Hans Landelius skrev:Om man tror att man honar en cylinder med biltemas cylindervisp så tror man fel. Vispen ökar bara ovaliteten eftersom den följer det ovala mönstret. Vispen är till för att sätta krysspår i en rund cylinder för att ringarna skall slita in sig bättre med oljesmörjning. Om det är originalcyllarna från 1900-talet så är skrotlådan bästa stället för dom. Om du honar dom runda kommer det inte att finnas ringar som kommer att täta. Köp nya. Man skall passa på medans det fortfarande finns nya att köpa då det inom en inte allt för lång framtid inte kommer att finnas några nya delar till VW som passar (Kina). Jag har byggt motorer sen 1978 och köper alltid nya cyllar om det finns att få. Man får en helt annan gång på motorn med nya delar.
Äsch, Hans
Det är inte fel att "hona" med t ex Biltemas slipstenar, om man ändå "bara skall byta ringar"....
Ser man att vändkanter är för djupa, så kan man kassera...
Där har du fel Mettis
Om man kör ner sunnen honan efter feltema honan så ser man hur ovalt det blir
Samma om man är o skaver efter men har kört en cylinder med sunnen maskinen Då är det fläckar som inte feltema honan har varit i mot matrialet i cylinderväggen
Det verktyget är bara att riva spår i cylinderväggen
Men skall man vara väldigt noga skall man ha en grov sten sen finare och tillslut den stenen som kolvrings tillverkaren anger i dokumentet som skickas med med kolvrings satsen ( där brukar stå i vilka steg man skall i sten i hona )
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

