Det är inte lätt det här.
Det som är lätt är knackar man in ett annat chassienummer på en ram/platta,gör man sig skyldig till Urkundsförfalskning dagsböter är straffet. Det räcker med att man sätter fel regskyltar på en bil för att det är urkundsförfalskning. Samt att bilen inte får användas förrens allt är tillrättat, med allt som det innebär.
1: Man kan ersätta delar på plattan med llkvärdiga, golvplåtar,och ramhuvud tex, och plattan behåller sin identitet (reparation).
2: Man kan ersätta en platta med en annan platta VW sålde nya utan nummer, men då krävs det en besiktning och inskrivning i papprena att numret är utbytt/ändrat.
3:Byter man bromsar, monterar starkare motor, ändrar bakvagnsupphängningar, monterar luftfjädring så ska det regbesiktigas. Kompisen bytte motorblock på en gammal HD ID numret sitter där. Men han hade det gamla blocket med numret på med sig och visade upp vid regbesiktingen så det fördes in i papprena,
4:Karossbyte på en bil som har ram/Platta, är ett gråare område, men monterar du soltak, eller bygger om till cab så ska det regbesiktigas. Byter du i VW fallet till en äldre "bolt on" kaross, så vet jag ärligt inte vad som gäller.
5;Byter du kaross på en bil med självbärande kaross, där ID sitter i karossen krävs regbesiktning. Kompisen fick problem då han bytte bakdeken på en fransk bil, och besiktningen hittade det gamla chassienumret som var stansat bak. Tog mycket pappersarbete innan han fick igenom den.
Som det står i första inlägget
"Vad kan man göra om man upptäcker att en bubbla har fått nyare platta men behållt id från ursprungliga bilen?
Går det att få in det i papperna så att det blir ”ok” eller är det bara att slå isär bilen och sälja i delar?"
I detta fallet är det helt klar att det begåtts ett brott.
OchSFRO/Testa kan inte hjälpa till i detta fallet.
Om man inte reggar den som amatörbygge, men då krävs det större ombyggnader, Ombyggt fordon behåller identiteten
Med detta sagt nu när man inte har återkommande besiktning, så är det ju inte många som tittar på chassienumret.
Så upptäcktsrisken är nog minimal, men tittar länstrafikgruppen på nilen vid en flygande, så är det nog kört.
Och har besiktningman sagt att man kan bygga om så mycket man vill, i sin roll som besiktningsman så har han/hon gjort fel.
Med detta sagt så är dom ofta bilintresserade och vet vad som händer utanför deras dörrar.
Jag kollade regnumren på några bilar som var med på Street Week. och de hade original KW siffror i papprena, så vid en flygande av länstrafikgruppen blir det nog krav på regbesiktning då ;-) (motorbyte)
"ljushuvud"