Vidare rördragning. Nu var det dags att vända tillbaka så avgaserna kommer bakåt istället för framåt.
Maskeringstejpen som hänger på bilderna markerar området som drivaxeln vill ha fritt. Har liksom byggt runt den kan man säga så jag hoppas det inte blir för varmt för damasken. På passaten går avgassystemet ganska nära också så jag hoppas det ska gå bra, tänkte även använda den lilla avskärmningen som sitter där på passaten fast försöka få fast den så att den sitter uppåt mot katalysatorn, sen blir det avgasbandage på röret mellan katalysatorn och ljuddämparen.
Första iden var att dra ut avgasröret under balken som det visas på bilderna, men ångrade mig då det kommer väldigt lågt i för hållande till bakstöten...
Dämparen och sista böjen är inte svetsade här som tur var men första rörbiten är det så den fick kapas upp igen, för den observante syns även att jag glömde flexröret som står kvar på golvet på ena bilden
Det blir att dra ut det utanför motorbalken så det kommer upp en bit och kan hänga i rambenet. Gjorde ett fäste också för att känga upp det i.
Själva avslutet/utblåset har jag lämnat så länge, ska kolla lite på det när stöten kommer på plats. Sen ska det även dit ett fäste i böjen under katalysatorn som ska fästas i lådan, annars hänger hela tyngden i turbon och det känns lite onödigt
Luftfiltrets placering blev nästa steg, in bakom vänster bakljus är ett vanligt ställe att placera det, där finns både plats över och så kommer man bort från värmen en bit. Jag tänkte försöka få till någon form av lucka för hålet också så man avskärmar värmen helt.
Började måtta och fundera lite, bocka till en aluminiumplåt borde i alla fall vara lättare än att försöka gjuta upp något i plast när man inte har grejer för plast gjutning
En sväng förbi biltema och hämta en aluminiumplåt sen hem och kapa och bocka, har ingen plåtbock men med lite tvingar och plattjärn fungerade det bra när det var mjukt material att bocka När jag började fundera på detta hade jag inte riktigt någon klar bild på hur det skulle bli men det blev ju rätt bra ändå
Det blå är bara skyddsplast, har inte bestämt om jag ska köra det blankt eller om det ska lackas svart än, vi får se.
Nu var det sådär länge sedan igen
Det kom ett litet annat projekt i mellan, "råkade" köpa mig en gammal Passat VR6, kan ju inte låta bli när det dyker upp lite speciella bilar
Men om vi hoppar tillbaka till luftfilter montering.
Limmade dit dubbelplåt där luftmassemätaren ska skruvas för att det skulle bli lite starkare. Ska även bocka till en lite förstärkning och sätta över den stora ytan bredvid.
En silikonslang för att montera ihop detta införskaffades innan håltagning för LMM då placeringen styrdes lite över hur slangen kom.
Det där blir ju kanon, speciellt luftfiltret. bra jobbat!
orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil
Det där blir ju kanon, speciellt luftfiltret. bra jobbat!
Tack tack. luftfiltret hade jag inte vid foto tillfället, men har köpt ett nu så bilder hur det sitter kommer senare.
Har tillverkat ett fäste för expansionskärlet. Själva expansoinskärlet kommer från en golf 4 för att få den runda lite smidigare modellen mot den som kommer från passaten, och på detta passar även kontaktstycket från passatens kabelhärva, vilket det inte gjort om man tagit kärlet från t.ex en golf 2 eller liknande.
Ska montera detta högt upp under flaket i den längsgående balken, tanken är att det kanske ska bli lite mer "självluftande" system än vad T3an har original, bara en teori jag har så vi får väl se om det fungerar.
Växellänkaget..
Original spak och länkage tänker jag ha kvar. Rent praktiskt så skulle man kunna ansluta växelstången direkt på axeln ur passatlådan, ungefär som det är löst original på passaten. Men då kommer nog växelmönstret bli åt fel håll, har försökt föreställt mig och funderat över hur detta blir, lådan vänds bak och fram och upp och ner, sen har länkaget några leder där det "byter håll"
För att det ska byta håll tillräckligt många gånger så blir det ett fäste och en adapter för att ha kvar kulleden från T3an på ingående axel på lådan.
Liknande lösningar har jag sett andra gjort när jag sökt runt lite så det borde bli rätt
En kompis kollega svarvade en adapterhylsa och sen gjordes ett fäste som skurvas fast i lådan, blev några försök innan fästet kom på rätt plats.
Har inte justerat något men det fungerar att växla i alla fall. Känslan är inte exakt men har inte satt dit plåtlådan under golvet så det finns inget som styr. Sen ska jag nog montera ett shortshift kit så det blir lite minder vevande