1

Jag har en dubbelhytt med dragkrok (kula) från 1975.

Bilen är typbesiktigad med denna kula för 47 år sedan.

När jag nu, via släpvagnskalkylatorn, skulle kolla om jag kunde hänga på ett släp som jag har så fick jag svaret att jag behövde kolla med transportstyrelsen. När jag kontaktar dem får jag svaret att kulan inte längre är godkänd eftersom det saknas uppgift om maximal släpvagnsvikt i registreringsbeviset.

Vill jag använda kulan måste jag skaffa fram ett intyg om maximal släpvagnsvikt från tillverkaren och därefter registreringsbesiktiga bilen med denna uppgift.

Alltihop är väldigt märkligt och även att bilen, fysiskt, ska behöva besiktigas för en kompletterande information till registreringsbeviset. Alltså en rent administrativ åtgärd.

Någon annan som råkat på detta, och i så fall hur har ni löst det?

Varifrån kan an få uppgift om maximal släpvagnsvikt för ett fordon som är 47 år gammalt?

Hälsningar

Tomas

2

min -72a buss med kula är godkänd för 1200kg släpvagnsvikt enligt trafikverket, om det är till nån hjälp . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Tror att alla T2 får dra 1200kg även min.
Vad får du fram om du kolla upp regnumret?

T2b taigagrön ´77

4

Har du inte mer än 1200 på kroken,
Så är det bara att köra och låtsas som det regnar.

"ljushuvud"

5

Jag trodde inte heller att det var något problem, men blev misstänksam när jag fick beskedet i släpvagnskalkylatorn, ett besked som jag förmodar att även ni får?

Som jag tolkar svaret från Transportstyrelsen så får jag inte hänga på någonting efter bilen, beroende på att uppgift om maximal släpvagnsvikt saknas i registreringsbeviset.

Här är deras svar på mina ganska ihärdiga frågor om varför hela fordonet, fysiskt, ska behöva besiktigas för att Transportstyrelsen har lagt till en rent administrativ information i efterhand:

Svar: Det finns inget annat svar vi kan ge dig. Du måste kontakta tillverkaren och få uppgift om eventuell släpvagnsvikt av dem. Sedan ska uppgiften föras i in i vägtrafikregistret via en registreringsbesiktning. Registreringen av fordonet är gjord för mer än 47 år sedan enligt de regler som gällde vid den tiden.

Med vänliga hälsningar
Hans Cassepierre

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Suck!

/Tomas

Post's attachments

3BC365A7-24F0-4EC9-8D51-3348516440E6.jpeg, 142.53 kb, 828 x 1792
3BC365A7-24F0-4EC9-8D51-3348516440E6.jpeg 142.53 kb, 54 downloads since 2022-07-22 

6

Junte skrev:

min -72a buss med kula är godkänd för 1200kg släpvagnsvikt enligt trafikverket, om det är till nån hjälp . . .

Fast den uppgiften är nog enbart baserad på vad en förare med enbart B-behörighet får koppla till fordonet. Dvs. min dubbelhytt väger 2300 kg. Med ett släp på Max 1200 kg kommer man upp i totalt 3500 kg vilket är gränsen för vad man får köra på enbart B-kort.

Uppgiften säger alltså i så fall inget om vad man får hänga på just detta fordon, dvs. vad kulan, infästning och bromsar är dimensionerade för, och jag tror att det är den uppgiften som de vill att man kompletterar med.

Skulle förvåna mig mycket om den uppgiften över huvud taget går att få fram.

/Tomas

7

Du får drar 1200kg enligt fordonsuppgifter vad fundera du på? Som jag skrev tidigare är det max på vad jag tror alla T2 får dra.

T2b taigagrön ´77

8

Grubban skrev:

Du får drar 1200kg enligt fordonsuppgifter vad fundera du på? Som jag skrev tidigare är det max på vad jag tror alla T2 får dra.

Som sagt, det är inte riktigt så enkelt. Jag blev otroligt frustrerad över svaret från Transportstyrelsen och tänkte ungefär så som du skriver, men uppgiften om 1200 kg hänför sig enbart till generella bestämmelser för totalvikt sammantaget med B-körkort.

Efter en tids irritation över detta, som jag först inte fattade, börjar poletten nu sakta ramla ner. Regelverket har förändrats och den maximala släpvagnsvikten, som alltså saknas i regbeviset, är tillverkarens uppgift om vad bilen är byggd för att klara i fråga om släpvagnsvikt. Det har alltså inte med de 1200 kg som står i regbeviset att göra. Den uppgiften är generell och syftar inte på detta specifika fordon.

Min nästa fråga till Transportstyrelsen, när de svarat mig, blir om alla tidigare registreringsbesiktningar för dragkrok på dessa fordon alltså är återkallade och när det i så fall skedde?

Jag kan inte tolka svaret från dem på annat sätt än att det är så.

Visst, man kan ignorera detta och köra vidare som om inget hänt, men min bil ska nu besiktigas för sista gången och jag vill ha detta i ordning inför denna sista besiktning.

/Tomas

9 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-07-25 14:51:45)

Svårt att se att de har infört en retroaktiv bestämmelse.
Frågan är när kravet på maximal släpvagnsvikt infördes?
Är det efter 1975 så borde det inte vara ett problem, då kravet inte gäller din bil:

För många år sen skulle jag bygga en A traktor på en Camaro. Och då kollade jag med besiktningen.
Och de hade en pärm som dåtidens transportstyrelse skickat ut med tillåtna vikter.
Och där stod det 600kg, vilket var ett problem då A traktorer var tvunga att kunna dra 1000kg!
Jag påpekade det absurda och de släppte igenom den med 1000kg på kroken.
och jag gjorde kroken själv utan några intyg.

Jag tycker du kan/ska kontakta MHRF och fråga om den här problematiken.l
Det finns ju många veteran bilar som säkert skulle ha samma problem.

Post's attachments

20.JPG, 18.59 kb, 556 x 372
20.JPG 18.59 kb, 51 downloads since 2022-07-22 

"ljushuvud"

10

Är det inte bara att kontakta Volkswagen då?
Dom har säkerligen något arkiv med papper från back in the days där det står hur mycket en vw buss av 75 års modell fick dra.
Har du tillverkaren av dragkroken?
Finns säkert papper att googla fram/någon annan forumbrukare har likadan krok med papper på hur mycket en sån krok fick belastas med.

Tycker mej minnas att det här har vart på tapeten förr på forumet... har du sökt?

Buy the ticket, take the ride... - HST

11

vet inte om detta hjälper..
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6563

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Tydligen nya bestämmelser efter 2013.

Som jag tolkar det måste bilen ha uppgift om maximal släpvagnsvikt för att få ha en kula. Detta har tydligen införts för att förenkla för de som eftermonterar dragkrok.

Problemet som uppkommer blir för äldre fordon som inte har denna info i regbeviset.

I mitt nya regbevis anges det att fordonet är försett med kula, men den fråga som jag ställt till Bilprovningen är om det är en kula som inte får användas och även om jag, vilket normalt krävs, måste registreringsbesiktiga om fordonet om jag demonterar denna kula som inte får användas.

…många frågetecken!

13

Står lite här, dock inget om äldre redan monterade krokar.
Kolla sista stycket
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … dkand-bil/

Men som sagt detta bör MHRF haft uppe, kolla med dom

"ljushuvud"

14

Nej, det finns onekligen utrymme för frågetecken. Denna text ger en viss ledning ” Du ska även registreringsbesikta om du monterat på en krok på ett fordon som inte är EU-typgodkänt, t ex din gamla Volvo 145, SAAB 99 eller vissa privatimporterade bilar”.

Min gamla dubbelhytt är ju inte EU-godkänd, men frågan gäller som sagt om detta gäller retroaktivt.

…det verkar så om man får tro Transportstyrelsen.

15 Senaste redigerad av putte (2022-07-23 17:08:59)

PÅ min buss har jag på sidan mått o vikter: max släpvagnsvikt 1200 på min andra buss som inte har drag är det tom där.
Medans det på sidan Övriga upplysningar som du visar står samma sak med vikter som har med 3500 eller 4250kg totalt vikt.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia
79:a Late bay Buss

16

Låter väldigt märkligt om de fått för sig att ändra regler som även gäller retroaktivt.
Måste isf vara första gången mig veterligen?
Ställer mig skeptisk tills det är överbevisat ICQ/ad

17

Det är tydligen EU-regler från 2013.

Jag har också noterat att vissa gamla pickuper har uppgift om maximal släpvagnsvikt i regbeviset, men långt ifrån alla. Även det är märkligt, då det verkatr vara en uppgift som i så fall ska ha lagts in efter 2013.

Jag har ställt frågan både till Transportstyrelsen och Svensk bilprovning, men nu är det helg och mitt i semestern så det lär inte rassla in några svar ännu på ett tag.

18

min 71 saknade också vikten för släpvagn, men som tur var hade jag kvar orginalpappret som man fick med bussen när regbesiktades första gången när den togs i bruk 1971 där stod släpvagnsvikten med (1200kg) samt att man kan ha 6 passagerare i lastutrymmet vilket också saknades på det hos transportstyrelsen. Det var bara att svänga in på bilprovningen  visa upp pappret och reg.besikta. så får man både köra släp och lasta bilen full med folk ICQ/ar
misstänker att vissa uppgifter kan ha ramlat bort när saker digitaliserats...min stod avställd under den tiden...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

19

Beställ hem dina gamla regpapper från riksarkivet.
Där kan du säkert få info om vikten

Jag beställde hem för ville se när den fick t31a och ökad effekt. De var  år 1991, roligt med gamla dokument.

20 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-07-25 14:57:17)

Spontant tycker jag att du inte behöver bry dig.
Jag menar hur stor är upptäcktsrisken, mot straffet (Böter?)
och man kan ju spela okunskap, vid ev kontroll "Oj bäste konstapeln det måste jag fixa omedelbart"

Det krävs nog att du blir stoppad av länstrafikgruppen, för att de ska ha koll på dylika uppgifter.

Det finns ju andra regler vi böjer på, den som inte kört för fort,gjort halvhalt vid stopptecken nån gång räck upp handen :-).

Men med risk för att vara tjatig kolla med MHRF.

"ljushuvud"

21

Nu har jag fått svar från Svensk bilprovning och, som jag befarade, får jag inte använda bilens kula trots att den tidigare är besiktigad och godkänd med kula. Om jag vill demontera kulan måste jag dessutom registreringsbesiktiga bilen igen och då utan kula.

Visst, man kan strunta i detta och spela ovetandes, men det bjuder emot.

22

skicka skrev:

Nu har jag fått svar från Svensk bilprovning och, som jag befarade, får jag inte använda bilens kula trots att den tidigare är besiktigad och godkänd med kula. Om jag vill demontera kulan måste jag dessutom registreringsbesiktiga bilen igen och då utan kula.

Måste ju vara 100tals bilar i liknande situation som inte ens vet om det

23 Senaste redigerad av skicka (2022-07-25 14:33:44)

Vwbug1973 skrev:
skicka skrev:

Måste ju vara 100tals bilar i liknande situation som inte ens vet om det

Ja, det är ju väldigt sannolikt.

Vad som är lite märkligt är ju att en del verkar ha denna uppgift i regbeviset, samtidigt som andra saknar den.

24

Mr 56 skrev:

Spontant tycker jag att du inte behöver bry dig.
Jag menar hur stor är upptäcktsrisken, mot straffet (Böter?)
och man kan ju spela okunskap, vid ev kontroll "Oj bäste konstapeln det måste jag fixa omedelbart"

Det krävs nog att du blir stoppad av länstrafikgruppen, för att de ska ha koll på dylika uppgifter.

Det finns ju andra regler vi böjer på, den som inte kört för fort,gjort halvhalt vid stopptecken nån gång räck upp handen :-).

Men med risk för att vara tjatig kolla med MHRF.

Jo, men även om jag inte vet vilken straffpåföljden kan tänkas bli, känns det ju halvbra att dra ett släp med en bil som man vet inte får dra ett släp.

Man kan ju alltid ställa alla tänkbara trafikförseelser mot risken att bli påkommen, i kombination med tänkbar straffpåföljd, och sedan bryta mot den regel som det gäller. Men det känns lite fel.

25

Testa att beställa gamalt regpapper och åk in och regbesikta!?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---