Antagligen har ett finger på gaffeln sviktat. Är lådan från 1968 sitter urtrampningslagret fast i gaffeln, och rör sig en bit radiellt i förhållande till ingående axel samt tryckplatta när man "trampar ur". Dessa gafflar är lite känsligare än 1971-.
Man skulle kunna skriva böcker om kopplingsprylar, tidiga och nya, till luftkylda VW. Skillnader mellan olika armar på växellådorna, olika tryckplattor, fjädrade resp ofjädrade lameller etc. Problemet i detta fallet är nog inte att det är fel delar. Helt säker kan man inte vara. Är det verkligen en låda från 1968? Sitter urtrampningslagret runt en hylsa kring ingående axel så är det en senare låda, och då ska man inte använda en tryckplatta med stödring för urtrampningslagret. Bild?
Jag skulle inte bli förvånad om problemet är att lamellen inte är riktigt centrerad. Ingående axel på en VW är lagrad i bakre änden. I svänghjulsskruven sitter det ett nållager. Axeln flexar lätt någon millimeter, så att splinesen går in i lamellcentrum även om lamellen inte sitter helt centrerad. Däremot kommer inte axeländen att gå in i lagret i svänghjulsskruven...
Även om lamellen ÄR korrekt centrerad så kan det krävas lite pyssel att få splinesen rätt. Ganska ofta är ytteränden på ingående axel rostig... Glöm inte att den är en lagerbana för nålarna i svänghjulsskruven! Börja att kolla så att lamellen är helt centrerad, och att axeln är ren och fin. Lite fett i svänghjulsskruven också.
Som sagt, en bild på de nya grejorna så blir det mycket enklare.