Hej!
Blev relativt nyligen ägare till en typ 1 1300 -68. Min första bubbla så har inte så mycket kunskaper om dessa bilar, men detta forum är ju en guldgruva
Bilen i fråga är i original bruksskick om man säger så. Inte farligt rostig eller så, men lite bättringsmålad här och var, i princip allt gummi är krispigt etc. Men överlag ok skick.
Tänkte nu fixa till lite med bilen efter hand, sånt som jag hittar, och kanske blir det lite mindre förändringar på stuket eftersom, det får växa till sig sig lite.
Men innan jag sätter mig och börjar klicka hem reservdelar måste jag förstå lite mer om vad det är jag egentligen behöver byta och inte..
Nu till lite frågor då
1. Motorn startar villigt, har vad jag tycker bra tomgång och går helt ok när den är ordentligt varmkörd. Dock tycker jag den tvekar en del vid små gaspådrag, liksom blöddrar till och tappar ork. Funkar dock bra om man gasar lite hårdare. Detta är alltså vid varm motor. När motorn är kall går den riktigt risigt, men också då främst vid lite mindre gas. Förgasaren är en Solex 30 Pict 1. Har skruvat lite på mängdskruven fram och tillbaks men tycker inte det blir någon större skillnad. Har kollat huvudmunstycket och det såg "rent" ut. Finns det fler munstycken att kolla? Bör man bestycka om den, och isåfall till vad? HUvudmunstycket var 125 eller 130 tror jag...
2. Jag hör ett gnisslande ljud när bilen rullar. Ljudet följer hjulens hastighet, men har svårt att avgöra vilket eller vilka hjul det kommer ifrån. Misstänker höger fram. Pallade upp bilen och tog loss hjulen - kunde känna ett litet glapp på båda framhjulen, så drog åt låsmuttern till hjullagren lite lite tills jag inte kunde känna glappet mer. Vet inte om detta kan ha någon koppling till gnisslet? Andra tänkbara orsaker? (bilen står fortfarande uppallad, så har inte testat om det hjälpte)
3. När man åker iväg med bilen efter att den stått parkerad en stund, eller över natten, så är det ett knakande ljud från bakvagnen, kanske höger bak. Vad kan detta vara? Bussningar till torsionsfjädringen? Drivknut? nu när jag lyfte upp bilen så ser jag att det droppar olja från den vänstra damasken vid drivknuten? Är det bara för att drivaxeln hänger ner? Bör jag byta damasken? Något innanför damsken man måste byta också?
4. Insugshalsen på mitt luftfiler har en extra pip neråt, som troligen ska vara kopplad till en slang som som ska leda någonstans, men vart? Finns också någon vipparmsmekanism på insugsröret ... Alltså behövs den slangen i något syfte och vart ska den isåfall ta vägen?
Hmm, ja finns som sagt en del frågor och jag är mycket tacksam för den hjälp jag kan få.
Jag ska försöka lista ut hur jag laddar upp bilder också !
Har lite ytterligare frågor om hur saker och ting ser ut under bilen nu när jag lyft den, men det kan vi ta i nästa inlägg