Nu är ju inte den här ventilations/värme-regleraren bara en snygg grej... den ska ju fungera också! Såhär ser de olika lägena ut.
Ha det fint därute i vinterkylan!
//Jörgen
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Porsche 1964 356C – Oops, I did it again...
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nu är ju inte den här ventilations/värme-regleraren bara en snygg grej... den ska ju fungera också! Såhär ser de olika lägena ut.
Ha det fint därute i vinterkylan!
//Jörgen
Snyggt som vanligt!!
Hej! Ni som följt mina renoveringar förut vet nog att jag inte är så noga med originalitet, gör många gånger så som jag vill ha det. Dock så tycker jag det är kul med dekaler! Eftersom jag jobbar med grafisk formgivning kunde jag inte motstå frestelsen att tillverka några klistermärken.
//Jörgen
Ja dekaler blir ju verkligen pricken över i..
Hoppas ditt kontaktlim är tillräckligt värme beständigt.... vore trevligt att veta vad man använde från början.
Men så länge man undviker billigt spraylim brukar gammalt hederligt kontaktlinser hålla bra..
På jobbet där vi gör av med stora mängder fick jag höra att lösningsmedelbaserat kontaktlim är på väg att bli förbjudet.. eller om det redan var så?.. utan det skall bara vara vattenbaserat. vilket säkert är jättebra för miljön osv.. men den erfarenheten vi haft .. tar längre tid och sitter sämre...
Hej igen!
Nu var det dags för lite pyssel med startmotorn. Rengöring invärtes och utvärtes, kosmetisk uppfräschning samt byte av lager, bendix, solenoid och kol står på schemat. Jag köpte en sats med det mesta som behövs.
Så här såg det ut från början.
Kolen såg riktigt bra ut. Ingen idé att byta dessa. Två av dem är lödda så nu slapp jag det!
På den andra bilden ser ni armen som solenoiden drar i så att drevet skjuter ut mot kuggkransen.
Allt rengjordes särskilt mellan kontaktytorna på rotorn. (buntbandet ser till att shims/brickor ligger kvar i rätt ordning) Lagret togs ur med en hylsa från bakstycket. Sedan förbereddes för färg på de svarta delarna som jag målade med POR-15.
Det enda som var lite pyssligt var att lista ut hur man tar bort "stoppet" som hindrar Bendixen från att gå ut för långt. Hittade lösningen i en annan tråd. Man tar en lång hylsa och knackar försiktigt ned den. Låsringen sitter då kvar i axelns spår.
Nu kan monteringsfesten börja! Det silverfärgade "huset" är pulverlackat. Här ser ni alla ingående delar.
Satte i skruven som håller hävarmen på plats. Alla skruvar satte jag med blå Loctite. Smorde alla axlar med torr olja, typ PTFE. Tog försiktigt med fett på hävarmen. Startmotorer gillar inte kladd, då fastnar grus och saker går sönder.
Blå Permatex på alla fogar så att det inte kommer in fukt. De sitter ju ofta ganska utsatta dessa startmotorer.
Nya oljebrons-bussningen fick stå till sig med lite olja några dagar. Torka av och sätt på plats med lämplig hylsa.
Den lille rackaren till låsning på utgående axeln som jag nämnde ska ju på plats också. Fick ta fram lite avdragare för att lyckas med detta. Nu går den ingenstans!
Tyvärr så kan jag inte provköra på något lätt sätt. Dessa startmotorer är lagrade i ytterändan i växellådan. Så man ska inte köra dem när de inte sitter på plats. Jag har bussningen redo för montering. Om denna är sliten så får man så kallad "fältning". Axeln rör sig för mycket och startmotorn kortsluter. Inte kul att byta dessa när motor är på plats. Gissa varför jag vet det...
Så här blev slutresultatet. Nu ska den nog hålla under en lång tid i sitt liv på en hobby-bil.
God Jul Alla!
//Jörgen
prydligt.. känns bättre än nytt
Go hjul !!
prydligt.. känns bättre än nytt
Go hjul !!
Tack! God Jul!
//Jörgen
Hej Alla!
Har funderat lite på en lösning med huvudströmbrytare som min försäkring kräver. På 911:an (som har dubbla batterier) gick det fint att lösa med "den vanliga" varianten som sitter på batteriet. På 356C sitter batteriet bakom reservhjulet i fram. Lite bökigt att ha en brytare på batteriet. Vill inte heller borra hål i onödan.
Så har ser det ut. (inte min bil)
Min tanke är att utnyttja reservhjulets centrumhål. Ritade upp med rätt mått i 2D som jag behärskar (Illustrator). Sedan fick min bror hjälpa mig att göra rätt profil och skapa en fil för 3-D utskrift. Så här ser det ut då, båda plattorna är likadana, en kant på ena sidan för att centrera hela härligheten. Urtaget är för remmen som håller reserven.
Lagom långa M6 skruvar (35 mm) och letter-muttrar. Tyvärr hittade jag inga i metall men det ska jag försöka hitta. De får max vara 20 mm dock. Skulle ha vingmuttrar först men det funkade ej då de var för vida.
Strömbrytaren är en Bosch-produkt (artikelnummer 0 341 001 001).
Så här monterade jag strömbrytaren på den bakre plattan.
Och så här blev hela paketet. Känns väldigt stabilt. Min bror ska skriva ut i högsta kvalitet så får vi se om jag antingen skriver ut i ett annat material eller kanske ber någon fräsa fram dem i aluminium. Samma med letter-skruvarna, de funkar absolut men vore ju lite snyggare i metall de också.
Ha det fint!
//Jörgen
Hej! Inte så mycket att visa men satte i alla fall ihop röret för styrstången med blinkersspak-huset. Röret har fått ny pulverlack. Det svåra var att inte repa då man måste trä på nedre delen av huset hela vägen nedifrån. Värmde upp huset (aluminium) i ugnen. Satte den på 120°, vågade inte gå längre för lackens skull. Smorde in röret i fett och det gick på relativt lätt.
Huset är tvådelat och färgen var fin nog att få vara kvar.
Allt gott,
Jörgen
Snygg lösning för huvudströmbrytare, men kräver inte vissa veteranförsäkringar att man ska kunna stänga av strömmen från förarplatsen?
Snygg lösning för huvudströmbrytare, men kräver inte vissa veteranförsäkringar att man ska kunna stänga av strömmen från förarplatsen?
Tack! Det var något nytt för mig! Har aldrig haft det som krav på mina försäkringar. Har haft MHRF på de flesta bilarna.
//Jörgen
Hej Alla!
Just nu är det lite renovering av huset här hemma som gäller så därför är det lite glest med uppdateringarna.
Gjorde ett litet ryck med handskfacket ändå. Det är av samma typ som på 911:an jag renoverat. Pressad papp med flockad insida. Flockningen är sliten efter alla år. Borstade rent och lade på ny. Målade utsidan och den er redo att monteras när det blir dags.
Hade flockningsmaterial kvar sedan förra gången. För er som är nyfikna hur det går till kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=0vYfIcx2N1A&t=206s
Allt gott,
Jörgen
Spännande med flock.. på jobbet fick vi innan en hel del flockat. . Men tydligen mycket kritiskt med lim mängden.. varken för lite eller för mycket e bra.. och misslyckas man e det riktigt kass. Dvs omöjligt att bättra..... får man det bra.... då kan det vara riktigt trevligt. .
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Porsche 1964 356C – Oops, I did it again...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.