor som skall passera genom blästerskåpet för sen få sig lite svart färg på sig.
.koniska lager ? konisk hål i bulten ? nytt för mig ?
)