151

Vidare rördragning. Nu var det dags att vända tillbaka så avgaserna kommer bakåt istället för framåt.
Maskeringstejpen som hänger på bilderna markerar området som drivaxeln vill ha fritt. Har liksom byggt runt den kan man säga så jag hoppas det inte blir för varmt för damasken. På passaten går avgassystemet ganska nära också så jag hoppas det ska gå bra, tänkte även använda den lilla avskärmningen som sitter där på passaten fast försöka få fast den så att den sitter uppåt mot katalysatorn, sen blir det avgasbandage på röret mellan katalysatorn och ljuddämparen.
Första iden var att dra ut avgasröret under balken som det visas på bilderna, men ångrade mig då det kommer väldigt lågt i för hållande till bakstöten...
Dämparen och sista böjen är inte svetsade här som tur var men första rörbiten är det så den fick kapas upp igen, för den observante syns även att jag glömde flexröret som står kvar på golvet på ena bilden  ICQ/bu


https://live.staticflickr.com/65535/51993249212_07e5c5b113_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51993249192_61ba7075ac_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51994251091_f2c0dc8051_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51993249587_b4f89a393f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51994251226_1b82f91902_z.jpg

152

Det blir att dra ut det utanför motorbalken så det kommer upp en bit och kan hänga i rambenet. Gjorde ett fäste också för att känga upp det i.
Själva avslutet/utblåset har jag lämnat så länge, ska kolla lite på det när stöten kommer på plats. Sen ska det även dit ett fäste i böjen under katalysatorn som ska fästas i lådan, annars hänger hela tyngden i turbon och det känns lite onödigt  ICQ/ab

https://live.staticflickr.com/65535/51994250941_d4f2aa4972_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51994521694_b65c8831eb_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51994793960_b1425efcca_z.jpg

153

Luftfiltrets placering blev nästa steg, in bakom vänster bakljus är ett vanligt ställe att placera det, där finns både plats över och så kommer man bort från värmen en bit. Jag tänkte försöka få till någon form av lucka för hålet också så man avskärmar värmen helt.
Började måtta och fundera lite, bocka till en aluminiumplåt borde i alla fall vara lättare än att försöka gjuta upp något i plast när man inte har grejer för plast gjutning  ICQ/bs
En sväng förbi biltema och hämta en aluminiumplåt sen hem och kapa och bocka, har ingen plåtbock men med lite tvingar och plattjärn fungerade det bra när det var mjukt material att bocka  ICQ/ay  När jag började fundera på detta hade jag inte riktigt någon klar bild på hur det skulle bli men det blev ju rätt bra ändå  ICQ/ab
Det blå är bara skyddsplast, har inte bestämt om jag ska köra det blankt eller om det ska lackas svart än, vi får se.

https://live.staticflickr.com/65535/52009793237_01222ea77e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52011333120_80627b831c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52011332955_3fb4a9248f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52009792987_c492310a56_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52010870068_e4fe41f11b_z.jpg

154

Nu var det sådär länge sedan igen  ICQ/bh
Det kom ett litet annat projekt i mellan, "råkade" köpa mig en gammal Passat VR6, kan ju inte låta bli när det dyker upp lite speciella bilar  ICQ/ah

Men om vi hoppar tillbaka till luftfilter montering.

Limmade dit dubbelplåt där luftmassemätaren ska skruvas för att det skulle bli lite starkare. Ska även bocka till en lite förstärkning och sätta över den stora ytan bredvid.
En silikonslang för att montera ihop detta införskaffades innan håltagning för LMM då placeringen styrdes lite över hur slangen kom.

https://live.staticflickr.com/65535/52010869968_86408bbe2d_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52011331500_848d7ae2a5_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52011059704_21cd2733fc_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52010869533_4683f6fa5b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52010815341_7881b40b22_z.jpg

155

Det där blir ju kanon, speciellt luftfiltret. bra jobbat!

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

156

alidhojd skrev:

Det där blir ju kanon, speciellt luftfiltret. bra jobbat!

Tack tack. luftfiltret hade jag inte vid foto tillfället, men har köpt ett nu så bilder hur det sitter kommer senare.

157

Har tillverkat ett fäste för expansionskärlet. Själva expansoinskärlet kommer från en golf 4 för att få den runda lite smidigare modellen mot den som kommer från passaten, och på detta passar även kontaktstycket från passatens kabelhärva, vilket det inte gjort om man tagit kärlet från t.ex en golf 2 eller liknande.

Ska montera detta högt upp under flaket i den längsgående balken, tanken är att det kanske ska bli lite mer "självluftande" system än vad T3an har original, bara en teori jag har så vi får väl se om det fungerar.

https://live.staticflickr.com/65535/52607931468_4985f52930_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52606934917_30184b83a3_z.jpg

158

Växellänkaget..
Original spak och länkage tänker jag ha kvar. Rent praktiskt så skulle man kunna ansluta växelstången direkt på axeln ur passatlådan, ungefär som det är löst original på passaten. Men då kommer nog växelmönstret bli åt fel håll, har försökt föreställt mig och funderat över hur detta blir, lådan vänds bak och fram och upp och ner, sen har länkaget några leder där det "byter håll"
För att det ska byta håll tillräckligt många gånger så blir det ett fäste och en adapter för att ha kvar kulleden från T3an på ingående axel på lådan.
Liknande lösningar har jag sett andra gjort när jag sökt runt lite så det borde bli rätt  ICQ/ag

En kompis kollega svarvade en adapterhylsa och sen gjordes ett fäste som skurvas fast i lådan, blev några försök innan fästet kom på rätt plats.

https://live.staticflickr.com/65535/52607694889_677e4f46fa_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52607931328_22130e239f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52607434866_9efb5e2e74_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52607931293_6be4755b28_z.jpg

Har inte justerat något men det fungerar att växla i alla fall. Känslan är inte exakt men har inte satt dit plåtlådan under golvet så det finns inget som styr. Sen ska jag nog montera ett shortshift kit så det blir lite minder vevande  ICQ/bf

159

Dags för intercoolerlösning
Att montera vanlig intercooler fram och dra tryckrör under hela bilen var inte något alternativ. Blir både långt och klumpigt. Kollade runt lite hur andra löst de, bland annat att montera den innanför bakljuset, och köra med elfläkt. Men fick inte till det på något bra sätt, dessutom så har pickuperna en extra förstärkning står längst bak på rambenet som gör att öppningen från motorrummet in bakom bakljusen är mindre än vad den är på en buss. På en buss går original 1.8t intercooler in precis där men inte på en pickup. Vid ett flertal tillfällen kom jag in på att köra vattenkyld intercooler och så blev det också till slut. Men även den skulle ju få plats någonstans, man vill ju inte montera en för liten heller, och det var lika här att den inte gick att lägga in innanför ena bakljuset.
Det slutade med att det blev en rund variant, ”som blev en del av rördragningen"
på det viset blev vägen från turbo till insug så kort som möjligt, så passa att det knappt fick plats några rör, nästan bara slangböjarna  ICQ/ae
Blir ett separat vattensystem för detta med en egen liten kylare fram, och där skulle man försöka hitta en så stor som möjligt som var så liten att den fick plats framför originalkylaren... det blev mycket googlande, mätande och något besök på skroten  ICQ/be
Till slut blev det en kylare från en Fiat Cinquecento
Vattenpumpsvalet föll på en Bosch, hittade en del alternativ men efter att ha läst på lite så är denna bosch den bästa för ändamålet så det blev en sådan så man inte står där sen och har valt en för klen, bättre att göra det ordentligt från början  ICQ/ag

https://live.staticflickr.com/65535/52685333235_cd8ca920d0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52685183319_198768591a_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52685192239_6be215ecb4_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52684901896_98f02b4809_z.jpg
Påbörjat fäste till intercooler
https://live.staticflickr.com/65535/52685183054_15dc5893d4_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52684901881_787986dc24_z.jpg
Provmonterad kylare, det är Julas original monteringskitt  ICQ/bj

https://live.staticflickr.com/65535/52685182804_a689d73b68_z.jpg
Svetsat fästöron, hela rundstaven blev sedan svart för att smälta in bättre

https://live.staticflickr.com/65535/52685398163_e64b0c4d48_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52685324575_4e177939c6_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52685397873_d59ac3c3c5_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52684901266_6577dc5e88_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52685182504_682c5054d6_z.jpg

160

Läst om tråden igen... klart spännande med vatten intercooler. ... fråga hur klarar den av kylning vid längre belastning.. typ dra släp.
Blir sugen med ett motor/lådbyte i min buss.. problemet e vill ju använda den hela tiden.. borde ha en bygg buss att sas göra kittet i och sen "bara" byta.. ICQ/bn
Har ju 3 olika alternativ..stående..
1,9 td med AAP låda. Behöver mindre bula i luckan över motorn.
Ej 2,2 subarumotor med diffvänd låda. Div jobb...
1,8t med upånerlåda..  massor av jobb

Förmodligen. enklast alternativ 1.
Trevligast men mest jobb alt 3.1,8t. ICQ/bu
Fast jag vill ju bara använda bussen.. och efter 20sek glödning går den altid snäll igång.... ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

161

Bara slangarna hela vägen fram lär ju kyla en hel del!?
Sätter du någon temp övervakning på systemet? tempstyrd pump?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

162

kanske nakna kopparrör kyler bättre än slangar?
inte en försumbar kyleffekt, långa rör = stor yta
kul tråd, snyggt byggt!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

163

https://www.frozenboost.com/
här kan man kolla om man nu tål vatten
( o inte är gjord av socker

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

164

michaelth skrev:

Läst om tråden igen... klart spännande med vatten intercooler. ... fråga hur klarar den av kylning vid längre belastning.. typ dra släp.
Blir sugen med ett motor/lådbyte i min buss.. problemet e vill ju använda den hela tiden.. borde ha en bygg buss att sas göra kittet i och sen "bara" byta.. ICQ/bn
Har ju 3 olika alternativ..stående..
1,9 td med AAP låda. Behöver mindre bula i luckan över motorn.
Ej 2,2 subarumotor med diffvänd låda. Div jobb...
1,8t med upånerlåda..  massor av jobb

Förmodligen. enklast alternativ 1.
Trevligast men mest jobb alt 3.1,8t. ICQ/bu
Fast jag vill ju bara använda bussen.. och efter 20sek glödning går den altid snäll igång.... ICQ/bw

Har också funderat några vändor på hur det kommer fungera under längre tid. Men det är ju ändå ett system som finns flera varianter på ute på marknaden och det sitter original i många bilar idag och det är ganska små grejer. Så vi får väl se  ICQ/ag
Intercoolern jag valde ska ju ändå "räcka till 600 hk" som det heter, och eftersom det blir långa avstånd så blir det mycket vatten vilket också bidrar till att sprida ut värmen.

I ditt fall så skulle alternativ 1 vara klart smidigast, där kan du använda lite av originalfästen mm som du redan har.
Subaru passar fint estetiskt men det valde jag själv bort just för att hålla lite VW tråd genom bygget, och jag har lättare att hitta kunskap inom bekantskapskretsen på VW motorer än på subarumotorer.
Alternativ 3, ja det valde ju jag  ICQ/ab inte så vanligt i Sverige (än) men har gjort en del runt om i Europa och USA så det går att titta runt för att få idéer, trodde själv det skulle bli en riktig utmaning då jag inte gjort något liknande tidigare men det har gått riktigt smidigt genom bygget.


alidhojd skrev:

Bara slangarna hela vägen fram lär ju kyla en hel del!?
Sätter du någon temp övervakning på systemet? tempstyrd pump?

Styrning av pumpen funderade jag över någon tempstyrd först, men den kommer gå på tändningen istället för att få konstant vattenflöde.
Tempgivare har jag inte satt dit nu men kommer kanske göra det så man kan se lite hur det fungerar.


Junte skrev:

kanske nakna kopparrör kyler bättre än slangar?
inte en försumbar kyleffekt, långa rör = stor yta
kul tråd, snyggt byggt!

Att dra rör var min tanke också men det blev mycket enklare att dra slang så det blev det  ICQ/bk
Det blir som sagt långa slangar som rymmer en del vatten så vattenvolymen för mig kommer bli större än dom flesta vanliga bilar där hela installationen bara sitter fram.

https://www.frozenboost.com/ där trillade man ju in några gånger när man sökte information  ICQ/bs

165

Ett litet expansionskärl letade jag efter ett tag, finns små aluminium modeller för ändamålet, men dom var dyra eller i usa så frakt och tull skulle äta upp kostnaden ändå.
Hittade sen expansionskärlet till hybridsystemet på en Toyota (samma kärl satt på fler modeller) som var lagom storlek för att få plats som jag tänkt.
Men det visade sig att anslutningarna på det bara var 15 mm och jag kör med 19mm slang  ICQ/ac
Men det går väl att plasta i större anslutningar tänkte jag, men det måste vara samma typ av plast i delarna när man ska göra det och att hitta några slanganslutningar där det stod vilken plast dom var gjorda av var inte det enklaste  ICQ/bw 
samlade tillslut ihop en slangskarv och ett plastlock av samma plasttyp men i olika färg, men det syns inte sen  ICQ/ag

Ett enkelt fäste bockades till, tanken är att detta ska bli högsta punkten i systemet så det ska bli självluftande.
Sen fick sig vattenpumpen ett fäste tillverkat av ett ett extraljus fäste till en frontbåge som sedan bultades i ramen.


https://live.staticflickr.com/65535/52700716231_e413ef60db_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52701208228_b636e1de23_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52701208193_7b5b55f679_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52700715956_c68cb9014f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52700972359_93cc3fecee_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52700716241_8a32beae79_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52700716071_161de679cc_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52701208158_b72cccf2c0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52700972379_075b6d7b5c_z.jpg
Här kommer slangen från pumpen över ramen sen vidare bakåt.

166

Fränt!!!

167

Hur har du tänkt med elen??

168

Elen ja, den har jag tänkt på en hel del  ICQ/bm
Det blir att para ihop T3ans och Passatens elsystem, man kan säga att motorelen blir från passat och belysning och dom delarna blir T3.
Faktum är att jag ligger lite efter med uppdateringarna här i tråden, har hunnit börja med elen så det kommer lite om det snart bara jag är ikapp.

169

Det var något knas här om dagen så det gick inte att posta inlägg, men nu så funkar det så här kommer en lite uppdatering.

Nu när kylaren är på plats så passar såklart inte gamla luftstyrningarna, och original styrningarna brukar inte vara så fräscha heller så dom är inte mycket att hålla på med och försöka modifiera. 
Så nya tillverkades i aluminium och som sedan lackades svarta.
Inte mycket att orda om här så bilderna får tala för sig själva  ICQ/bs

https://live.staticflickr.com/65535/52707080247_9bf57ac576_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52708089108_66ab3134bb_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52707080202_75d70d049e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52707854559_17ae7017cd_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52707080187_28dffba092_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52708015395_dca66180cf_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52708015390_33284f2207_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52707080112_d6d6d630ce_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52707854414_0e11f8c586_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52708088948_828c62483c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52707604206_c29cae3d83_z.jpg

170

Snyggt!! Kommer du köra passat instrument eller gömmer du undan de???

171

Vilken tjocklek på alu plåten?

172

aero85 skrev:

Snyggt!! Kommer du köra passat instrument eller gömmer du undan de???

Det kommer bli passat instrument. Tanken är att få färddator och farthållare att fungera också

173

arildbjo skrev:

Vilken tjocklek på alu plåten?

Tror den är 0,7

174

Nu svävar jag ut på lite okänd mark. Det började med att passatens gaspedal är typ vinklad i fäste och arm så den passar dålig så en pedal från en golf inhandlades då den är rak. Även använd av andra för samma ändamål. Men tyckte inte jag fick till det riktigt bra ändå, det blir tajt upp mot plåten ovanför.
En T3 har ju golvpedal original och så även nyare folkvagnar, hittade på nätet att några har monterat pedaler från Golf mk5 vid främst dieselkonverteringar.
Jag har ingen aning om denna fungerar ihop med passatens styrbox men jag chansar lite så en R-line pedal letades på på skroten, det ska bli aluminium pedaler på dom andra sen också. Dessa pedaler har lite mer monteringsvinkel än vad golvet lutar i T3an och jag vill inte att det ska vara glapp under i framkant som det blir om man lutar ikull den mot golvet. Provade ut lite i vilket läge den kändes bra och gjöt upp en fot som stöd under. Ett plåtfäste som flyttade ut skruvhålet i överkant fick göras också.
Så nu går det att montera pedalen där i alla fall så återstår det att se om den kommer fungera också  ICQ/bw

Även ett shortshift kit har jag fått hem och monterat

https://live.staticflickr.com/65535/52713315091_e6e030dc86_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52713735285_2a3fd77d03_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52713735215_7710348d3b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52713576354_ccdf7e60f0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52713314771_018bd1ec7b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52713314631_36497d332e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52713314451_3d1bd964a5_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52713792048_0a1828a770_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52712792942_56f71dc4f8_z.jpg

175

Blir väldigt bra!!!! Tar du hastighet signalen från växellådan för farthållare??