Sköt fräck! Bra jobbat med allt
Cool buss
Stort tack för alla positiva kommentarer! Jag tänkte ta en vecka ledigt innan sommarjobbet börjar och få mycket gjort på bussen inför sommaren. Jo visst! Det kommande inlägget tog LITE längre tid än så..
Bussen tömdes och fick komma ut i solen där alla paneler skruvade ur och jag började förbereda ett innetak.
Tog lite mått på en provbit som fanns liggandes
Efter lite kapande blöttes de utskurna bitarna och lades i spänn i solen.
Tanken här är att skivorna ska kläs i tyg och sedan kommer skarvarna täckas med smala remsor i board som skruvas i plåten. Det här var sista helgen innan 10 dagars perioden.
Efter det här packades bilen för att få ordning på panelerna på kvällstid innan ledigheten.
Till slut kom ledigheten och det var dags att ta tag i åbäket. Tanken är att laga lite små hål som finns och bättringslacka där det behövs, Gärna försöka lacka över så mycket brunt och svart som möjligt. Först gjorde jag klart ytterskinnet till B-stolpen. Stort tack till Hasse för lånet av krymp/sträck igen!
Då hjulhuset har stått plåtrent hade det fått lite ytrost så slipade av det och lade etsande grund. En förhöjning till inre skenan för förarsätet bockades i min lilla kantvik och svetsades på plats, på tok för tjockt gods för den så fick skära snitt i plåten för att tunna ut den vid bockning.. Även den yttre skenan fick komma på plats så nu sitter förarsätet fast för första gången då bussen vart i min ägo!
Efter det gjordes hytten rent och rattstång, handbroms, växelspak preppades för att lackas Silverbeige, Tyvärr verkar det inte gå att få tag i L466 silverbeige så jag lät blanda en burk L87 pearl white. Plattan under mätarhuset fick bli svart.
Efter det slipades resten av bussen för att förberedas för bättringslack. Jag vill helst inte spackla över imperfektioner men tröskeln på långsidan och bakom lastdörrarna fick bli undantag då det redan var spacklat där. Det här tog betydligt längre tid än jag förväntat mig.
Även alla rutramar slipades ur och fick etsande grund
Då ett par regniga dagar hindrade mig från att lacka så Passade jag på att lyfta ur motorn och byta växellåda till en som följde med bussen med widefivetrummor. Passade även då på att montera den främre kylplåten som tidigare saknats. Ävn urtrampningslagret byttes av uppenbara anledningar.. Riktig lyx att få stå på gjuten platta under tak och meka! Det var flera år sedan man hade det så bra. Självklart byttes soppaslangarna till nya vid det här stadiet.
Efter det snabbjobbet rullades bussen ut på framsidan där den maskerades av och fick sin riktigt fula primer.
Efter lite kaos och stök med färg som tog slut, regnväder och annan panik fick jag till slut lägga Turkish och blauweiss
Lediga veckan tog tyvärr slut som dom gör från och med nu fick jag fortsätta hemma på kvällarna och när tid fanns på helger.
Jag hade lite smådelar som lackades i båset på skolan, samt att hydraulpumpen fick sig en rengöring när den ändå var ur.
Fantastiskt trevligt att montera ihop nylackade och rena delar!
Självklart våtslipades och polerades instrumentbrädan innan allt monterades ihpå där.
Härifrån blir det lite lustig ordning på hur saker görs.. Så här gäller det att man hänger med i svängarna.
Karossen ska givetvis också poleras och våtslipas. Inte trodde ni väl ändå att jag skulle åka runt med en nylackad buss?
Jag vill ha karossen båtslipad innan insidan ska kläs med tyg. Vilket jag vill ha gjort innan rutorna skall tryckas i.
Dock tar våtslipningen av karossen så enormt mycket tid vilket jag inte har inför årets första träff som närmade sig med stormsteg. Så jag prioriterade att slipa och polera det vita i höjd med allt glas.
Jag har våtslipat i tre steg och redan polerat med en rubbing.
När det väl var gjort kunde jag börja få i tyg. Jag köpte mörkläggningsgardin i off-white som jag tyckte var rätt likt mohair. Egentligen ska turkishbussarna med den här interiören ha mohair i färgen Ice blue. Så ni purister kan ju titta bort om ni inte redan har det. Tyget limmades upp med Pattex kontaktlim och ströks ut med pensel.
När tyget väl var limmat i alla rutramar Monterades popouts, safaris och allt fast glas. Även rutramarna på dörrarna skruvades dit. Stort tack till Elias som hjälpte mig med monteringen av allt fast glas.
Mitt i allt dök tills slut mina däck upp som jag beställt samt lite godis från Paruzzi. In på däckverkstaden och på med däcksvärta så fort jag hämtat de.
Från Paruzzi kom bland lite nya fina skruv till blinkersen då en av dessa var udda och de andra lite dassiga. Ett par paneler hade även börjat hitta in med nya fina skruv.
Till slut var det tillräcklig ordning på bussen för att ta mig till Volksmeet! Dock strulade bussen VÄLDIGT med mig. Den nya lådan "juckade" fram och lät väldigt illa när jag åkte på motorvägen. Men jag tog min trots det till ett väldigt tomt Volksmeet. Sådant som händer när man stressmekar och kommer ett helt dygn för sent till träffen.
Väldigt kul att få se bussen på bruksbilsparkeringen här hemma! Är väldigt nöjd med fälgarna med
När jag väl tagit mig hem till hudik hade jag bestämt mig för att byta tilbaka till lådan som satt i från början då enda felet på den var att den läckte lite vid ena damasken..
Fick hem ett paket med delar och såg till att ta min tid när jag anpassade busssköldarna för att passa på lådan som egentligen hade fyrbult. Nya damasker monterades och bromsarna fick även nya backar.
Även ett soppafilter i aluminium monterades över lådan.
Lådan torkades av lite snabbt och damaskerna monterades.
Efter en heldag med mekande fick jag i både motor och låda och fick iallafall ett par varv på cruisingen som var samma kväll i Hudiksvall. Bussen hade dock knappt tomgång trots att jag fått låna en annan fördelare av Nobbe, Stort tack för det!!
En liten bild från den kvällens tankning:
Nästa steg var att få ordning på innertaket och få resten av bussen våtslipad och polerad inför folkaparken.
Fortsatte våtslipa och polera som en galning
Innan jag kunde limma allt tyg i taket i hytten så Limmade jag upp mina 3D-printade distanser för solskydden. Då tyget kommer spännas över det här området vill jag inte att det ska bukta in om man monterar solskydden. Nu sitter jag så ofantligt högt i bussen så jag kommer inte montera solskydd så länge jag tuffar runt i den
En burk och tre sprayburkar kontaktlim senare hade jag en headliner!!
Ett par sista saker på listan inför folkaparken var att smalna av R&R-soffan då den tog i armstödet vid dörren. I samma veva häftade jag över en gammal filt som låg i skräplådan. Den fick duga så länge, ser lite trevligare ut än bara skummet iallfall. Även originalkickpanelerna fick åka i då jag inte har någon stereo ikopplad för tillfället.
Alltid skönt att bli klar i tid! I år höll jag bara på till 11 på kvällen. Bättre än ifjol när jag fick dygna för att hinna klart
Bussen gick skapligt fint och höll hela vägen till Torsång och tillbaka till hudik utan strul! Stort tack till Jimmy Eriksson som tagit den sista bilden!
Det här var allt för nu! Nu laddas det inför BRC så länge det inte blir skitväder. Tror inte det blir mycket mer gjort på bussen i sommar. Nu vill jag passa på att åka och njuta lite
Blev ett lite väl långt inlägg. Jag ska försöka att inte starta så stora projekt framöver
Ha det gott och kom gärna fram och snacka lite skit på BRC!!
Vart skitbra! flera som inte fattade att det var samma buss
Nu när du var så sen att uppdatera så tänkte jag inte på att kolla inne i bussen... men är vädret ok så siktar jag också på BRC så får väl kika närmare då
Bra jobbat.... bara njut nu.. ser fram mot ev fler uppdateringar framöver !!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vart skitbra! flera som inte fattade att det var samma buss
Nu när du var så sen att uppdatera så tänkte jag inte på att kolla inne i bussen... men är vädret ok så siktar jag också på BRC så får väl kika närmare då
Man tackar! Innertaket i en sänkt splitbuss är inte det första man lägger märke till när man står bredvid om man är lång i rocken Det ser ut att bli skapligt så det är bara att kika förbi och snickesnacka lite
Bra jobbat.... bara njut nu.. ser fram mot ev fler uppdateringar framöver !!!
Tack så mycket! Det ska jag! Har alldeles för mycket som ska göras så förhoppningsvis kan det bli lite uppdateringar även i vinter.
tillstår gärna att det blir jättebra!
nu är bussen snart ikapp fälgarna på bling-blingskalan . . .
it would burn off both of your ears . . . "
Sjukt bra jobbat Karl !
Var förbi och tittade lite på BRC, riktigt skönt stuk du har fått till på denna skönhet . Bra jobbat !!
*VW kombi -63*
Tusen tack allihopa!! En liten uppdatering såhär i slutet av säsongen.
Efter Folkaparken var det dags för en tur till BRC. Åkte ner med Rogga som överraskade mig med nya vita fina blinkersglas och en klubbsticker! Stort tack för dessa! Blev riktigt snyggt
Väldigt trevlig träff som tog slut alldeles för fort. Tack till alla inblandade!
När alla åkt hem stod jag och Rogga kvar på Malmby helt ensam och tänkte att det var ett ypperligt tillfälle att få lite fräna bilder på bussen.
Efter det har jag mest åkt runt och njutit av bussen. Var ner till Gävle en sväng på en ofantligt trevlig träff också. Nästa gång ska jag se till att stanna senare.
Nästan ensam VW på 'End of summer' i iggesund nu i helgen.
I övrigt har det inte blivit mycket gjort på bussen. Jag har kompletterat inredningen lite med lite board och fick lite gamla stickers av svärfar som han sparat sedan 60-talet.
Självklart tar man bussen till bygghandeln!
Sedan kunde jag inte låta bli att putsa upp tanklocket så det såg lite trevligare ut.
Det är väl där säsongen börjar lida mot sitt slut för min del. Plugget är i full gång och bussen står i carporten hos päronen. Inte omöjligt dock att det blir lite jobb på den i vinter
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Roligt att se dina framsteg Kalle!!! Blir så himla bra allt du gör:)
Blir riktigt bra, kul å ses å se bussen live på BRC
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Som alla skriver, bra jobbat och en sjukt trevlig buss..
Jag såg att du skrev längre upp att du skippat solskydden för att du är för lång.
Det är jag oxå, så jag har kört utan solskydd i 15 år…
Men jag monterade faktiskt tillbaks dom häromåret.
En av skruvarna till täcklocket i luftkanalen i taket skruvade jag igenom solskyddet så det hålls på plats i uppfällt läge.
Vips så hade jag en kanonbra hylla för solglasögon, p-skivan och annat sånt
Bara ett tips
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Trevlig uppdatering Karl !
Mums!!!
70 2022-12-29 21:02:35 Senaste redigerad av Karlskandal (2022-12-29 21:04:40)
En liten uppdatering såhär mot slutet av året!
Jag har haft utkik efter en frisk ratt då den i bussen är bra sprucken och enligt mig bortom räddning.
Då Rogga här på forumet inte kommer använda sin originalratt var han snäll nog att ge mig den som satt i hans buss. Den var dock svart och hade ett par små sprickor. Men inget som inte går att åtgärda!
Här är ratten innan jag satte tänderna i den:
Först slipades ratten ner för hand. Här insåg jag att "knopparna" på undersidan ratten i princip saknades vid "10 och 2" som klockan säger..
Så jag slipade upp de sprickor som fanns och fyllde, samt att jag byggde upp nya "knoppar" med Loctite epoxy putty.
Samtidigt ratten slipades ner, slipades även ramen till tutknappen och kåpan för blinkerspaken. Allt maskerades och preppades för lack.
Efter en sväng till lokala bildelsbutiken så hade jag fyllt på förrådet med lite epoxyprimer och slipgrund. Efter ett par lager på alla delar blev de uniforma och fina.
Jag ångrar dock att jag lade både epoxy och slipgrund på ratten. Då färgen är väldgt tjock är det lätt att "rillorna" på ekrarna försvinner då färgen flyter ut och fyller utrymmet.
Sedan slipades detta ner till en jämn och fin finish och allt blev lackat och grannt!
Jag fick mig dock ett par äckliga rinningar som jag fick våtslipa och polera upp. som tur är på undersidan ratten.
Rinningarna man kan få med den här färgen är fruktansvärd att försöka slipa ner. Färgen är väldigt mjuk och i rinningarna kan det bildas små luftbubblor. Måste lära mig att prioritera apelsinskal före rinningar och en övrigt slät lack.
Till slut fick jag även montera skönheten. Alla gillar väl blanka rattar?
Ny och gammal:
Nya ratten monterad:
Fick även ut bussen och åkte en liten sväng på julafton så bjuder på ett par bilder från det. God jul i efterskott och gott nytt år på er!
Nu ser vi fram emot 2023! Hoppas på många trevliga träffar!!
oj vad fint! vad är det för toppfärg på ratten?
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
oj vad fint! vad är det för toppfärg på ratten?
Tackar! Färgsorten är Standox standofleet HS. I princip en lastbilslack.
Kulören är L87 perlweiss.
har sidopanelen i rätt kulör om du är intressad
har sidopanelen i rätt kulör om du är intressad
Den till interiören? Det kommer nog dock bli en lättare campinginredning i den här vad det lider, så den väggen kommer byggas för. Men tack iallafall för erbjudandet! Sånt uppskattas verkligen!