26

mettis skrev:
Hans Landelius skrev:

Om man tror att man honar en cylinder med biltemas cylindervisp så tror man fel. Vispen ökar bara ovaliteten eftersom den följer det ovala mönstret. Vispen är till för att sätta krysspår i en rund cylinder för att ringarna skall slita in sig bättre med oljesmörjning. Om det är originalcyllarna från 1900-talet så är skrotlådan bästa stället för dom. Om du honar dom runda kommer det inte att finnas ringar som kommer att täta. Köp nya. Man skall passa på medans det fortfarande finns nya att köpa då det inom en inte allt för lång framtid inte kommer att finnas några nya delar till VW som passar (Kina). Jag har byggt motorer sen 1978 och köper alltid nya cyllar om det finns att få. Man får en helt annan gång på motorn med nya delar.

Äsch, Hans

Det är inte fel att "hona" med t ex Biltemas slipstenar, om man ändå "bara skall byta ringar"....
Ser man att vändkanter är för djupa, så kan man kassera...

Där har du  fel Mettis
Om man kör ner sunnen honan efter feltema honan så ser man hur ovalt det blir
Samma om man är o skaver efter men har kört en cylinder med sunnen maskinen Då är det fläckar som inte feltema honan har varit i mot matrialet i cylinderväggen 
Det verktyget är bara att riva spår i cylinderväggen 
Men skall man vara väldigt noga skall man ha en grov sten sen finare och tillslut den stenen som kolvrings tillverkaren anger i dokumentet som skickas med med  kolvrings satsen  ( där brukar stå i vilka steg man skall i sten i hona )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

Nu ska jag inte var sådan som varken hjälper eller stjälper, men hade inga problem med ovala cylindrar utan att jag misstänkte att jag fått fel produkt. Som det visade sig så var det upptaget till 83.5 för gud vet hur länge sedan.
Att fräscha upp loppen med biltema verktyg är ju perfekt om man kan använda det.
Skruva-montera-svära och sedan åka och köpa glass med små grabbarna när det väl fungerar  ICQ/ay

28

.

Post's attachments

Skärmklipp2.JPG, 73.56 kb, 689 x 633
Skärmklipp2.JPG 73.56 kb, 85 downloads since 2022-09-21 

"ljushuvud"

29

Jag tänker nog följa ditt råd med att köpa nya nya cylindrar och kolvar i ett kitt. Då är det mest bara att bulta på.
Om jag sotter med en H-motor 1500cc så borde jag kunna montera på 1600cc utan att göra några större ingrepp?
Topparna passar har jag för mig?

Hans Landelius skrev:

Om man tror att man honar en cylinder med biltemas cylindervisp så tror man fel. Vispen ökar bara ovaliteten eftersom den följer det ovala mönstret. Vispen är till för att sätta krysspår i en rund cylinder för att ringarna skall slita in sig bättre med oljesmörjning. Om det är originalcyllarna från 1900-talet så är skrotlådan bästa stället för dom. Om du honar dom runda kommer det inte att finnas ringar som kommer att täta. Köp nya. Man skall passa på medans det fortfarande finns nya att köpa då det inom en inte allt för lång framtid inte kommer att finnas några nya delar till VW som passar (Kina). Jag har byggt motorer sen 1978 och köper alltid nya cyllar om det finns att få. Man får en helt annan gång på motorn med nya delar.

30

Det fungerar alldeles utomordentligt att ersätta en 1500-sats kolvar och cylindrar med en 1600. Du behöver inte ändra på någonting. Du får ett par hästkrafter på köpet, och lite bättre bottenvrid. En enkelports-1600 är en förträfflig motor! Den satt original enbart i transporter 1968-1970, men är mycket trevlig att köra. Det blir - om allt är i någorlunda skick - 47 hästkrafter. Du behöver inte heller bestycka om förgasaren, annat än för att kompensera för dagens bensin.

31

Jean Passepartout skrev:

En enkelports-1600 är en förträfflig motor! Den satt original enbart i transporter 1968-1970, men är mycket trevlig att köra. Det blir - om allt är i någorlunda skick - 47 hästkrafter.

Den satt även i Typ 1 1970 på USA-marknaden. Där försedd med en 30 PICT-3 men trots annan förgasare försedd med samma märkbokstav B.