Se upp här, för det kan lätt bli fel som Bengt beskriver.
VW ändrade inte vissa artikelnummer när 30-hästaren infördes. Vevaxeln fick fortsätta att heta 111105101. Måtten är de samma, och slaglängden fortfarande 64 mm. Trots detta gjordes en del förändringar på vev, svänghjul och skruv. Dessutom går inte allt att kombinera hur som helst. Däremot funkar det utmärkt att använda en vevaxel med svänghjul (och skruv) från en 30-hästare i en 25-hästare.
Det enklaste sättet att se om man har en gammal (25 hk) eller ny (30 hk) vevaxel är att på den senare finns det en ca 5 mm lång maskinarbetad del innan gängan börjar i hålet för svänghjulsskruven. På tidigare vevaxlar börjar gängan direkt efter avfasningen.
Svänghjulet har också samma artikelnummer, 111105271, men även där skiljer det sig. De tidiga svänghjulen har marginellt mindre hål för skruven (det skiljer ca 0,5 mm).
Skruven skiljer sig också, men här var man faktiskt så smart att man även ändrade artikelnumret. Tidiga skruvar är lite kortare samt lite smalare på ansatsen. Ca 34 mm lång och ca 27,8 mm diameter. Dessa heter 111105305. De senare skruvarna är nästan 1 mm längre, och ca 28,5 mm i diameter. 111105305A.
Det är nu det blir krångligt. Man kan kombinera en ny vev med ett äldre svänghjul, men då måste man använda den äldre skruven. Samma sak om man har en äldre vev och kombinerar denna med ett nyare svänghjul. Då måste man också använda en skruv av den äldre typen. Om man använder en nyare vevaxel och ett nyare svänghjul (glöm inte att de har samma artikelnummer, lurigt nog) är det bara den nyare skruven som funkar.
Bussningen ska heta 111105313. Tyvärr ser man många som säljer nållager med detta nummer. Det är fel. Nållagret heter 111105313A. Nållagret går inte att montera i de tidiga skruvarna.
Fettet är det minsta problemet. VW föreskriver bara ”universalfett”. Det lär gå lika bra med hjullagerfett som molybdendisulfidfett. 10 gram ska det vara. Använder man mindre än 9 gram eller mer än 11 gram så skär lagret omedelbart.