I dag gjorde jag klart och tog en liten provtur. Första för i år så det var hög tid. Betydligt tystare blev det så det var ju bra. Jag har dörrarna kvar att göra men det får bli en annan dag.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Kråkan en rubinröd 62a och diverse andra projekt
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
I dag gjorde jag klart och tog en liten provtur. Första för i år så det var hög tid. Betydligt tystare blev det så det var ju bra. Jag har dörrarna kvar att göra men det får bli en annan dag.
Snyggt.
Riktigt snyggt!
I dag gjorde jag en hjulinställning. Kan ha varit första gången bubblan var kopplad till en dator
Hittade dom nått att justera?
Märktes det nåm skillnad för och efter?
Frågar åt en vän :-)
Ja framhjulen pekade lite åt samma håll så det justerades. Och så var det lite mycket toe in bak och camber. Men det tror jag nog mest var att den säckat i hop lite efter sextio år.
Ganska knepigt med grader och gradminuter hit och dit men det var en väldigt trevlig kille som hjälpte mig.
Den gick fint på vägen i alla fall efteråt.
Måste få ordning på vibrationerna i framvagnen när jag bromsar fortfarande för de är kvar. Jag har ett framhjulslager kvar att kolla om jag har dragit åt det för löst.
Låter ju bra, att det inte var nått större.
Är rätt säker på att dagens datorgrejor är mer nogranna, än grejorna de använde på VW fabriken när det begav sig.
Låter ju bra, att det inte var nått större.
Är rätt säker på att dagens datorgrejor är mer nogranna, än grejorna de använde på VW fabriken när det begav sig.
Jo men justeringen av bakvagnen var old school. Slägga och järnspett
Beställde lite lågfartsmunstycken från alfa1750 på ebay. Kom i dag. #48 och #49 eftersom den går lite fett med 50 och magert med 47.
Skruvade lite i söndags. Bytte lågfartsmunstyckena till 49 från 50. Det blev ett steg i rätt riktning. Jag får utvärdera mer när jag kört lite mera. Som till Norrtälje på lördag
Med en bit slang så är det möjligt att skruva i och ur dem utan att lossa förgasarna. Efter att lossat dem med mitt mini bits spärrskaft. Weber har inte placerat dem på något lättåtkomligt ställe och inte blir det bättre i en bubbla.
Hej hopp! Nu när vårsolen tittar fram kommer lusten att meka tillbaka. Jag hade ju problem med mina nya dyra skivbromsar tidigare och kollade lager framvagnsstommen fastsättning mm. Men fick ingen ordning på att det vibrerade när jag bromsade lätt. Jag beställde nya bromsklossar då jag misstänkte att jag fått fett på dem fast jag var försiktig när jag installerade dem. Köpte även nya insexskruv till bärarmarna då de gamla var lite slitna. Tänkte att jag inte hade kunnat dra dessa tillräckligt.
Så i dag bytte jag skruvarna och backarna och det blev succé
Förra Folkafikan så pratade jag och Nisslars om mitt problem. Lars frågade om klossarna var fasade i kanterna och jag svarade att de var det. I dag jämförde jag de gamla och de nya och de nya hade en längre och flackare fasning.
Troligtvis var det det som hjälpte. Men jag är inte säker. Bara glad att problemet är löst.
I dag blev det lite avgas mek. Jag köpte den kortaste ljuddämparen jag hittade på Biltema för att försöka göra bilen lite tystare. Jag fick kapa och vrida och vinkla om för att få den nya dämpen fri från bakhjulet. Men tillslut så blev jag nöjd. Tidigare så var det bara ett rör som gick tillbaks över den svarta dämpen. Jag har inte provkört än men jag har gasat lite och lite tystare blev den. Men en rakt igenom dämpare dämpar inte så mycket.
Ser ju bra ut i allafall, och raktigenom brukar ju ta bort det vassa ljudet.
Så det blir nog bra.
Hallå! Här har det varit dött. Är ju en massa annat som tar ens tid och ork. Men igår så kom jag äntligen till skott och fick på nya däck på bubblan. Jag har ägt bilen i 13 år nu och inte bytt däck någon gång. Är ju ingen vidare idé att fixa bättre bromsar när man åker omkring med bakelit puckar
Det blev Michelin primacy 4 195/65-15 bak och 165/65-15 fram . Känns bra och tar bara i lite i innerskärmen höger fram vid fullt rattutslag till höger.
Så nu känns det bra inför morgondagens resa till Norrtälje
I Norrtälje så fyndade jag min favorit bland rattar, en Speedwell.
Ratten var i ett bra skick men lite sliten i lacken.
Funderade på att behålla den så då det passar min bil.
Men det är ju kul att renovera så så fick det bli.
Rattnavet som följde med passar inte VW fick jag reda på när jag köpte den så det behövde också lösas.
En bild på fynd skicket.
Jag gjorde en ställning att sätta fast ratten i för att lättare kunna jobba med den. Ett urkap från en ekskiva blev ett bra nav så att den går att vrida för att komma åt alla sidor.
Det fanns en lite spricka vid en av ekrarna som limmades.
På förra månadsträffen så hade Anders aka Soltak54 med sig en tutknapp som jag fick köpa vilket var precis vad jag behövde. Jag vet inte säkert men tror att det är till femtio-tals bubbla eller om bussarna hade likadana?
Han är för övrigt en stolt ägare av en likadan ratt och hade en tutknapp över. Ibland har man tur.
Efter mycket funderande på vad jag skulle lacka ratten med så föll valet på Epifanes teaklack superior.
Började med 50% förtunning så att det skulle suga in ordentligt då Mahogny enligt burken inte är ett så fett träslag som tex teak.
Det blev tre strykningar med utspädd lack.
Det här är nog en produkt som många båtägare känner igen. Själv är jag en landkrabba
Nu är jag uppe i totalt fem strykningar. De två senaste med outspädd lack. Nu börjar det bli djup i glansen.
Jag satsar på minst sju strykningar.
Igår kom det ett paket……
Smart och enkel lösning för att kunna sätta fast ratten när du jobbar med den.
Jag stod själv och höll i den ratten i Norrtälje, men kom fram till att jag har redan mer än en träratt och noll körbara entusiastbilar, så jag tog för en gångs skull det vettiga beslutet att inte köpa.
Bra att du hoppade över den här ratten. Om jag minns rätt så har du en skaplig rattsamling redan.
Jag fick ju paket i går och det var ett Flat4 rattnav från up north.
Ser väldigt fint och välgjort ut och det är ju bra då de kostar en del.
Vad jag sett på nätet så passar de orginal rattar om man borrar up hålen.
Vilken ratt Blir otroligt snyggt med glansen
Vilken ratt Blir otroligt snyggt med glansen
Tack! Ja det blir nog bra!
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Kråkan en rubinröd 62a och diverse andra projekt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.