1

Hej,
Jag har en bubbla från 68 som har en motor från en 1302, som efter lite googlande är en 1600 från -74.

”Kopplingsgaffeln” havererade så det blev att byta. Nu har vi bytt både koppling, gaffel och urtrampningslager. Problemet är att nu får vi inte in motorn.

Någon som har erfarenhet av en dylik konfiguration?

2

Luggen skrev:

Hej,
Jag har en bubbla från 68 som har en motor från en 1302, som efter lite googlande är en 1600 från -74.

”Kopplingsgaffeln” havererade så det blev att byta. Nu har vi bytt både koppling, gaffel och urtrampningslager. Problemet är att nu får vi inte in motorn.

Någon som har erfarenhet av en dylik konfiguration?

Varför bytte du gaffel och urtrampningslager? Var delarna trasiga?

3

Antagligen har ett finger på gaffeln sviktat. Är lådan från 1968 sitter urtrampningslagret fast i gaffeln, och rör sig en bit radiellt i förhållande till ingående axel samt tryckplatta när man "trampar ur". Dessa gafflar är lite känsligare än 1971-.
Man skulle kunna skriva böcker om kopplingsprylar, tidiga och nya, till luftkylda VW. Skillnader mellan olika armar på växellådorna, olika tryckplattor, fjädrade resp ofjädrade lameller etc. Problemet i detta fallet är nog inte att det är fel delar. Helt säker kan man inte vara. Är det verkligen en låda från 1968? Sitter urtrampningslagret runt en hylsa kring ingående axel så är det en senare låda, och då ska man inte använda en tryckplatta med stödring för urtrampningslagret. Bild?

Jag skulle inte bli förvånad om problemet är att lamellen inte är riktigt centrerad. Ingående axel på en VW är lagrad i bakre änden. I svänghjulsskruven sitter det ett nållager. Axeln flexar lätt någon millimeter, så att splinesen går in i lamellcentrum även om lamellen inte sitter helt centrerad. Däremot kommer inte axeländen att gå in i lagret i svänghjulsskruven...

Även om lamellen ÄR korrekt centrerad så kan det krävas lite pyssel att få splinesen rätt. Ganska ofta är ytteränden på ingående axel rostig... Glöm inte att den är en lagerbana för nålarna i svänghjulsskruven! Börja att kolla så att lamellen är helt centrerad, och att axeln är ren och fin. Lite fett i svänghjulsskruven också.

Som sagt, en bild på de nya grejorna så blir det mycket enklare.

4

Jag ska försöka fixa bilder under kvällen.

Gaffeln byttes pga att armarna hade vikit sig utåt. Jag misstänker att en orsak var att tryckplattan/fjäder var utan ring och lådan är den äldre varianten utan ”styrhylsa”.

Jag ska kolla centreringen av lamellen och splines, det följde med en plugg för att centrera lamellen men alla tips på felkällor mottages tacksamt. När jag gjorde denna manöver senast (för 30+ år sedan) centrerade jag lamellen med en träpinne utan problem, men det var nog nybörjartur

5

Har du kört med den motorn i den lådan tidigare? Du har fel tryckplatta om du inte har någon ring i mitten. Nu finns det lösa ringar att köpa så du behöver inte byta hela tryckplattan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Prova att dra runt motorn lite för hand samtidigt som ni trycker in motorn.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Nu är det löst.

När jag plocka isär kopplingen och försökte trycka på lamellen på drivaxeln tog det stopp, jag trodde på allvar att det var fel storlek, men efter lite tryckande och snurrande gick den på. Misstänker att en gammal koppling med lite slitna splines är lättare att få på.

Så nu sitter motorn på plats men hann inte få allt på plats innan åskvädret kom.

Tack @Jean Passp… för tips om splines.

PS
Jag har bytt, gaffeln, urtrampningslager, koppling och tryckplatta, och nu är det en med ring.
DS

8

Att dra runt motorn när man försöker få in den i bilen kan i vissa fall vara ett misstag. När man är nästan inne och splinesen på lamellen och axeln från växellåda ligger emot varandra kan bägge splinesen bli skadade och sen är det ett helvete att få in motorn. Om man mot förmodan får in motorn så nyper axeln från växellådan fast på lamellen och urtramningen blir konstig . Skaffa en liten trekantsfil och gå över splinesen innan du provar i bilen. Det finns även dom som säljer fel lamell till vw som kommer från Golfen. har du en gammal tryckplatta så kommer fjädrarna i lamellen ta i och som grädde på moset passar
splinesen jävligt dåligt.

9

Nja, då ska man nog vålda rätt hårt  ICQ/ao
Jag har snurrat motorn många gånger och aldrig förstört några splines. Om inte motorn går rakt i så snurrar man lite på remskivan samtidigt som man trycker in motorn med handkraft, efter en liten bit känner man att splinsen greppar och motorn sjunker in mot lådan.
Jag förstår faktiskt inte hur man kan förstöra splines på en sån övning?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"