Testa att beställa gamalt regpapper och åk in och regbesikta!?
Redan gjort det. :-)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Maximal släpvagnsvikt
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Testa att beställa gamalt regpapper och åk in och regbesikta!?
Redan gjort det. :-)
Det står ju med att det är kula på din bil om man kollar på transportstyrelsen så det borde ju inte vara några problem att komplettera med en maxvikt.
Det står ju med att det är kula på din bil om man kollar på transportstyrelsen så det borde ju inte vara några problem att komplettera med en maxvikt.
Nej, och det tror jag nog inte att det är om man bara kan få fram ett intyg från tillverkaren om maximal släpvagnsvikt och om man därefter registreringsbesiktigar den.
Jag hade inga intyg från tillverkare bara ett gammalt regbevis
Jag hade inga intyg från tillverkare bara ett gammalt regbevis
Har beställt. Hoppas att det löser sig med det.
VW Sverige skickar info om maximal släpvagnsvikt. Problemet nästan löst.
:-)
VW Sverige skickar info om maximal släpvagnsvikt. Problemet nästan löst.
:-)
Men regbesiktning krävs?!
Japp!
Vad är problemet??
Bilen är regad med kula och 1200 kg dragvikt.
Det är bara att åka!
Nej, så är det inte. Och dragvikten, vad det nu skulle vara, är inte 1200 kg.
Vad är problemet??
Bilen är regad med kula och 1200 kg dragvikt.
Det är bara att åka!
Skam den som ger sig.
Jag begärde kopior på Besiktningsinstrumentet från 1975 från Riksarkivet och i Besiktningsinstrumentet finns maximala släpvagnsvikten inskriven. Det är alltså någon handläggare på Trafikverket som har slarvat när han/hon skrivit in uppgifterna från Besiktningsinstrumentet i en ny databas för registreringsbeviset.
Jag har skrivit till Transportsstyrelsen och förklarat att det är helt orimligt att jag ska ha både besvär och kostnad med en ny registreringsbesiktning enbart som följd av att en tjänsteman hos dem slarvat i sitt arbete. Jag har bett dem att korrigera, av dem, felaktigt inskrivna uppgifter i sitt register.
Ska bli mycket intressant att se vad jag får för svar.
/T
Skam den som ger sig.
Jag begärde kopior på Besiktningsinstrumentet från 1975 från Riksarkivet och i Besiktningsinstrumentet finns maximala släpvagnsvikten inskriven. Det är alltså någon handläggare på Trafikverket som har slarvat när han/hon skrivit in uppgifterna från Besiktningsinstrumentet i en ny databas för registreringsbeviset.
Jag har skrivit till Transportsstyrelsen och förklarat att det är helt orimligt att jag ska ha både besvär och kostnad med en ny registreringsbesiktning enbart som följd av att en tjänsteman hos dem slarvat i sitt arbete. Jag har bett dem att korrigera, av dem, felaktigt inskrivna uppgifter i sitt register.
Ska bli mycket intressant att se vad jag får för svar.
/T
Det är mycket som blivit fel när dom gick över till data.
Känner en som fick sin traktor från diesel till bensin.
Bara för att en handläggare gjort fel nån gång i tiden
Skam den som ger sig.
Jag begärde kopior på Besiktningsinstrumentet från 1975 från Riksarkivet och i Besiktningsinstrumentet finns maximala släpvagnsvikten inskriven. Det är alltså någon handläggare på Trafikverket som har slarvat när han/hon skrivit in uppgifterna från Besiktningsinstrumentet i en ny databas för registreringsbeviset.
Jag har skrivit till Transportsstyrelsen och förklarat att det är helt orimligt att jag ska ha både besvär och kostnad med en ny registreringsbesiktning enbart som följd av att en tjänsteman hos dem slarvat i sitt arbete. Jag har bett dem att korrigera, av dem, felaktigt inskrivna uppgifter i sitt register.
Ska bli mycket intressant att se vad jag får för svar.
/T
Precis som för mig, slutade med regbes.
En dag fick jag plötsligt ett meddelande från Transporstyrelsen att de nu hade tagit emot min dispensansökan och att jag skulle debiteras 3000 kr för handläggningen av denna ansökan. Jag skrev ett surt svar att jag, under inga omständigheter, tänkte betala dem något för att de ska korrigera fel som deras tjänstemän har begått. Inget svar. I mailet framgick detta:
Om du vill få ett fordon registrerat för användning trots att det inte uppfyller gällande krav, eller om du inte kan visa att fordonet uppfyller gällande krav, behöver du ansöka om dispens hos Transportstyrelsen.
I torsdags damp det så ner en faktura på 3000 kr i min brevlåda, och då var det mycket nära att topplockspackningen rök i min skalle. Jag började ringa transporstyrelsen. Det krävdes fem - sex försök ut på alla tänkbara villospår innan jag till slut fick direktnumret till sektionen för regelinformation. Efter att ha väntat i telefonkö i ca 20 minuter svarade till slut en person.
Jag var ju en smula upp i varv och frågade vad det var jag begärt dispens för och frågade även varför jag skulle begära dispens då jag ju, genom att jag tidigare bifogat gamla besiktningsinstrumentet, just kunde visa att fordonet uppfyller gällande krav.
Han föklarade att alla uppgifter som nu finns på gamla fordon skrevs in i en ABC 800 (mannuellt) från handskrivna kort i ett kartotek, i början av 90-talet. Mycket blev fel då, men han lovade att han skulle hjälpa mig att fixa det på en gång och genast gå till den avdelning som justerade fel i regbevisen.
Tio minuter senare fick jag detta mail:
Hej Tomas!
Det gick fortare än jag trodde att fixa till detta problem. Din bil YYY111 har vi nu lagt in släpvagnsvikten 1 200 kg på. Du kommer inom några dagar att få ett nytt registreringsbevis där det är inlagt 1 200 kg släpvagnsvikt. Så här ser det ut i bilens tekniska data i vägtrafikregistret efter ändringen vi gjorde nyss:
Ibland har man tur och kommer i kontakt med personer som fattar vad det handlar om, och bara löser problemet.
Underbart!
/T
Se till att få fakturan makulerad ich en bekräftelse på det
En kreditfaktura är på väg. :-)
Så om jag vill regga in min 72a baypickis med drag, ( har ett VBG liggande) så går inte det längre?
Eller har jag missförstått.
Det går nog, men det krävs en registreringsbesiktning och du behöver ett intyg om Maximal släpvagnsvikt, som du kan få från VW
Regbes hade jag räknat med, blir först SFRO.
Intyget får jag beställa då, kollar jag på mitt regnr på trp.styrelsen så står det inskrivet 1250 på B och 2000 på B+
Regbes hade jag räknat med, blir först SFRO.
Intyget får jag beställa då, kollar jag på mitt regnr på trp.styrelsen så står det inskrivet 1250 på B och 2000 på B+
Fast är det angivet som maximal slävagnsvikt? Den är vad den är, dvs. du kan inte ha två olika beroende på vad du har för körkort utan max släpvagnsvikt anger vad kulan maximalt är dimensionerad för.
Det som du anger är generella regler för olika tjänstevikter i förhållande till körkortsbehörighet, och det är något helt annat.
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Maximal släpvagnsvikt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.