Kommer att bli en riktig pärla!! vilket jobb du lägger ner
Tack!
Ja många timmar blir det men timmar man lägger själv är ju gratis… 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Den blå 61:an som ville bli vit.
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kommer att bli en riktig pärla!! vilket jobb du lägger ner
Tack!
Ja många timmar blir det men timmar man lägger själv är ju gratis… 
Hittade lite bilder på bakskärmarna.

Kollar man så ser man att hålen inte är samma på höger och vänster bakskärm.
Jag tror att den högra är korrekt som orginal men
den vänstra har fyra hål och ser inte ut att stämma.

Ligger som vanligt ute på jobb så jag får kolla upp det mer noggrant när jag kommer hem.
Men hittade iaf en mall på The Samba som enligt utsago ska vara korrekt.

Får gämföra med den när jag kommer hem.
Tur i oturen var iaf att jag såg det innan jag kör ner bilen till helsingborg och lackar den.
Men det har faktiskt hänt lite mer…
Medan jag hade lackboxen monterad så provade jag att lacka fäljcentrum för att få se hur färgen jag valt på bilen blir…
Tänkte först låta det bli en överraskning när bilen var klar men insåg att hela byggtråden isf skulle behöva bli svartvit samt att Öhmans Automotiv kommer troligen viöja lägga upp bilder på hans websida så här kommer det!

Inne i garaget såg dom nästan gråa ut.
Så jag öppnade garagedörren för att få in lite solljus.
Sen tog jag med mig en ut i direkt solljus

Riktigt fresht bygge 
Jäklar vad snyggt det blir! Bra jobbat 
Jäklar vad snyggt det blir! Bra jobbat
Tack! 
Riktigt fresht bygge
Tack 
En fantastisk tråd, tackar! 
Letat efter "långbänken" som det refereras till ett par gånger men kan inte hitta den. Söktips?
En fantastisk tråd, tackar!
Letat efter "långbänken" som det refereras till ett par gånger men kan inte hitta den. Söktips?
kanske den här
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15386
Fantastisk renovering!
Björn_Bursell skrev:En fantastisk tråd, tackar!
Letat efter "långbänken" som det refereras till ett par gånger men kan inte hitta den. Söktips?kanske den här
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15386
Tackar ödmjukost!
Riktigt fint arbete det här! 
Björn_Bursell skrev:En fantastisk tråd, tackar!
Letat efter "långbänken" som det refereras till ett par gånger men kan inte hitta den. Söktips?kanske den här
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15386
Ja Långbänken är en riktigt trevlig tråd med många bra idér framförallt när man ska ge sig på plåtarbete.
Det är ju onödigt att uppfinna hjulet igen när någon annan redan gjort det 
![]()
Fantastisk renovering!
Tack. Har tagit lite för lång tid bara men snart så 
Riktigt fint arbete det här!
Tack. Det värmer att höra 
Nicklas skrev:Björn_Bursell skrev:En fantastisk tråd, tackar!
Letat efter "långbänken" som det refereras till ett par gånger men kan inte hitta den. Söktips?kanske den här
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15386Ja Långbänken är en riktigt trevlig tråd med många bra idér framförallt när man ska ge sig på plåtarbete.
Det är ju onödigt att uppfinna hjulet igen när någon annan redan gjort det
Absolut! Jag är bara i startblocken ännu så alla tips är bra tips.
Grymt noggrant och fint jobb du gör!
Då ligger man ute på jobb på ett hotell igen och ska fördriva tiden. Vad passar då bättre än att uppdatera sidan lite.
Började med att tackla bakljusen då jag var nervös att hålen inte skulle stämma.

Smög upp till köket och stal lite bakplåtspapper då jag ville ha ett papper som håller formen men som ändå följer bakskärmen så blev bakpapper valet.

Ritade sedan ut hålen enligt mallen. Till min lättnad visade det sig att hålen stämde perfekt mot mallen
Så jag provade att lyfta över mallen till den vänstra bakskärmen och kolla även där.

Dom två under hålen stämde perfekt det som skiljer på höger och vänster är bara det stora hållet för kabelgenomföringen men den spelar egentligen ingen roll så länge den ligger någorlunda i mitten av lyckta. Men det var tyvärr ett övre hål som inte ska vara där.
Så det blev till att plocka fram svetsen ovh slipmaskinen

Svetsa slipa

Och lägga grundfärg och slipprimer på igen och sen blocka med 400 papper.

En sista koll med lasern för att säkerställa att ljusen blir att sitta lika.
Lasern väger in sig själv så nu vet jag att allt sitter där det ska.
Då jag bestämt mig för att inte använda tändningslåset på styrstången utan gå tillbaka till org nyckel i instrumentbrädan så
Kollade jag över hålet så det stämde.

En sak som slog mig var att hålet för chokeviren till höger om askkoppen inte var centrerat.
Så jag slog upp min org handbok gör 61:vw och kollade hur det såg ut org.

Ah ja just.. min org 34hk motor har automatisk elchok.
Men istället för att lägga igen hålet så borrades ett nytt hål upp för 12v uttaget (ciggarettändare)

Nu borde alla hål vara klara för lackeringen.
Då hela bilen är blockad med 400 papper sen tidigare och det blir en relativt ljus metallic så skulle sista omgången med 800 papper köras. Så hela bilen gicks över med 3m guidecoat

Sen åkte mirkan fram och min för ändamålet mjuka mellanlägg på och 800 papper tills alla 400 sliprepor var borta.

Nu när karossen är 100% färdig för lack så ringde jag ner till killen som jag ska lacka hos.
Vi kom överens om att karrossen skulle lyftas över på bockar i lackboxen. Så då bestämde jag mig för att lyfta över karossen. På chassit för enklare transport och för att kunna mäta in fälg banorna till min splitfälgar.

Chassit rullades fram från sin viloplats

Sedan lyftes karossen över på chassit.


Det är Väldigt tillfredsställande att äntligen se bilen på chassit igen.
Då jag använt mitt garage under hela hösten och vintern och lackat blockat och slipat i så var det nu dags för en grovrengöring.
Allt i hela garaget var täckt med grått slipdamm,
Det tog totalt tre dagar att gå igenom hela garaget och städa rent. Med det var en skön känsla när man hade en färdigslipad bil och rent garage.
När jag besiktade min dragracing bil så lånade jag motorn från 61:an då tävlingsmotorn på 2,3L knappast hade passerats omärkt..
hittade då lite oljeläckage runt oljetryck kontakten som jag inte riktigt kunde få bukt med.
Gängorna i motorblocket var slut..
Ringde till PPR micke och fick som vanligt goda och klocka råd.
Insats gänga inhandlades från Wurth

Efter lite försiktig behandlande av gängorna så satt till slut insatsgängan där.

Innan jag gick vidare så gjorde jag ett leakdown test för att se hur ventilerna och kolvringar överlevt förvaringen.

10% på alla fyra cyl, läckaget är kollvringar vilket är helt ok framförallt med tanke på att motorn endast gått ca 2 mil i bild och inkörning i bänken.
Motorn monterades ihop och sattes upp i min motorbana för testkörning.
Använde en stick termometer för att kolla hur min VDO givare i oljesumpen stämmer

Rätt bra skulle det visa sig

Även oljetrycket var bra och inte en droppe olja någonstans utanför motorn.
Så den får stå och vila igen nu tills karossen kommer tillbaka från lackering.
Däremot måste jag ha en ratt och styrstång i bilen.
Då min har ett hål för rattlås så kollade jag runt på FB efter en annan rattstång. Men utan att få nått napp.
Så då var det bara att fixa till den man har istället.
Först skruvades ratten bort och den trasiga blinkerspaken.

Ratten hade några otrevliga sprickor i sig. Nu spelar det mindre roll då jag iaf har andra planer på ratt i min bil.

Men blinkerspaken vill jag använda fast den är i fel färg.
Synade den trasiga spaken för att se om den gick att plocka isär för att kunna lackas lättare..

Jodå nog gick den att plocka isär. Men det finns inte en chans i h€%tet att jag kommer att kunna få ihop den igen.
Den hela spaken få helt enkelt lackas ihopmonterad.
Mycket slipande senare hade jag en plåtren blinkerspak.

Den grundades och målades därefter med slipgrund

Sen var det rattstångens tur.


Lite CAD på det,

Mätte sedan tjokleken på röret till 1mm plåt

Letade fram plåt i samma tjocklek och hamrade ut den mot ett rör med samma storlek.


Använde sen mitt CAD verktyg
och skar ut motsvarande plåtbit.

Använde mig av magnet för att hålla fast biten sen var det bara att svetsa och slipa.



Mirkan Åkte fram igen och resten av röret slipades rent från färg.

Sen fick även den grundfärg och slipgrund.

Då nedre delen av själva styrstaget såg ut som om den levt ett tufft liv så plockades den isär och delarna fick en omgång med stålborsten.

Dom fick lite etsande primer på sig och ett lager med färg,

Nu återstår bara att demontera hamdbromsspaken och sen bygga upp mitt lilla lackbås i garaget igen och lacka delarna i samma gråa kulör som stolsunderedet. Men det får bli nästan gång.
En sak som jag retat mig på är att min hastighetsmätare som jag köpt med trippmätare visat 17000 mil. Då det inte stämmer med min bil och då bilen praktiskt taget blir nyskick så passade jag på att nolla mätaren så att den visat hur mycket jag kört efter renoveringen.

Nu när karossen var monterad på plattan med skärmarna på så kunde jag passa på att mäta vilka fälgbanor jag ska beställa.
För att kunna få rimliga mått måste fägen vara centrerad i hjulhusen. Då bilen står högt utan motorn bak och med org höjd på förspänningen på svärden så bestämde jag mig för att sänka bilen bak. Det gör även att jag kan få in den på ett täckt släp då dom flesta släp är ca 150-155 innerhöjd och bilen är precis 155 på plattan nu så var valet rätt enkelt.
Bilen lyftes upp bak och svärden monterades bort.

Med bakaxeln fri från svärdet så kunde jag centrera den i hjulhuset och montera centrum på fälgen.

Därefter mäta frigången mot svärdet och frigången mot innnerskärmen.


10.5cm inner bak och ca 12.5 utåt bak borde bli 4,5tum utåt och 3,5tum inåt med lite marginaler.
Mätte även fram och fick 2,5 tum ytter fram och 3,5 tum inner.
När jag var med det så monterade jag svärden igen men utan förspänning. Bilen fick då 143cm i höjd vilket borde göra att den går in i dom flesta täckta kärror.

Om någon i Örebro trakten har en bra täckt kärra att hyra ut så är jag spekulant.
När allt var klart var det bara att täcka över bilen och städa upp och lämna garaget för den här gången.
Nu blir det jobba och lite semester närmsta månderna inann det bär av för lackering. 

Imponerande arbete 
Jäklar vilka fina jobb! 
De tar sig 

Kom igen nu, mera

Kom igen nu, mera
![]()
Flytt till Spanien och byte av jobb har slängt lite grus i maskineriet
Men planen är att försöka få ihop den i vinter så håll utkik. Det kommer mera

Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Den blå 61:an som ville bli vit.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.