1 Senaste redigerad av helmut (2023-01-29 16:37:26)

Kanske dags för en tråd till. ICQ/ab

Köpte i somras på mig en 1303a för att ha något att åka med på Dirt Balls.

Det blev en guldfärgad 73a, omlackad med spackelblåsor och diverse dåliga lagningar. Ett perfekt objekt MAO!! ICQ/ad

Plan nr 1 var att behålla den original, att frun skulle få kuska runt med den som den var alltså.....

Besiktade den, fixade en tvåa och sen var den ju bes.befriad!

Åkte sedan ner till Dirt Balls och fick blodad tand...

Plan nr 2 blev: Tätstegat, en arg 2332a med torrsump, sportigare stolar, ev halvbur.

Ni hör ju vart det är på väg.  ICQ/bp

Hämtbild

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363257.jpg

Tvättad

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363256.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363258.jpg

//Stefan

2

Det blev en helg med grussprutande, mycket roligt!

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363374.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363373.jpg

Hemma igen så tvättades bilen och planer på bättre väghållning fanns!
Bara upp i lyften och börja riva.

Blästrade/lackade alla delar och sen blev det KYB gas runt om och sänkfjädrar fram.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363372.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363371.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363370.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363369.jpg

Pratade med Pär Andersson och kom fram till att bakre krängare var en bra ide, så jag monterade en framkrängare även bak.

Måttade lite pappmallar och sen skar vi ut fästen.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363368.jpg

Punktade ihop och testmonterade innan helsvetsning

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363367.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363366.jpg

I yttre ändarna blev det också egna fästen.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363365.jpg

Blev lagom höjd på bilen, eftersom det blir R-däck och lite sladdande till sommaren så ville jag inte ha den lägre.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363378.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363379.jpg

Sen var det dags för nya lysen, både bilens egna och tre st 9"

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363375.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363376.jpg

Hann köra en del i höst, och nu står den i förrådet tillsammans med övriga kärror.
Ska dock få komma in i verkstan för att få en dieselvärmare monterat plus vinterdäck.


Motorn är i Jämtland hos Pär och ska byggas ihop under våren.  ICQ/ay
Lådan ska Fixit fixa i ordning.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363377.jpg

//Stefan

3

har du någonsin bara... brukar det inte "spåra ut" ICQ/ag  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Det va ju liksom inte helt otippat att det skulle spåra ur, ICQ/bj  men du är snäll som bygger så fint till frugan så hon kan sprätta grus/is ICQ/ag

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

5

Det kanske inte ger pengarna tillbaka på oddset att det skulle byta spår....


Men frun fick ju den här istället! Så hon är supernöjd!

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2363682.jpg

6

Motorn som hamnar i denna är en 2332a som tidigare var överladdad men nu får höjt komp och blir sugis.

Fk10
1,1:4 vippor
Wedgeport med 42x37.5
JPM Cylindrar
IDF 48or
CB Torrsumpspump
Torrsumpstank fram i bilen

Jag hittade inga IDF insug i Sverige för Wedgeport så jag köpte vanliga istället, roligare att bygga lite själv än att köpa färdigt.

Vi började med att rita upp med packningen som utgångsläge.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364886.jpg


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364887.jpg


Utskuret i 30 mm alu

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364880.jpg

Ritade upp hur mycket som skulle bort.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364878.jpg

Sen byggde jag en jigg där jag kunde spänna fast insugen för att både kunna kapa av dom och få dit dom nya fötterna i rätt position.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364879.jpg

Sen var det dags att kapa av dom

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364888.jpg

Ställde ihop dom för att se hur mycket mtrl som kunde fräsas bort.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364876.jpg

Sen var det dags att fräsa

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364875.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364874.jpg

Sen punkta ihop så jag kunde porta ihop bitarna.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364873.jpg

Efter det så blev det helsvetsning

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364872.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364871.jpg

Klart att lägga i lådan med dom andra prylarna som ska skickas till Pär Andersson.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2364889.jpg

//Stefan

7

Grymt  ICQ/bf

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Eftersom det är tänkt att köra lite på vintern så la jag om till vinterdäck på 16" fälgarna.
Bak fick det bli 205/55-16 på 7" fälg.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367226.jpg


Framfälgarna har vi tidigare haft på 1302 caben, så dom är smalnade 1".
Det ställde till det lite grann när jag skulle beställa dubbdäck. 185/55-16 var en udda dimension där jag gick bet.

Eftersom jag vill köra nu så kollade jag i förrådet, där hade jag ett par 14" med vinterdäck över. HÖG profil men det får funka nu.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367225.jpg


Dieselvärmare köptes i höstas och nu var det dags att montera.

Satte den bak och kopplade in den på Y-rör från vanliga värmekamrarna.
Y-rören kommer sen försvinna när 2332an kommer in, och då blir dieselvärmaren enda värmekälla.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367222.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367221.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367220.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367219.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367218.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367217.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367216.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367215.jpg

Det kan vara bra att ha lite koll på motorn framöver, så en bb-lambda och en oljetryck/temp fick ta över platsen där radion var tänkt från fabrik. Satte även dit en varvlampa samt en brytare för soppapumpen.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367223.jpg


Plockade ut askkoppen och svetsade fast en plåt för att hålla kontrollen för värmaren

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367224.jpg


Fram under huven fick soppatank för dieseln sin plats.

Måttade även upp fästen för torrsumpspumpen.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367214.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2367213.jpg

//Stefan

9

Fan vad fränt!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

10 Senaste redigerad av Junte (2023-02-11 15:38:17)

kul att se fler grus-o-is-satsningar!
påminner starkt om nån 1302:a eller två jag sett.
men, det måste gå att få värme utan d****l!?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

11

Junte, Det går säkert ! Men det här var en enkel lösning.

12

Är nog inte så fel med diesel, inte fullt så eldföngt som bensin.
Hur gör du för att varmluft från värmaren inte ska tryckas bakåt?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Luften tar sig ju bara till spjällen på värmekammaren ifall värmen är av från motorn. Och så fort man öppnar lite så kommer det nog hjälpa varandra. Sen när 2332an kommer i så blir det inga y-rör utan då kopplas värmaren direkt mot karossens rör

14 Senaste redigerad av MrIcka (2023-02-13 08:50:57)

Följt bygget på Insta, underbara och snygga lösningar som vanligt från dig.

15 Senaste redigerad av Junte (2023-02-12 09:59:22)

Hoj Helmut!
det var egentligen en liten armbåge till dom jag känner som tänker köra på vintern, på isen, alla värmer med kinavärmare

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

16

förmodligen målar jag in mig i ett hörn med min d****l-fobi o får frysa, men men . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

17

Jo, det är en enkel och bra lösning med kina och diesel

18

MrIcka skrev:

Följt nyhet på Insta, underbara och snygga lösningar som vanligt från dig.

Tack Mikael!

19

This escalated quickly, and I love it!  ICQ/bp

Kul projekt, blir spännande att följa!

20

helmut skrev:

Luften tar sig ju bara till spjällen på värmekammaren ifall värmen är av från motorn. Och så fort man öppnar lite så kommer det nog hjälpa varandra. Sen när 2332an kommer i så blir det inga y-rör utan då kopplas värmaren direkt mot karossens rör

OK registrerade inte att värmekammarna satt kvar.
Typ2 har en lösning med hjälpfläkt med spjäll som stänger när flödet från motorn överstiger fläktens så jag tänkte om du byggt något liknande. De spjället är i plast och stänger när motorn går på låga varv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

Aha, jo dom är kvar än så länge.

22

Nu har jag testkört både värmaren och bilen ute i vinterväglag. Funkar fint!

Drog in skruvdubb i en omgång 185/55-16 så jag fick åka med samma fälgar runt om.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368795.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368796.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368797.jpg

Började förbereda för 2332an, ska skicka ner pump, tank mm till Pär Andersson nästa vecka så vill passa in alla fästen innan dess.

Soppapump och filter fick sig en liten plåt, den sitter med tre st M6 gummikuddar

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368790.jpg

Oljefiltret hamnade på en plåt som sitter med klammer runt staget för fjäderbenstornen

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368793.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368792.jpg

Tanken fick sig en 3mm plåt som kommer att svetsas i golvet.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368791.jpg

Här står allt på plats, även den 5mm alu som blir fäste för Optimabatteriet. Har alltid kört med Optima i byggena och även i denna.
Däremot blev det lite trångt, så ev får batteriet bo kvar under baksätet.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2368794.jpg

Ska montera allt och måtta alla slangar, det blir ett lock över hålet längst fram som blir delbart för att kunna dra oljeslangarna samt sopparöret ner genom och genom tunneln bak.

Sen blir det att köra 1600 till sommaren närmar sig.

//S

23

Slanggenomföring klar, blir liknande i bägge ändar av tunneln.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2370448.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2370447.jpg

Den undre plåten kommer svetsas i karossen, och sen bultas dom två delarna på plats.
Ska bara komma ihåg att trä på genomföringarna innan kopplingarna pressas. ICQ/ad

//Stefan

24

Snygg lösning, som vanligt  ICQ/bs

25

Lite svets, lite karosskitt och lite färg.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2373222.jpg

Första svängarna med bilen på vinterväglag så insåg jag att spolare på rutan är ett måste.

Köpte en behållare på Biltema och klippte till en plåt.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2373221.jpg

Den hamnade sen på fjäderbensstaget. Insåg dock idag att den verkar läcka... inte helt oväntat.

Vi scannade av insugen och skar ut nya packningar i vattenjeten

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2373220.jpg

Imorgon skickas ett paket med dom sista delarna till 2332an till Pär Andersson.  ICQ/bf

Igår var det toppenväder, så då fick det bli 1303a ut till stugan, härligt med snöiga skogsvägar!
Det går brett även med original 1600a! ICQ/ab

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2373218.jpg

//S