1

Orginal 25hp svänghjulsbult har ju ett glidlager med spår och filtring,
kollar man på ersättare för bult/lager så verkar(?) det mesta i webbutikerna inte vara för 25hp,
nån butik hade för 30hp med rulllager.

Fråga #1 finns nya glidlager?
det är inga enkelt utförda glidlager, dom ser gjutna ut med diagonala spår och ska ha nån typ av okänt? fett som jag inte hittat nån spec. på

Fråga #2 passar dessa 1111053505 M28x1.5 aftermarketbultarna i 25hp?

Fråga #3 dom där eftermarknads rulllagerinsatserna, passar dom i orginal 25hp svänghjulsbult?

1953 25hk

2

Det finns flera olika svänghjulsbultar till 25/30 hästare, beror på vilket utförade på vev och svänghjul man har om det är utbytbart mot en ny.
Folkabiten hade för några år sedan NOS bussningar till svänghjulsbulten, hör med honom om du ska renovera den du har.

3

Se upp här, för det kan lätt bli fel som Bengt beskriver.
VW ändrade inte vissa artikelnummer när 30-hästaren infördes. Vevaxeln fick fortsätta att heta 111105101. Måtten är de samma, och slaglängden fortfarande 64 mm. Trots detta gjordes en del förändringar på vev, svänghjul och skruv. Dessutom går inte allt att kombinera hur som helst. Däremot funkar det utmärkt att använda en vevaxel med svänghjul (och skruv) från en 30-hästare i en 25-hästare.

Det enklaste sättet att se om man har en gammal (25 hk) eller ny (30 hk) vevaxel är att på den senare finns det en ca 5 mm lång maskinarbetad del innan gängan börjar i hålet för svänghjulsskruven. På tidigare vevaxlar börjar gängan direkt efter avfasningen.
Svänghjulet har också samma artikelnummer, 111105271, men även där skiljer det sig. De tidiga svänghjulen har marginellt mindre hål för skruven (det skiljer ca 0,5 mm).

Skruven skiljer sig också, men här var man faktiskt så smart att man även ändrade artikelnumret. Tidiga skruvar är lite kortare samt lite smalare på ansatsen. Ca 34 mm lång och ca 27,8 mm diameter. Dessa heter 111105305. De senare skruvarna är nästan 1 mm längre, och ca 28,5 mm i diameter. 111105305A.

Det är nu det blir krångligt. Man kan kombinera en ny vev med ett äldre svänghjul, men då måste man använda den äldre skruven. Samma sak om man har en äldre vev och kombinerar denna med ett nyare svänghjul. Då måste man också använda en skruv av den äldre typen. Om man använder en nyare vevaxel och ett nyare svänghjul (glöm inte att de har samma artikelnummer, lurigt nog) är det bara den nyare skruven som funkar.

Bussningen ska heta 111105313. Tyvärr ser man många som säljer nållager med detta nummer. Det är fel. Nållagret heter 111105313A. Nållagret går inte att montera i de tidiga skruvarna.

Fettet är det minsta problemet. VW föreskriver bara ”universalfett”. Det lär gå lika bra med hjullagerfett som molybdendisulfidfett. 10 gram ska det vara. Använder man mindre än 9 gram eller mer än 11 gram så skär lagret omedelbart.  ICQ/bs

4

Det här är ju guld!  ICQ/bs  ICQ/bq

Thermos or death

5 Senaste redigerad av chriz (2022-04-01 14:03:23)

ja, ämnet Schwungradschraube/Hohlschraube/Buchse till 25ps är inte lätt

Tänkte först att man tillverka en bussning men den diagonala delen mellan räfflingarna i den inre radien ser svåra att reproducera

Det verkar finnas nya bussningar i CAGERO VW Shop i Schweiz, dom har även en mängd skruvar men svårt att välja vilken man ska ha.
Oklart om den nya bussningen ska brotschas till nån storlek.

https://www.cagero.com/de/prod/Aircoole … 1&n=12

Min skruv med samma lager på bild

Post's attachments

nut0.jpg, 142.84 kb, 591 x 505
nut0.jpg 142.84 kb, 22 downloads since 2022-04-01 

1953 25hk

6

Hej!

Jag har både bussningar och kompletta svänghjulsbultar till 25 hk NOS VW original. Hör av dig om det är intressant. Tomas/Folkabiten