1

Har en bubbla -66 som jag tänkte byta från 5 bult till 4bult och få skivbromsar fram. Hur gör man det på enklast sätt? Med att byta trummor osv.

Vw 1300 1966

2

Det finns två sätt
Ett är om du hittar spindlar skivor o ok från en 68
Eller köper ett efter marknads kitt  ( det är väldigt ovanligt man går från 5 till 4 )
Men det finns eftermarknads kitt med skivbroms o 5 bultar också
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Fram har jag mer hur jag gör för baktrumman

Vw 1300 1966

4

malle03 skrev:

Fram har jag mer hur jag gör för baktrumman

Det är bara byta trumma till 68

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

Fram har jag mer hur jag gör för baktrumman

Det är bara byta trumma till 68


Passar den rakt av men behöver inte göra något?

Vw 1300 1966

6

malle03 skrev:
PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

Fram har jag mer hur jag gör för baktrumman

Det är bara byta trumma till 68


Passar den rakt av men behöver inte göra något?

Det passar rätt av om det är 1968s trumma även 1967 med 1500 maskin har 4X130
Men man kan inte vara 100 om det sitter rätt prylar på din 66a
Att mäta är alltid guld när man håller på med sådant
Glöm inte byta HC om du går över till skivor fram till 2 krets för då funkar det bra

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

Det är bara byta trumma till 68


Passar den rakt av men behöver inte göra något?

Det passar rätt av om det är 1968s trumma även 1967 med 1500 maskin har 4X130
Men man kan inte vara 100 om det sitter rätt prylar på din 66a
Att mäta är alltid guld när man håller på med sådant
Glöm inte byta HC om du går över till skivor fram till 2 krets för då funkar det bra

Tror det sitter original på min.
Sen mäta det är just det ned måtten vad det ska vara. 
Och HC vad är det förkortning för.

Hoppas jag inte ställer dumma frågor

Vw 1300 1966

8

HC = huvudcylinder
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar
(jag står för en hel del av dom)

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Junte skrev:

HC = huvudcylinder
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar
(jag står för en hel del av dom)

Hej förstod det sen att det var den.
Man kanske ska stanna upp å fundera lite innan man svarar.

Ska se om jag får tag på trummor bak. Annars får man köpa ett skivbroms kit fram med stora bultmönstret

Vw 1300 1966

10

malle03 skrev:
Junte skrev:

HC = huvudcylinder
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar
(jag står för en hel del av dom)

Hej förstod det sen att det var den.
Man kanske ska stanna upp å fundera lite innan man svarar.

Ska se om jag får tag på trummor bak. Annars får man köpa ett skivbroms kit fram med stora bultmönstret

Jag rekomonderar att du byter HCn till en två krets  mot din enkelkrets
Broms är rätt bra att ha även om ett rör eller slang går sönder Med en krets går bara pedalen i botten men på en två krets har du en krets kvar om det händer något som inte är bra
Om du funderar på köpa eftermarkns skivbromsar  är CB och CSP bra val  ( missnöjd med kvaliteten på ett gäng andra o brist på reservdelar)
Man får tänka på när man köper sådant är dom är bredare än VWs typ 12 mm
Det där med bromsverkan i % på en bil är 60% fram o 40% bak  även på en vw
Kan tala om det mycket otrevligt att ha 55/45) o 50/50 % när bakdelen kommer före framdelen mär man står på bromsen
Hoppas du är nöjd med infon Malle03
Kan du inte sluta Junte ( som tur är jag inte moderator här
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
Junte skrev:

HC = huvudcylinder
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar
(jag står för en hel del av dom)

Hej förstod det sen att det var den.
Man kanske ska stanna upp å fundera lite innan man svarar.

Ska se om jag får tag på trummor bak. Annars får man köpa ett skivbroms kit fram med stora bultmönstret

Jag rekomonderar att du byter HCn till en två krets  mot din enkelkrets
Broms är rätt bra att ha även om ett rör eller slang går sönder Med en krets går bara pedalen i botten men på en två krets har du en krets kvar om det händer något som inte är bra
Om du funderar på köpa eftermarkns skivbromsar  är CB och CSP bra val  ( missnöjd med kvaliteten på ett gäng andra o brist på reservdelar)
Man får tänka på när man köper sådant är dom är bredare än VWs typ 12 mm
Det där med bromsverkan i % på en bil är 60% fram o 40% bak  även på en vw
Kan tala om det mycket otrevligt att ha 55/45) o 50/50 % när bakdelen kommer före framdelen mär man står på bromsen
Hoppas du är nöjd med infon Malle03
Kan du inte sluta Junte ( som tur är jag inte moderator här
/// Micke

Hej jättenöjd du förklarade det bra tusen tack.

Vw 1300 1966