1

Hej!

Blev relativt nyligen ägare till en typ 1 1300 -68. Min första bubbla så har inte så mycket kunskaper om dessa bilar, men detta forum är ju en guldgruva  ICQ/bp
Bilen i fråga är i original bruksskick om man säger så. Inte farligt rostig eller så, men lite bättringsmålad här och var, i princip allt gummi är krispigt etc. Men överlag ok skick.
Tänkte nu fixa till lite med bilen efter hand, sånt som jag hittar, och kanske blir det lite mindre förändringar på stuket eftersom, det får växa till sig sig lite.
Men innan jag sätter mig och börjar klicka hem reservdelar måste jag förstå lite mer om vad det är jag egentligen behöver byta och inte..

Nu till lite frågor då  ICQ/bs

1. Motorn startar villigt, har vad jag tycker bra tomgång och går helt ok när den är ordentligt varmkörd. Dock tycker jag den tvekar en del vid små gaspådrag, liksom blöddrar till och tappar ork. Funkar dock bra om man gasar lite hårdare. Detta är alltså vid varm motor. När motorn är kall går den riktigt risigt, men också då främst vid lite mindre gas. Förgasaren är en Solex 30 Pict 1. Har skruvat lite på mängdskruven fram och tillbaks men tycker inte det blir någon större skillnad. Har kollat huvudmunstycket och det såg "rent" ut. Finns det fler munstycken att kolla? Bör man bestycka om den, och isåfall till vad? HUvudmunstycket var 125 eller 130 tror jag...

2. Jag hör ett gnisslande ljud när bilen rullar. Ljudet följer hjulens hastighet, men har svårt att avgöra vilket eller vilka hjul det kommer ifrån. Misstänker höger fram. Pallade upp bilen och tog loss hjulen -  kunde känna ett litet glapp på båda framhjulen, så drog åt låsmuttern till hjullagren lite lite tills jag inte kunde känna glappet mer. Vet inte om detta kan ha någon koppling till gnisslet? Andra tänkbara orsaker? (bilen står fortfarande uppallad, så har inte testat om det hjälpte)

3. När man åker iväg med bilen efter att den stått parkerad en stund, eller över natten, så är det ett knakande ljud från bakvagnen, kanske höger bak. Vad kan detta vara? Bussningar till torsionsfjädringen? Drivknut? nu när jag lyfte upp bilen så ser jag att det droppar olja från den vänstra damasken vid drivknuten? Är det bara för att drivaxeln hänger ner? Bör jag byta damasken? Något innanför damsken man måste byta också?

4. Insugshalsen på mitt luftfiler har en extra pip neråt, som troligen ska vara kopplad till en slang som som ska leda någonstans, men vart? Finns också någon vipparmsmekanism på insugsröret ... Alltså behövs den slangen i något syfte och vart ska den isåfall ta vägen?

Hmm, ja finns som sagt en del frågor och jag är mycket tacksam för den hjälp jag kan få.
Jag ska försöka lista ut hur jag laddar upp bilder också !
Har lite ytterligare frågor om hur saker och ting ser ut under bilen nu när jag lyft den, men det kan vi ta i nästa inlägg  ICQ/ad

2

Och här kommer en bild på luftfiltret:
https://dub01pap001files.storage.live.com/y4mN2QNC81nqzEVspPbM0gd5YldXWlAFx5CAlSb1KwTmyRgm35A2IyYFAU2LkKsg-3eNgTM-pTaoKaIsb0mWB5XF6hCh7kbAE6rzOZ5hM7LrznLb9Z1l4qX6qEVGddMFg6jFa6x9Jovt4dzBlAyHCtQUOUkfceTTLvLsLVhXOmIo4jcgGds4QGiTJ5j-fCkIfcz?encodeFailures=1&width=1024&height=768

3

Hej och välkommen till forumet!
Om vi börjar bakifrån så ska din bil ha en förvärmningsslang kopplad till flänsen på luftfiltret. Slangen ska gå till en hållare vid ljuddämparen, så att förgasaren får lite varmare luft i kallt klimat. Om du tittar på den bakre kylplåten så ser du nog ett lite mindre hål till höger om det vänstra hålet för värmeslangarna som går från fläktkåpan till värmekamrarna. Hållaren har nog försvunnit vid något slarvigt ljuddämparbyte någongång... Det du kallar vipparmsmekanism är ett spjäll, som du kan låsa i önskat läge om det är mycket kallt ute (och din förvärmningsslang finns på plats...)

Byt damasker och kolla nivån på växellådsoljan. Eller förresten, byt växellådsolja! Då blir det mindre kladd när du ska byta damasker. Knaket kan ha många olika anledningar. Ledblocken i differentialdreven kan vara slitna. Kolla också att muttrarna till bromstrummorna är dragna ordentligt. Köp (om du inte har) en 3/4 hylsa+spärrskaft och använd din badrumsvåg. Muttern ska dras till motsvarande 30 kg/m. Ett vanligt 3/4 skaft är ca 40 cm från "grepp" till hylsa. Ställ dig på vågen och dra tills vågen visar ca 75 kilo mer (eller mindre) än vad du väger. Passa också på att kolla så att inte splinesen i bromstrummorna är slitna så att de glappar.

Ditt gnissel kommer nog inte från hjullagren. Lossa dem lite innan du kör! Du ska kunna röra brickan innanför muttern med en skruvmejsel... Gnisslet är nog bromsrelaterat. Lossa trumman och titta!

Slutligen skulle jag misstänka vaccumklockan på fördelaren... En VW av dessa årsmodeller har enbart vaccumförställning av tändningen. En fullservice av både tändning och förgasare skulle sitta fint på en gammal VW som man börjar köra med. Du beskriver att bilen går risigt då den är kall. Det sitter ett vaccummembran i förgasaren som ska öppna choken en smula när man gasar med kall motor, och automatchoken är på. Detta membran finns i de flesta packningssatser. (Det är förresten det som sitter innanför locket med tre skruvar som syns på din bild).
Vi ska inte heller glömma bränslepumpen. Ett gammalt membran kan läcka en smula, och då rinner bensinen ned i blocket och späder ut oljan...
Beställ en packningssats till förgasaren, kolla om du behöver en bränslepump, nya tändstift och kanske en tändkabelsats. Fördelarlock, rotor och brytare... och för sjutton KONDENSATORN! Ta en helkväll i garaget med lite mys-mek, och du ska se att du får en bil som går helt annorlunda än tidigare!

Berätta gärna vad du kom fram till!

En

4

Numera är bensinen mer "utspädd", så fabriksdimensioneringen av originalmunstycket stämmer inte längre. En storlek större huvudmunstycke brukar förbättra körupplevelsen. Skruvarna har bara med tomgångsvärden att göra.