Hej! Har ett spel i vevaxel på ca 0.43mm
Är det så att jag behöver specifikt 3 st shims bakom svänghjulet?
Och hur litet spel siktar jag på att få?
Vw säger tre shims och 0,07-0,13 i spel.
Tre chims är för fördela friktionen på rätt sätt och spelet för att lämna plats för oljefilm.
Sikta på strax över 0,10.
Ali G
3 2022-09-09 19:35:15 Senaste redigerad av mettis (2022-09-09 19:43:21)
Jag antar att du menar 0.43mm utan shims...
Shimsen att välja på är ju (från mitt minne..) 0,25 - 0,35mm ungefär.
Alltså 0,75mm och uppåt med tre shims.
Har själv "fuskat" med bara två shims ibland, men i ditt fall går det ju inte.
Problemet uppstår ju när man bytt (främre) ramlager, kanske även renoverat lagerläget och fixat till bredden på "-1mm"-lagret.
Så, när man svarvar till innerbredden på främre ramlagret, alltså i en "-1mm-sats", så kan man ju skrapa av ett par tiondelar på ytan mot svänghjulet oxå...
OM du nu menar 0,43mm med shims, så är det lagret som glappar i lagerläget. Ökar man shimsen då, så klämmer man bara fast svänghjulet mot lagret....
-Bara mina tankar. ,-)
Så jag ska försöka shimsa bort nästan 0.42 som mest. För gör jag för myclet.så låser sig axeln säkert.
Vw säger tre shims och 0,07-0,13 i spel.
Tre chims är för fördela friktionen på rätt sätt och spelet för att lämna plats för oljefilm.
Sikta på strax över 0,10.
Ja precis, 0.43 utan shims är.speöet uppmätt till.
Behöver shimsa bort 0.42 då som jag förstår men minsta är på 0.22 som jag hittar.
Kanske får pröva att vatten slipa shimsen så man får dit 3 st.
Amerikanernahar 0.1mm men hittar inga på svenska marknaden
Jag antar att du menar 0.43mm utan shims...
Shimsen att välja på är ju (från mitt minne..) 0,25 - 0,35mm ungefär.
Alltså 0,75mm och uppåt med tre shims.
Har själv "fuskat" med bara två shims ibland, men i ditt fall går det ju inte.
Problemet uppstår ju när man bytt (främre) ramlager, kanske även renoverat lagerläget och fixat till bredden på "-1mm"-lagret.
Så, när man svarvar till innerbredden på främre ramlagret, alltså i en "-1mm-sats", så kan man ju skrapa av ett par tiondelar på ytan mot svänghjulet oxå...OM du nu menar 0,43mm med shims, så är det lagret som glappar i lagerläget. Ökar man shimsen då, så klämmer man bara fast svänghjulet mot lagret....
-Bara mina tankar. ,-)
6 2022-09-10 08:18:58 Senaste redigerad av C.Frisk (2022-09-10 08:19:51)
Nu har du lite otur när du tänker...
0.43-0.42=0.01 inte 0.10
Du ska alltså shimsa bort 0.33 för att hamna på 0.10
Låter märkligt lite men som mettis skriver, enda sättet är att svarva av lagret för att skapa ett större spel som du sen kan shimsa ner till rätt mått .
Tur att någon är vaken
Jag tänkte fel där kan man säga. Men då måste jag få bort 0.33 med som bäst 3st shims. Kan jag svarva ner ytan på svänghjulet om det behövs för att kunna få ditt 3 st shims med bösta marginal?
Nu har du lite otur när du tänker...
0.43-0.42=0.01 inte 0.10
Du ska alltså shimsa bort 0.33 för att hamna på 0.10
Låter märkligt lite men som mettis skriver, enda sättet är att svarva av lagret för att skapa ett större spel som du sen kan shimsa ner till rätt mått .
Paruzzi säljer ett shims kitt på 0.32 eller 0.34
Men står bara att det är 3 piece? Är det 3 likadana 0.32 eller är det sammanlag 3st shims som blir 0.32?
Normalt så år spelet utan shims 0,75-0,90 mm. Har du bara 0,43 mm utan shims så är nånting rejält fel.
Paruzzi säljer ett shims kitt på 0.32 eller 0.34
Men står bara att det är 3 piece? Är det 3 likadana 0.32 eller är det sammanlag 3st shims som blir 0.32?
Tjänare En dum fråga bara
Är det rätt vev ihop med svänghjulet
Jag får inte ihop dina mått med shimsen tycker det blir för lite spel
3 gånger typ 0.24 är 0.72 och ett glapp på 0.10 blir 0.82
Det finns ett gäng olika firmor som CSP i hyllinge som säljer shims typ från 0.24 o upp till 0.36
Det är lättast att ringa o fråga vad dom har på hyllan
Jag har ofta shims på hyllan för kommande motor bygge ( typ från 0,28>
Du kan ringa mig på 0738 457227 om du vill ställa frågor
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack för bra svar på mina luddiga frågor, jag får ta en telefon tid om jag fastnar. Ska pröva att göra om mätningen ordentligt med svänghjul på plats innan jag mäter igen och se exakt vad jag har för spel.
Denna motorn har inte varit isär men jag är färsk på att skruva dessa motorer så mätte bara spelet snabbt innan jag stack hem igår från jobbet med klocka, har inte svänghjulet monterst då motorn hänger i ett stativ just nu.
Freddy85 skrev:Paruzzi säljer ett shims kitt på 0.32 eller 0.34
Men står bara att det är 3 piece? Är det 3 likadana 0.32 eller är det sammanlag 3st shims som blir 0.32?Tjänare En dum fråga bara
Är det rätt vev ihop med svänghjulet
Jag får inte ihop dina mått med shimsen tycker det blir för lite spel
3 gånger typ 0.24 är 0.72 och ett glapp på 0.10 blir 0.82
Det finns ett gäng olika firmor som CSP i hyllinge som säljer shims typ från 0.24 o upp till 0.36
Det är lättast att ringa o fråga vad dom har på hyllan
Jag har ofta shims på hyllan för kommande motor bygge ( typ från 0,28>
Du kan ringa mig på 0738 457227 om du vill ställa frågor
/// Micke
När du håller på att felsöka så lägger jag till en länk om svänghjul o vevaxlar som våran kära Sverker har satt ihop för info
(det finns mycket nyttigt om man söker på denna sida )Länk https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack! Ska kolla vad jag har för nummer på svänghjulet. Är som sagt fel ända att börja i att kolla spel när inte saker sitter helt monterat. Plockade fram en gammal mätare (peacock no.107) som jag litar på mer än kamasa skiten som fanns på jobbet.
När du håller på att felsöka så lägger jag till en länk om svänghjul o vevaxlar som våran kära Sverker har satt ihop för info
(det finns mycket nyttigt om man söker på denna sida )Länk https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295
/// Micke
Du måste ha svänghjulet på utan schims för att kunna bestämma spel för schimsen. Du skall hamna på ca 0.90 för att kunna ha tre schims. För att få en bättre läsning på spelet kan du montera bort vipporna och ta ut stötstängerna. Om motorn aldrig varit isär är risken stor att axiallagret rör sig och mätningarna kan bli väldigt fel.
Kan stilla allas oro och även min, shimsen är återfunna och nu är måttet bra
