376

michaelth skrev:

Blir det någon sorts båge i karossen? Eller förlitar man sig i karossen skydd vi en ev klotning (rulla runtövningl ICQ/bu

Kollat på lite olika och funderar vilken jag skall använda till mitt glasfiberkarrosbygge... ICQ/bn

Rulla runt övning hoppas man slippa öva på ICQ/bk
Karossen ska vara de skyddande delen och inga krav ställs på ytterliga båge eller liknande iom att den är i plåt. Dock föga till hjälp vid en seriös krock är min gissning  ICQ/ah
Vikten läggs till nya konstruktionen mestadels, och att övrig är rimligt mot effekt, vikt och andvändnings område.
Skulle byghet tex va gjort för ban lek också, kanske resonemanget fr sfro va annorlunda, och inte annat för en själv.

Dom glas fiber byggen man sett har för min del oftast vart extra förstärkta endast i karossen med profilrör, men har inte hört den exakta kravbilden för ev invändig rörbåge tex?

Projekt: Oval V8:an -57

377

Andreas.R skrev:
michaelth skrev:

Blir det någon sorts båge i karossen? Eller förlitar man sig i karossen skydd vi en ev klotning (rulla runtövningl ICQ/bu

Kollat på lite olika och funderar vilken jag skall använda till mitt glasfiberkarrosbygge... ICQ/bn

Rulla runt övning hoppas man slippa öva på ICQ/bk
Karossen ska vara de skyddande delen och inga krav ställs på ytterliga båge eller liknande iom att den är i plåt. Dock föga till hjälp vid en seriös krock är min gissning  ICQ/ah
Vikten läggs till nya konstruktionen mestadels, och att övrig är rimligt mot effekt, vikt och andvändnings område.
Skulle byghet tex va gjort för ban lek också, kanske resonemanget fr sfro va annorlunda, och inte annat för en själv.

Dom glas fiber byggen man sett har för min del oftast vart extra förstärkta endast i karossen med profilrör, men har inte hört den exakta kravbilden för ev invändig rörbåge tex?

tänker mig inte båge får kravets skull.. utan för egen skull...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

378

En liten uppdatering blir de idag.
Tog tag i mina yxade pedaler och gjorde dom passliga mot servot och slaglängden på huvudcylinder. Ett krav som man lätt glömmer är att bromspedalen ska ha ett utåtgånde stopp som förhindrar ev olyckor med utdragna kolvar.
Finns även krav på ytan på pedalen, som måste va av antislip typ.

Så lite omformande av själva benet vlev gjort så frigång erhölls från allt, och en ställskruv med lås mutter las till som utgående stopp. Gjorde detta på båda pedalern.
Här va minimum 8mm svartstål enl. min sfro man, så dom gjordes i plattjärn i hans önskemål av bredd  ICQ/bs
Snidade även till pedaler i 4mm 355, som rillades för antislip utförande.
Blev ganska bra tillslut tycker jag  ICQ/ay

Ett beg. inköp böev de också, en förgasare har fattats sen jag köpte motorn, och en dag dök denna edelbrock 500 upp för ett överkommligt pris, så jag slog till. Kanske lite i överkant ibstorlek till min motor, men de ska ordnar sig tillslut tänker jag.

De va allt för denna sväng, tjingeling  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16650549111471.jpg, 272.35 kb, 392 x 806
Resizer_16650549111471.jpg 272.35 kb, 103 downloads since 2022-10-19 

Resizer_166505491114716.jpg, 220.8 kb, 806 x 392
Resizer_166505491114716.jpg 220.8 kb, 114 downloads since 2022-10-19 

Resizer_166505491114717.jpg, 212.66 kb, 806 x 392
Resizer_166505491114717.jpg 212.66 kb, 117 downloads since 2022-10-19 

Resizer_16650549111472.jpg, 210.27 kb, 806 x 392
Resizer_16650549111472.jpg 210.27 kb, 106 downloads since 2022-10-19 

Resizer_16650549111475.jpg, 264.19 kb, 806 x 392
Resizer_16650549111475.jpg 264.19 kb, 116 downloads since 2022-10-19 

Projekt: Oval V8:an -57

379

Behövde få till fästen till dämparna fram, så varför inte kombinera detta med armen till framlamporna  ICQ/bq
Snickra ihop en grund i 8mm som skars till i en båg form, svetsa in rör anslutningar till lamporna och på baksidan blev infästningen till dämparna till genom en vinkelförstärkning och en hylsa för bulten.
Blev lite race hål också för de såg så tomt ut annars. Dom punktades fast framtill på ramen och fick sitta där ett tag, men dom blir snart omgjorda igen  ICQ/bk
Kommer mer om placering och vidare utformning av dessa senare.

SFRO krävde också damskyddade uniballs, som jag har på panhard staget ibak, så en lite gummi strumpa köptes och pronglades dit efter lite om och men.

Nu börjar de närma sig med allt, men behöver genomslags gummin ibak och fram också, men mer om de nästa sväng.  ICQ/ay

Över och ut  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_166505491114710.jpg, 188.76 kb, 392 x 806
Resizer_166505491114710.jpg 188.76 kb, 110 downloads since 2022-10-27 

Resizer_16650549111476.jpg, 269.46 kb, 806 x 392
Resizer_16650549111476.jpg 269.46 kb, 105 downloads since 2022-10-27 

Resizer_16650549111477.jpg, 253.41 kb, 392 x 806
Resizer_16650549111477.jpg 253.41 kb, 101 downloads since 2022-10-27 

Resizer_16650549111478.jpg, 266.92 kb, 806 x 392
Resizer_16650549111478.jpg 266.92 kb, 114 downloads since 2022-10-27 

Resizer_16650549111479.jpg, 236.49 kb, 806 x 392
Resizer_16650549111479.jpg 236.49 kb, 108 downloads since 2022-10-27 

Projekt: Oval V8:an -57

380

En sån där onödig sak som man ätt glömmer, eller ja onödig är den så klart inte, men onödigt lätt att avvara för annat roligt.... genomslagsgummi  ICQ/bk

Sökte runt efter ett par skulle skulle passa både front och bak för enkelhetens skull. Tillslut snubbla jag över denna modell enl. Bild. Väldigt enkel, lätt koniskt gummi vulkad mot en platt plåt med fästhål, precis vad jag hade i tanke.
Tror dom härstamma från en A-ford eller liknande.

Gjorde en motsvarande platta som skulle agera infästning, och svetsa fast detta på en balk med breddmått som ramen. Massa mätande och funderande på genomslags längder, så kapades det hela till sin slutlängd och svetsades på bilen. Enkelt och godkännt ICQ/bf

Nu ska det till infästningar till bälten, och b.l.a huvudbroms cylindern ska proppas för att kunna göra "bromsprovet" som ligger till grund för att kolla konstruktion och styvhet i materialen.
Men först måste ni få se fram gummit, lägger in det i nästa inlägg då de knte fick plats bland bilderna.

Post's attachments

Resizer_166505491114711.jpg, 248.26 kb, 806 x 392
Resizer_166505491114711.jpg 248.26 kb, 102 downloads since 2022-11-13 

Resizer_166505491114712.jpg, 232.44 kb, 806 x 392
Resizer_166505491114712.jpg 232.44 kb, 97 downloads since 2022-11-13 

Resizer_166505491114713.jpg, 262.71 kb, 806 x 392
Resizer_166505491114713.jpg 262.71 kb, 105 downloads since 2022-11-13 

Resizer_166505491114714.jpg, 241.8 kb, 806 x 392
Resizer_166505491114714.jpg 241.8 kb, 107 downloads since 2022-11-13 

Resizer_166505491114715.jpg, 222.81 kb, 806 x 392
Resizer_166505491114715.jpg 222.81 kb, 99 downloads since 2022-11-13 

Projekt: Oval V8:an -57

381

Här får jag börja med att tacka Mr56 för tipset, fick beröm att detta hade tagits med i konstruktionen  ICQ/ay

Framgummit fick kapas för att möta en vettig slaglängd i blad fjäder framvagnen.
I all sin enkelhet kläms gummit med sin "vingar" fast i bladfjäder infästningens undersida.

Nu väntar ny jobbvecka med allt vad de innebär, men syns snart igen  ICQ/ai  ICQ/am  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16683688224950.jpg, 254.94 kb, 806 x 392
Resizer_16683688224950.jpg 254.94 kb, 118 downloads since 2022-11-13 

Resizer_16683688224951.jpg, 210.68 kb, 806 x 392
Resizer_16683688224951.jpg 210.68 kb, 98 downloads since 2022-11-13 

Projekt: Oval V8:an -57

382 Senaste redigerad av Andreas.R (2022-12-05 08:09:20)

Dom sista små bitarna ska på plats, först en nivå sensor till bromsvätskan. Hitta här en smutt liten flytgivare på claes olsson passa bra.
Den har funnit sin plats genom ett borrat hål genom locket på behållaren, men sitter just nu mest som en del som inte glömt och påvisar funktionen för framtiden.

Köpte även några nipplar till bromsledningarna som svetsades täta och skruvades fast på huvudbromscylindern. Detta för att SFRO vill testa att bromsa för att se hur konstruktionen och material valen i pedalstället håller måttet.

Har även svetsat in bältes fästen, men dessa ska göras om, så jag väntar med dom bilderna tills dess.

Så nu är de daxs att boka tid för SFRO 1 och hålla alla tummar o tår man har  ICQ/bs

Post's attachments

Resizer_16702215007491.jpg, 232.1 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007491.jpg 232.1 kb, 117 downloads since 2022-12-05 

Resizer_16702215007492.jpg, 234.79 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007492.jpg 234.79 kb, 113 downloads since 2022-12-05 

Resizer_16702215007493.jpg, 220.82 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007493.jpg 220.82 kb, 99 downloads since 2022-12-05 

Resizer_16702215007494.jpg, 182.04 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007494.jpg 182.04 kb, 96 downloads since 2022-12-05 

Resizer_16702215007495.jpg, 193.95 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007495.jpg 193.95 kb, 99 downloads since 2022-12-05 

Projekt: Oval V8:an -57

383

Tänkte på nipplarna (broms) ICQ/ag  om hela broms systemet är komplett och lufta så borde man ju se ev flex vid kraftig bromsning?
Eller tänker jag fel... ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

384

Då va de första gången bygget kom utanför portarna på nästan två år och de kändes skönt att se den i sin helhet.

Som ni ser är jag fortfarande i kvalet om huv eller huvlöst, och passar på att testa lite olika setuper för att se helheten. Tycker att den vanliga stället känns bäst, dock med ett litet dilemma som har växt i mig. Längden!

Initialt när bygget satt fart, fick jag påtryckningar att motorn gärna skulle ha en placering som möjlig gjorde en bra vikt fördelning, därav den lite längre framändan, meeen...
Tycker nu att framdelen är lite för lång för helheten  ICQ/bw

Nästa uppdatering är vi förhoppningsvis hos SFRO, där kommer jag ta upp mins tankar om detta lite närmare  ICQ/bf  Tid är bokad, och ska nu samla ihop allt material i pappersväg och bilder så de är förberett.  ICQ/bv

På återhörande!

Post's attachments

Resizer_167022150074910.jpg, 307.56 kb, 806 x 392
Resizer_167022150074910.jpg 307.56 kb, 106 downloads since 2022-12-05 

Resizer_167022150074911.jpg, 306.78 kb, 806 x 392
Resizer_167022150074911.jpg 306.78 kb, 102 downloads since 2022-12-05 

Resizer_16702215007496.jpg, 301.79 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007496.jpg 301.79 kb, 107 downloads since 2022-12-05 

Resizer_16702215007497.jpg, 315.88 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007497.jpg 315.88 kb, 101 downloads since 2022-12-05 

Resizer_16702215007498.jpg, 307.26 kb, 806 x 392
Resizer_16702215007498.jpg 307.26 kb, 99 downloads since 2022-12-05 

Projekt: Oval V8:an -57

385

michaelth skrev:

Tänkte på nipplarna (broms) ICQ/ag  om hela broms systemet är komplett och lufta så borde man ju se ev flex vid kraftig bromsning?
Eller tänker jag fel... ICQ/bn

Du har helt rätt  ICQ/bs  Är en kompromiss lösning då jag inte kommit så långt bara  ICQ/ag

Projekt: Oval V8:an -57

386

Var hamnar kylaren? En inte helt oviktig tanke... Om huvlöst. .. kylare är ju inte vackra... gälar i huv... eller dimple dies.. ICQ/bn

Lysen.. (i alla fall i besiktnings läget hamnar ju ganska så långt fram/ ut... men sen då..?
Stooora  gamla eller små? En del utseende/ funktion att tänka på...

Vet ju inte men du kanske redan vet tänker hur du vill/ kan montera dylikt.. även stabiliteten är ju trevligt så dom inte fladdrar ( ljusbilden)

Fast vad vi sett innan, så blir det säkert stabilt ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

387

Jag är mycket imponerad av ditt bygge!  ICQ/bf
Hållfasthet och flex ser definitivt inte ut att vara något problem. Det ser väldigt stadigt ut.
Ska du använda huv är det enligt mig i främre positionen den ska vara.
Snyggt!   ICQ/ay

388

michaelth skrev:

Var hamnar kylaren? En inte helt oviktig tanke... Om huvlöst. .. kylare är ju inte vackra... gälar i huv... eller dimple dies.. ICQ/bn

Lysen.. (i alla fall i besiktnings läget hamnar ju ganska så långt fram/ ut... men sen då..?
Stooora  gamla eller små? En del utseende/ funktion att tänka på...

Vet ju inte men du kanske redan vet tänker hur du vill/ kan montera dylikt.. även stabiliteten är ju trevligt så dom inte fladdrar ( ljusbilden)

Fast vad vi sett innan, så blir det säkert stabilt ICQ/ay

Kylet sitter ibak med dubbla fläktar, både till vxl o motor, men kommer komma lite mer om de längre fram. Tanken är att de ska bli gälar både i fram o bak, men börjar nog ibak först  ICQ/ab

Ja lyssena är en bra fråga  ICQ/bs  har testat lite olika. Men min tanke för stunden är lite mindre, runt 150mm i dia. Vill ha dom ganska långt bak, precis bakom styrstaget som går tvärs över ramen och så lågt de går där i princip. Denna placering funkar inte för bes, så kommer bli en lösning på de också, men lite längre fram  ICQ/ag

Projekt: Oval V8:an -57

389

Lennart skrev:

Jag är mycket imponerad av ditt bygge!  ICQ/bf
Hållfasthet och flex ser definitivt inte ut att vara något problem. Det ser väldigt stadigt ut.
Ska du använda huv är det enligt mig i främre positionen den ska vara.
Snyggt!   ICQ/ay

Tack Lennart, kul att du gillart  ICQ/ay
Roligt att du tycker till!!  ICQ/bf Är inne på samma tanke själv med, men när allt tar tid hinner man bli velig och spånar om de är rätt. Men de blir det nog  ICQ/ah  Hålla borde de varje fall göra  ICQ/ad

Projekt: Oval V8:an -57

390

Jag tycker du bör ha huven längre bak dvs helst så nära original som möjligt.
Helt enkelt för att proportionerna blir bäst så. ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

391

Phileas Fogg skrev:

Jag tycker du bör ha huven längre bak dvs helst så nära original som möjligt.
Helt enkelt för att proportionerna blir bäst så. ICQ/af

Tack, håller helt med! Ska försöka få till en bättre propotion på det hela snart. Men först, SFRO.  ICQ/bs

Projekt: Oval V8:an -57

392

Då va dagen kommen  ICQ/ab  Daxs att åka ner till Norrtälje och träffa upp Marlon på SFRO. (Verklig tid i höstas)
Han har sin versamhet hemma,  och Marlon har vart med från början när SFRO startades och har många intressanta historier, kunskap och enga byggen i bakom sig.
Som kuriosa besikta han också mitt förra bygge, hela processen avhandlades smidigt då, så således blev han valet även denna gång.  ICQ/bs

Bilen gicks igenom och underlag från SFRO fylldes i, när allt va klart knakades ram nr in.
Gick väldigt bra överlag, endast lite små grejer att ta med som åtgärd. Tex: några kompletterande stag vid torped väggens ram, en sak vi va oense om va en separat tanklucka som jag behöver ha en lösning på också.
Men det större, som igentligen inte va en åtgärd va dilemmat på längden gällande ramen ifram. Han höll förvånande nog med direkt och en ram kortning skrevs också in som valbar konstruktions ändring till det hela.

Allt som allt tog detta mer tiden av dagen med resorna och besöket, men med gott mod kom jag hem och lasta av allt.
Som nästa åtgärd blir kortningen av ramen, tyvärr ett tillkorta kommande på massa tidigare jobb, men hellre gör det bra än va missnöjd.  ICQ/ah
På återhörande!

Post's attachments

Resizer_16710973996420.jpg, 269.26 kb, 806 x 392
Resizer_16710973996420.jpg 269.26 kb, 107 downloads since 2022-12-15 

Resizer_16710973996421.jpg, 281.65 kb, 806 x 392
Resizer_16710973996421.jpg 281.65 kb, 100 downloads since 2022-12-15 

Resizer_16710973996422.jpg, 306.5 kb, 806 x 392
Resizer_16710973996422.jpg 306.5 kb, 97 downloads since 2022-12-15 

Resizer_16710973996424.jpg, 293.45 kb, 806 x 392
Resizer_16710973996424.jpg 293.45 kb, 97 downloads since 2022-12-15 

Resizer_16710978416110.jpg, 15.94 kb, 130 x 98
Resizer_16710978416110.jpg 15.94 kb, 107 downloads since 2022-12-15 

Projekt: Oval V8:an -57

393

Då är det daxs för kortningen av ramen i fram  ICQ/ah
Har som sagt redan innan gett detta ganska mycket tanke, så när de väl va daxs hade jag det upplagt i huvudet i stort.
Svetsa ihop framändan och det bakom så formen skulle hålla sig för operationen. Vidare svetsades det in referens stag för inmätningen av allt när det skulle tillbaka, massa mått togs och skrevs upp efter ramen vågades in överallt. Som extra bälte tog jag bygglasern som också ställdes in med referens innan första snittet gjordes.

Försökte göra detta någerlunda enkelt, och gick faktiskt riktigt bra. Slutprodukten kom ut 11cm kortare. ICQ/az

Resterande delar som kortningen drog med sig va styrningen och motorfästen. Men de kommer på nästa uppdat.

God jul och fortsättning, nu ska jag ta lite välförtjänt ledighet  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16717053447210.jpg, 286.4 kb, 806 x 392
Resizer_16717053447210.jpg 286.4 kb, 100 downloads since 2022-12-22 

Resizer_16717053447212.jpg, 283.18 kb, 806 x 392
Resizer_16717053447212.jpg 283.18 kb, 92 downloads since 2022-12-22 

Resizer_16717053447213.jpg, 207.63 kb, 806 x 392
Resizer_16717053447213.jpg 207.63 kb, 96 downloads since 2022-12-22 

Resizer_16717053447215.jpg, 276.65 kb, 806 x 392
Resizer_16717053447215.jpg 276.65 kb, 79 downloads since 2022-12-22 

Resizer_16717053447216.jpg, 234.55 kb, 806 x 392
Resizer_16717053447216.jpg 234.55 kb, 94 downloads since 2022-12-22 

Projekt: Oval V8:an -57

394 Senaste redigerad av Andreas.R (2022-12-22 12:07:23)

Ser det bättre ut med längden tycker ni?
Som referns sitter huven 6cm längre fram mot orginal mät från framrutan.  ICQ/bf

Post's attachments

Resizer_167170534472125.jpg, 246.79 kb, 806 x 392
Resizer_167170534472125.jpg 246.79 kb, 94 downloads since 2022-12-22 

Projekt: Oval V8:an -57

395

Ser ut som ett bra beslut med kortningen...  ICQ/ay
vissa saker lär man sig leva med.. andra.. när man sett dom stör man sig på till döadagar.. ICQ/bu
Missade posten att din Sfro besiktning gott bra.. inte förvånad, grattis till bra utfört arbete !!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

396

Huvudsaken är ju att du själv är nöjd, men min subjektiva bedömning är att det var rätt beslut (mer rod än dragster nu). Ska också tillägga att du har fått till taksänkningen riktigt snyggt (har förstått att det inte är lätt gjort med ett bubblatak).

397

Kan du bjuda på en till bild rakt från sidan?
Eller måste den rullas ut för det kanske...

Buy the ticket, take the ride... - HST

398 Senaste redigerad av Andreas.R (2022-12-22 21:28:49)

michaelth skrev:

Ser ut som ett bra beslut med kortningen...  ICQ/ay
vissa saker lär man sig leva med.. andra.. när man sett dom stör man sig på till döadagar.. ICQ/bu
Missade posten att din Sfro besiktning gott bra.. inte förvånad, grattis till bra utfört arbete !!!

Verkligen! Om än att det blir massa jobb, men de gör vi endå så de räcker, så varför inte lite till så man blir helt nöjd  ICQ/bs  Och tack, det uppskattas från nån som har hållt på så mycket som du  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

399

Filimona skrev:

Huvudsaken är ju att du själv är nöjd, men min subjektiva bedömning är att det var rätt beslut (mer rod än dragster nu). Ska också tillägga att du har fått till taksänkningen riktigt snyggt (har förstått att det inte är lätt gjort med ett bubblatak).

Nöjdare är jag verkligen, lite kompromiss finns endå i slutändan, skulle kunnat fått orginal mått om jag velat, men då med motorn i knät och utan baksäte. Men de här blev betydligt bättre ICQ/bq  ICQ/ah
Tack, blev skapligt för detta sätt att göra det på, dock hade jag tur att slippa sektionering och tunnla(stavning?) Då hade det vart betydligt mer jobb. Men alltid roligt när det blir som man hoppats  ICQ/ar

Projekt: Oval V8:an -57

400 Senaste redigerad av Andreas.R (2022-12-22 21:30:27)

Löf skrev:

Kan du bjuda på en till bild rakt från sidan?
Eller måste den rullas ut för det kanske...

Ja tyvärr måste allt ut för ett bra kort från sidan, nackdelen med att ha ett mindre garaget  ICQ/be
Men de kommer om ett tag, ev med lite fler modifikationer  ICQ/ad  ICQ/bp

Projekt: Oval V8:an -57