Det här inlägget blir lite långt, men det finns massa info som behövs för att kunna svara på mina frågor, så snälla stå ut med mig.
I min pickup sitter det en 1679a, dubbla 36-webrar och 110-kam, som är köpt lite som ”grisen i säcken” tillsammans med min vapendragare MrP för fyra år sen och efter att ha hållit på att försöka få den att gå bra och inte läcka alltför mycket olja, har vi återigen rivit ner motorn med avsikt att åtgärda felen. Dock är det några varningsklockor som gör oss uppmärksamma på att det kanske inte är lönt att jobba vidare med detta longblock.
Dels är det allt oljeläckage. I princip hela motorn har varit kladdig, från topp till tå, en del av detta troligtvis pga en lös oljekylare, men det finns andra varningstecken. Ett sådant symptom är att det verkar vara högt tryck i vevhuset, då den tryckt ut massa olja genom vevhusventilationen, men även i blockskarven och på andra ställen.
Kompläckage är i min värld likställt med dåliga kolvringar, men kan det läcka komp genom ventilstyrningarna och den vägen ut genom VHV också?
När vi tappar ur oljan efter en rumphuggen säsong med bara någon veckas körning, är oljan alldeles metallskimrande och det är ju sällan bra. Dock finns inget kännbart axialglapp.
Min enkla tolkning är vev- eller kamlager och att det troligtvis behöver arborras när dessa byts ut?
Att riva motorn känns för tidskrävande för att äntligen få åka lite nästa säsong, att bygga en motor från grunden kan vara intressant längre fram. Men för att få åka lite under tiden har jag samlat på mig ett par standard-longblocks genom åren, så alternativ finns.
Men det vore roligt att plocka över lite av godsakerna från denna till ”sålängemaskinen”, ignitor, utväxlade vippor, externt oljefilter, toppar och förgasare.
Vågar man använda topplocken från nämnda motor, eller finns risk att det är där den läcker komp? Vet att ventilstyrningar kan läcka olja, men kan de läcka åt andra hållet också? Går det att ”känna” glapp i ventilstyrningarna (för hand) om man plockar bort, vippor och fjädrar? Det finns några små sprickor i topplocken, inte bra, men går det att köra med i vanligt gatbruk?
Val av förgasare. Det har varit svårt att få IDF-36orna att gå bra och att få choken att lira. Jag är villig att lägga ner lite tid till på dessa om det är rimligt att få till det att funka bra. Jag har ingen bra solex-34 att sätta dit, annars hade singelförgasare varit en enkel utväg, ett annat alternativ är att sätta dit en enkel 31 med adapter för 34-insug (eller renovera en 34a). Men det är ju tråkigt att gå ner i effekt även om det blir lättare? Ett tredje alternativ finns också och det är att montera på dubbla PDSIT-32or från en typ3. För denna mod har jag samlat på mig i princip allt som behövs för montering på en typ1-motor, packningssatser, länkage och luftfilter (fördelare?).
Reflektioner? Tack på förhand!
Men nu ska vi bara ha en funkis rova till säsongen.
)