1

Hej alla glada,

Jag skulle behöva lite tips och råd angående en identitetskris.

Vad kan man göra om man upptäcker att en bubbla har fått nyare platta men behållt id från ursprungliga bilen?
Går det att få in det i papperna så att det blir ”ok” eller är det bara att slå isär bilen och sälja i delar?

Jag vet att frågan varit uppe förr och råden som givits spretar rejält men jag gissar att jag inte är den enda i nutid som stött på det här problemet.
Är det någon som vet vad som gäller regelmässigt nuförtiden?

Lusten att styra upp det finns inte riktigt just nu men går det att göra kan man kanske sälja till någon som kan fixa det.

2

Altså är identiteten från karossen eller "nya"plattan?
Att sätta dit en "gammal" platta och byta identitet i den Är ju inte rätt....fast det ju går...
Som en polis sa... det får ju under inga omständigheter finnas 2 bilar med samma nr..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det är en platta som måste vara 60-tal (nyare låda passar utan typ 2 noskon) men chassinumret från 50-tal isvetsat.
Det är troligen gjort för rätt länge sedan, den ”nya” plattan har blivit rostlagad i omgångar, så det har nog gått under radarn i många år.

4

Vi håller ju troligen inte på med en Bugatti royale i 3 ex...som sagt många år och brukare har förflutit... med i svetsat e det ju inte "original" men säkert inte helt ovanligt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jag undrar mest om det går att göra en regbesiktning eller liknande så att det dokumenteras inför framtiden.

Enklast vore kanske att skaffa en annan bottenplatta av rätt årgång (med id) och bara flytta över alla prylar till den.
Det är dock inget jag själv tänker göra så då blir ju frågan istället hur man gör vid en eventuell försäljning. Kan man sälja som vanligt och skriva i kvittot vad som felar eller hur gör man det?

6

Hör med närmaste besiktnings organ... dom bör veta... du behöver ju inte ha med bilen...

7

Identiteten sitter i plattan.
Så byte av nummer på den är urkundsförfalskning, och ger dagsböter om man åker dit.

Om du vill sova bättre på natten skaffa en platta med rätt identitet till den.
Och flytta över allt.

Eller låtsas som det regnar, risken för upptäckt av myndighetspersoner är nog minimal.
Och vid ev försäljing skulle jag meddela problemet verbalt.

"ljushuvud"

8

Jag tackar för kommentarerna, får fundera lite på vad som blir nästa steg.

9 Senaste redigerad av Fredde (2022-08-03 20:12:51)

Jag har bubbla med kaross från 1957 och en platta från 1962. Detta står i mitt regbevis då tidigare ägare reggat den som ombyggt fordon.

Vad har du för årsmodell i ditt regbevis? Vilket år tror du karossen är i från?

Men handen på hjärtat vad skulle kunna hända? Anta att du köpte din "gamla bubbla" med samma kaross och samma platta som den hade då den byggdes. Då stämmer ju ditt regbevis, eller hur? Sedan när du påbörjar din renovering så kan du ju byta till skivbromsar m.m. det är ju ändå samma bil med samma årsmodell, eller hur?

Är din bubbla äldre än årsmodell 1972? Då är din bubbla 50 år eller mer. Har du en godkänd besiktning då bilen fyller 50 år, eller har fyllt 50 år, då kan du bygga om din bubbla hur mycket du vill. Jag besiktade min buggy från 1968 för 2 månader sedan(har inte besiktat den på flera år) och då sa bes-killen att nu kan du bygga om den hur du vill, byta bromsar och allting då den nu blir besiktingsfri. Men jag svarade att byter jag bromsar så kommer jag att ruller förbi och besikta. Det är ju en billig livförsäkring att se så allt funkar.

Så jag tror inte du behöver oroa dig för att du har nyare platta men med samma årsmodell som din kaross.

Det enda är om du skulle sälja din bubbla någon gång. Då bör du tala om för blivande köpare hur det ligger till. Om inte så blir det ju lättare att beställa delar. Bara bromsslangar finns det flera olika längder och kopplingar av(ibland skiljer det bara någon centimeter på vissa slangar). Det tog t ex Mekonomen 3 vänder innan jag fick rätt bromsslangar till min buggy och då visste vi ju årtalet.

Lycka till

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

10 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-08-03 21:58:53)

OJ, här var det inte många rätt. ICQ/bm

Varför föregående ägare till din bil ville få den registrerad som ombyggt fordon kan jag inte förstå.
Vad karossen har för årsmodell är helt ovidkommande. Identiteten sitter i chassit /ramen/plattan.

Att de skulle vara fritt fram och ändra och bygga om fordonet bara för att det är besikigat "för evigt" eller till år 2099 är helt fel.
Blir man stoppad och åker på flygande besiktning kan polisman kräva ombesiktning eller t om utfärda körförbud på plats om fordonet inte anses vara trafiksäkert eller är uppenbart ombyggt och inte stämmer med senaste kontrollbesiktning.

En flygande inspektion kan ske vid en stickprovskontroll. När inspektioner sker i organiserad form stoppar polisen vanligen flera bilister för fordonskontroll. En flygande inspektion kan också ske när en polis upptäcker en brist på en bil och stoppar fordonet. Inspektionen kan vara utan anmärkning, leda till ett så kallat föreläggande om registreringsbesiktning eller ge ett körförbud.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_55.pdf

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11 Senaste redigerad av Fredde (2022-08-05 22:12:31)

Phileas Fogg skrev:

Varför föregående ägare till din bil ville få den registrerad som ombyggt fordon kan jag inte förstå.
Vad karossen har för årsmodell är helt ovidkommande. Identiteten sitter i chassit /ramen/plattan.

Att de skulle vara fritt fram och ändra och bygga om fordonet bara för att det är besikigat "för evigt" eller till år 2099 är helt fel.
Blir man stoppad och åker på flygande besiktning kan polisman kräva ombesiktning eller t om utfärda körförbud på plats om fordonet inte anses vara trafiksäkert eller är uppenbart ombyggt och inte stämmer med senaste kontrollbesiktning.

En flygande inspektion kan ske vid en stickprovskontroll. När inspektioner sker i organiserad form stoppar polisen vanligen flera bilister för fordonskontroll. En flygande inspektion kan också ske när en polis upptäcker en brist på en bil och stoppar fordonet. Inspektionen kan vara utan anmärkning, leda till ett så kallat föreläggande om registreringsbesiktning eller ge ett körförbud.

Hur tänkte du nu? Du skriver "Varför föregående ägare till din bil ville få den registrerad som ombyggt fordon kan jag inte förstå".

Detta bör väl vara den enda lösningen på problemet egentligen? Bygger du om din bil och vill få detta på papper det sk regbeviset så måste du regga om den som ombyggt fordon.

Att den förre ägaren inte reggat bilen som ombyggt fordon är väl för att tiden aldrig blev av? Och att ägaren därför nu har sålt denna bubbla till TS.

Hur tänkte du att detta ska bli lagligt om man inte reggar den som ombyggt fordon?

Vi vet ju ännu inte vad det är för årsmodell på plattan och karossen än. TS behöver ge oss mer info om sin bubbla.

Men tror du verkligen att en polis ser skillnad på en platta till en gammal bubbla?

Men när jag var på svensk bilprovning för 2 månader sedan och fick blankt papper på min buggy så säger killen att nu kan jag bygga om den hur jag vill då den inte är besiktningspliktig längre. Man får väl hoppas att han vet vad han pratar om, eller? Eller var han ny på jobbet? Skulle jag nu få för mig att bygga om buggyn och att sedan bli stoppad av farbror polisen. Då är det väl jag som kommer göra långnäsa för en gångs skull. Om vi nu har besiktningsfria fordon i detta land efter att de gjort en godkänd besiktning det år då de fyller 50 år eller har fyllt 50 år, då kan ju knappast polisen bry sig så mycket. Speciellt inte i detta fall då det handlar om en nyare platta än karossen, men i regbeviset är det samma år som karossen. Då ska polisen vara en riktig bubblafantast för att se detta. Annars så kommer det ju förmodligen bara synas om karossen har irs-bakvagn, om nu just den polisen vet vad det är.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

12

Balder vi behöver nog mer info om din bubbla för att förstå "hur mycket som är fel". Vad har du för kaross och platta? När var senast godkända besiktning?

Är du orolig för framfarten av din bubbla och att du ska bli stoppad av polisen? Rulla förbi närmaste besiktning och fråga vad du ska göra.

Har du bara som du skrev innan nyare platta men äldre kaross så tror jag inte det är några större problem. Den gamla plattan kan ju varit helt slut. Och då kan ju tidigare ägare bytt delar av den, typ allt som finns runt chassienumret. Eller är det så att du har renoverat denna bubbla?

Det finns ju dem som i många år har räddat vrak som stått i skogen eller på bondgårdar och många av dem har varit näst intill helt upprostade. Där det fortfarande ändå har funnits papper på dessa fordon hur tror du att några av dem gjorde för att få friskare golv? Jag skulle inte bli förvånad om en och annan fått sig ett golv från en friskare bubbla. Dessa är sedan besiktade av en bilprovning. Ska man vara helt ärlig så ska man ju beställt en regbesiktning och få den som ombyggt fordon. Men jag tror inte alla gör det. En del får kanske svårt att sova om natten medans andra nog ser det som en gärning att de räddat en gammal bil. Och den som har svårt att sova kan ju alltid beställa tid för regbesiktning. Men kommer en polisman se skillnad på 2 bubblor om den ena har en nyare platta, det har jag svårt att tro. I grund och botten är det ju egentligen samma platta. Det är ju växellåda, bromsar och framvagn som kan skilja sig.

Men är du fortfarande orolig då ska du kontakta SFRO
https://sfro.com/

Lycka till

VW KLEINBUS,1967

13

Det är inte lätt det här.
Det som är lätt är  knackar man in ett annat chassienummer på en ram/platta,gör man sig skyldig till Urkundsförfalskning dagsböter är straffet. Det räcker med att man sätter fel regskyltar på en bil för att det är urkundsförfalskning. Samt att bilen inte får användas förrens allt är tillrättat, med allt som det innebär.

1: Man kan ersätta delar på plattan med llkvärdiga, golvplåtar,och ramhuvud tex, och plattan behåller sin identitet (reparation).

2: Man kan ersätta en platta med en annan platta VW sålde nya utan nummer, men då krävs det en besiktning och inskrivning i papprena att numret är utbytt/ändrat.

3:Byter man bromsar, monterar starkare motor, ändrar bakvagnsupphängningar, monterar luftfjädring så ska det regbesiktigas. Kompisen bytte motorblock på en gammal HD ID numret sitter där. Men han hade det gamla blocket med numret på med sig och visade upp vid regbesiktingen så det fördes in i papprena,

4:Karossbyte på en bil som har ram/Platta, är ett gråare område, men monterar du soltak, eller bygger om till cab så ska det regbesiktigas. Byter du i VW fallet till en äldre "bolt on" kaross, så vet jag ärligt inte vad som gäller.

5;Byter du kaross på en bil med självbärande kaross, där ID sitter i karossen krävs regbesiktning. Kompisen fick problem då han bytte bakdeken på en fransk bil, och besiktningen hittade det gamla chassienumret som var stansat bak. Tog mycket pappersarbete innan han fick igenom den.

Som det står i första inlägget
"Vad kan man göra om man upptäcker att en bubbla har fått nyare platta men behållt id från ursprungliga bilen?
Går det att få in det i papperna så att det blir ”ok” eller är det bara att slå isär bilen och sälja i delar?"

I detta fallet är det helt klar att det begåtts ett brott.
OchSFRO/Testa  kan inte hjälpa till i detta fallet.
Om man inte reggar den som amatörbygge, men då krävs det större ombyggnader, Ombyggt fordon behåller identiteten

Med detta sagt nu när man inte har återkommande besiktning, så är det ju inte många som tittar på chassienumret.
Så upptäcktsrisken är nog minimal, men tittar länstrafikgruppen på nilen vid en flygande, så är det nog kört.

Och har besiktningman sagt att man kan bygga om så mycket man vill, i sin roll som besiktningsman så har han/hon gjort fel.
Med detta sagt så är dom ofta bilintresserade och vet vad som händer utanför deras dörrar.

Jag kollade regnumren på några bilar som var med på Street Week. och de hade original KW siffror i papprena, så vid en flygande av länstrafikgruppen blir det nog krav på regbesiktning då ;-) (motorbyte)

"ljushuvud"

14

Ja inte är det lätt.

Hur många har t ex en besiktningsmotor? Ganska vanligt. Och torskar man med den längs vägen då är det kört.

Har man stansat egna bokstäver och siffror då är det nog värre. Det lär ju blivit lite snett samt förmodligen fel typsnitt, lätt att se och förstå vad som hänt.

Men hittar man ingen lösning så finns väl bara 3 alternativ.

1. Köpa en till bubbla med lagliga papper. Bort med karossen och dit med denna kaross, om man nu vill det. Boka sedan tid för regbesiktning. Polisen kan sedan inte säga någonting eftersom allt är enligt regelboken.

2. Använda denna bubbla som donator, till egna fordon eller sälja delar till andra som behöver.

3. Ställ bubblan som lekstuga till ungarna. Bubblan får ju ändå inte köra på vägen.

4. Har du stor gård? Eller sälj bubblan för billig penning till någon med stor gård. Går väl alltid att plocka bort karossen och bugga rörbuggy så kan de ha den för att åka omkring på gården och kolla vad korna är.

5. Har du köpt denna bubbla nyligen eller typ senaste året? Prata med säljare att du blivit blåst och vill att köpet går tillbaka. Polisanmäl om säljaren nekar. Men att polisanmäla i Sverige innebär att typ 99,9% av allt ändå läggs ned, så du är förmodligen körd ändå. Men tar polisen dig i en flygande besiktning och kravlar sig bak för att kolla chassienumret och ser att en siffra är fel, då.kan du ge dig fanken på att helvetet bryter lös. Då har dem resurser.

Lycka till

VW KLEINBUS,1967

15 Senaste redigerad av Balder (2022-08-06 14:46:55)

Tack för alla synpunkter, de uppskattas.

Min bil är en oval och plattan måste vara 60-65 antar jag eftersom den synkade lådan passar utan att behöva ha buss-noskon.
Exakt år är svårt att säga då plattans nummer kapats bort och ovalens svetsats i men det är länkpinne-framvagn så det begränsar det ju något.

Jag har inga större problem med att köra runt med det, jag ser det som att man bytt platta som en ersättningsdel till en rostig eller skev platta som troligen skulle utgjort en trafikfara.
Det som jag vill få till (om det är möjligt) är att få det noterat i bilens papper så att det inte i framtiden kommer någon som lurats att köpa en ”originalbil” för orimliga pengar av någon senare ägare som medvetet valt att mörka problemet.

Tidigare ägare är oskyldig (jag har sett projektet från inköp tills dess att jag köpte den) och jag är rätt säker på att den som ägde bilen före det är död sedan många år tillbaka.

16

Hur vet du att chassienumret är bortkapat? Syns det så väl?

Det enklaste för dig hade varit att göra en regbesiktning men då hade du behövt plattans chassienummer, det riktiga. Nu har du, som du tror, "karossens" nummer på din platta. Att göra en regbesiktning då blir nog lite svårt. Blir ju svårt att säga att det är en platta från t ex 1963 om plattans nummer säger t ex 1956.

Jag har en oval på en platta från 1962 som är reggad med detta. Med andra ord äger jag en bubbla från 1962 men karossen som sitter på är från 1957. Hade jag haft karossens nummer på min platta så hade den sagt 1957. Och min bubbla hade ju då förmodligen varits som din, inte varit reggad som ombyggt fordon.

Det du kanske kan göra i sådana fall är att låta plattan vara som den är med chassienumret. Chassienumret styr ju att din bubbla finns då du står som ägare på den. Utan detta finns ju inte din bubbla i registret.

Möjligtvis kan du regga den som ombyggt fordon då du "bytt" bakaxel, växellåda m.m. till delar från 1960-tal. Då kommer det att stå i regbeviset att växellåda är utbytt till..., bakaxel är utbytt till.... osv. Och då kommer en framtida köpare inte bli lurad att han/hon köper en bubbla från 1950-talet. Utan han/hon kommer förstå att vissa delar är utbytta till delar från 1960-talet.

Men ring till dina besiktningsfirma och kolla om du kan regga om din bubbla om du byter till delar från 1960-talet. Kolla även om din station utför regbesiktningar, alla gör inte detta.

All heder åt dig att du vill få detta riktigt så ingen blir lurad i framtiden.

Lycka till

VW KLEINBUS,1967

17

Fredde skrev:
Phileas Fogg skrev:

Hur tänkte du nu? Du skriver "Varför föregående ägare till din bil ville få den registrerad som ombyggt fordon kan jag inte förstå".

Detta bör väl vara den enda lösningen på problemet egentligen? Bygger du om din bil och vill få detta på papper det sk regbeviset så måste du regga om den som ombyggt fordon.

Att den förre ägaren inte reggat bilen som ombyggt fordon är väl för att tiden aldrig blev av? Och att ägaren därför nu har sålt denna bubbla till TS.

Hur tänkte du att detta ska bli lagligt om man inte reggar den som ombyggt fordon?

Vi vet ju ännu inte vad det är för årsmodell på plattan och karossen än. TS behöver ge oss mer info om sin bubbla.

Men tror du verkligen att en polis ser skillnad på en platta till en gammal bubbla?

Men när jag var på svensk bilprovning för 2 månader sedan och fick blankt papper på min buggy så säger killen att nu kan jag bygga om den hur jag vill då den inte är besiktningspliktig längre. Man får väl hoppas att han vet vad han pratar om, eller? Eller var han ny på jobbet? Skulle jag nu få för mig att bygga om buggyn och att sedan bli stoppad av farbror polisen. Då är det väl jag som kommer göra långnäsa för en gångs skull. Om vi nu har besiktningsfria fordon i detta land efter att de gjort en godkänd besiktning det år då de fyller 50 år eller har fyllt 50 år, då kan ju knappast polisen bry sig så mycket. Speciellt inte i detta fall då det handlar om en nyare platta än karossen, men i regbeviset är det samma år som karossen. Då ska polisen vara en riktig bubblafantast för att se detta. Annars så kommer det ju förmodligen bara synas om karossen har irs-bakvagn, om nu just den polisen vet vad det är.

Vi tar det från början då.
Ett karossbyte kräver INTE regbesiktning eller reg som ombyggt fordon. Om det inte är en cabrioletkaross.
Identiteten sitter helt och hållet i chassit/plattan, således blir din bil per automatik av 1962 års modell. Oavsett om karossen är  från 1938, 1944 eller 1957.
Den ÄR ju också reggad som en -62a och jag tror inte den är reggad som ombyggt fordon utan endast har textkod T13B =Chassiet av –xx års modell, karosseriet av –xx års modell.
Dubbelkolla gärna det. Din buggy däremot är reg som ombyggt fordon.

Detsamma gäller Balder och hans bil, det ska gå att få inskrivet T13B då framgår att den har kaross och platta från olika årsmodeller.
Dock är Balders dilemma att någon har svetsat i ett chassinummer från annan bil (förfalskning) men med dokumentation och givet det är utfört långt bak i tiden bör det gå igenom.
Bara att lägga fram alla fakta och lite foton.

Gällande din besiktningsman så finns det några alternativ.
Antingen har du missuppfattat det hela eller så vet inte besiktningsmannen vad han pratar om. Han kan teoretiskt också varit ny på jobbet eller helt enkelt dum i huvudet.
Ett fordon är bara besiktningsbefriat i exakt det utförande som vid senaste/sista konrollbesiktningen.

T ex åker man hem och byter hjul från inskrivna och godkända 155x15 till 205x15 eller 255x17 (hemska tanke) så är fordonet inte godkänt längre.

Det finns över 200 fordonsinspektörer och fler utbildas + diverse poliser ute på vägarna som vid större träffar och möten slår till med sina fordonskontroller.
Det räcker med att de ser något som de vill titta närmare på så kan man bli stoppad.
Det kommer också garanterat bli mer frekvent ju fler fordon som blir besiktningsfria och folk tror det är fritt fram att göra vad som helst. Men ack nej.

Polisen behöver inte vara speciellt kunning i ämnet, det räcker att de tittar i en app och plockar fram senaste besiktningsprotokoll. Stämmer inte uppgifterna med hur din bil är förskaffad så är det du som utöver ev böter, regbesiktning åker på en långnäsa.  ICQ/ae

Den som är road kan titta på fler spännande textkoder / tilläggskoder här.
T ex den så eftertraktade T31B.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … r/Textkod/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18

Kollade mina papper nu och du har helt rätt. Min bubbla har endast koden T13B. Så den är inte ombyggd, bara ändrad ICQ/bj

På buggyn har jag lite olika koder bl a T31A. Så ganska nära din eftertraktade T13B ICQ/bm

VW KLEINBUS,1967

19 Senaste redigerad av Fredde (2022-08-07 09:56:15)

Kollade mina papper nu och du har helt rätt. Min bubbla har endast koden T13B. Så den är inte ombyggd, bara ändrad ICQ/bj

På buggyn har jag lite olika koder bl a T31A. Så ganska nära din eftertraktade T31B ICQ/bm

VW KLEINBUS,1967

20

ICQ/ay