1

Hejsa!
Någon som vet vad jag har för motor (storlek-årsmodell)
Nr. jag hittat är SI 12  004.101.102 A

2

Det där legeringen och artikelnumret på blocket. Leta efter ett stansat nummer ovanpå blocket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

SI 12 är ett aluminiumblock från en typ 4. Motornumrets placering:

https://www.thesamba.com/vw/forum/album … id=1125766

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4 Senaste redigerad av Towi (2020-04-25 21:11:58)

Stefan F , kanon då vet jag vart jag skall leta.
Du kanske också vet om det bara är att montera den på en BayWindow årsmodell 1972.

5

Det är nog mer skicket än motorkod som avgör om det är värt att montera.

Även om typ4-motorer normalt sett inte har samma problem med glappande vevaxlar som typ 1, så lider de av andra problem som nedgångna kammar tex och alla "fyndmotorer" är vid det här laget att betrakta som renoveringsobjekt. Man KAN ju hänga i och köra med vetskapen om att motorn kanske inte lever så länge till och att man kanske snart får hinka ur spisen igen för att renovera eller byta ut mot ett annat "okänt skick".

Men rent fysiskt så passar motorn i en 72a, men det kan behövas några anpassningar för att den ska lira helt. Beroende på vad det är för motor så behövs mer eller mindre anpassningar. Bland annat så behöver man lösa bränslereturen för insprutningssystemet och om det är en tvålitrare från en buss, så är kopplingen för djup för sprängkåpan på 72ans originallåda. Alla dessa problem går att lösa, bara du kan avgöra om det känns värt det.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Hejsan, var ett tag sedan. Har fått fram motornr. nu GE001894. Tror det kan vara en 2.0i -69. Behövs det då en adapter mellan mellan originallådan på bussen, en 72:ans växellåda.

7

Snarare en -79 ... adapter behövs inte om du har en t-2 boks , 002 /091 ..

Mvh/E

JETech , S. Halland

8 Senaste redigerad av Kjell T (2020-09-15 16:46:19)

Är den utrustad med original 228 mm koppling behöver du startmotor, kopplingskåpa och kopplingsaxel från en 1976-1979. Alternativt hela växellådan från de årsmodellerna.
Jag skulle montera en 2 liters motor i min 72:a för länge sedan en kväll och upptäckte problemet med original 002 lådans mått.
Till all lycka hade jag en låda från en krockad 78:a, som då i all hast monterades och jag fick ihop bilen till följande morgon när jag hade besiktning.

9

Vad har jag för motor? nr är GE001894 har tänkt att renovera den.
Har sökt på motornr. och hittar ingenting, typ storlek och Hk.

1- skall jag ha blocket ligga åt speciellt håll när jag delar det.
2- vart hittar man någotsånär billiga delar.
3- vart får man tag på verkstadshandbok.

Är nybörjare när det gäller att renovera motorer

10

GE är en 2ltrs typ4 motor med insprutning och har 70hk. Satt original i latebay.

T2b taigagrön ´77

11

Myyycket dyrare delar än till typ 1 motor!

12

1) Ha motorn hängande i ett snurrbart motorstöd när du demonterar
2) AA-pistons har cylindrar o kolvar, kam o lyftare, lager mm
3) Tror att Thyséns ska finnas här som PDF-filer, där finns ett kapitel med typ4-motorn,
men då till de tidigare motorerna, sen har jag Haynes "VW Transporter 1979-83",
också värd att läsa igenom innan man börjar, finns kanske hos Margie Bookstore?
Även om typ4an har dyrare delar, och kanske inte är nån "nybörjarmotor" (som typ1?!),
tycker jag det är en bra idé, speciellt i en tung buss!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

Towi skrev:

Vad har jag för motor? nr är GE001894 har tänkt att renovera den.
Har sökt på motornr. och hittar ingenting, typ storlek och Hk.

1- skall jag ha blocket ligga åt speciellt håll när jag delar det.
2- vart hittar man någotsånär billiga delar.
3- vart får man tag på verkstadshandbok.

Är nybörjare när det gäller att renovera motorer

Som bra nybörjarbok på temat renovera typ1/4 motorer rekommenderar jag denna: https://www.amazon.com/Rebuild-Volkswag … 0895862255
Går säkert att hitta på adlibris och liknande också?

Sen har du alltid Bentleys manual (VW USA official workshop manual)

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

14

Hejsan!

Har skickat mitt motorblock i delar (GE 2.0) på isblästring, när jag fick tillbaka det så var det glasblästrat både invändigt och utvändigt pga. att det var för smutsigt att få bort isblästring sa de. Min fråga är, är det kört med blocket alltså oanvändbart, eller är det bara att inköpa delar och skruva ihop den.

//Tommy

15

kan firman garantera att det inte finns blästermedel någonstand i oljekanaler..  ICQ/an
om man inte öppnar upp alla oljekannaler.. där det troligen finns en del oljerester kvar... lär det ju finnas bläster rester kvar.. dvs STOR risk för kommande ras..
om man använt nötskal eller is..okey..
vilka idioter.... du får göra ett soffbord av blocket...

eller vad säger motor proffs... ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Hade inte använt det blocket,  vilken firma gör så?? Dom har ju förstört blocket, dom ska så klart ge dig ersättning för blocket (om dom gjort det utan ditt medgivande)

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

17

Som sagt Kan de ersätta dit block är det ju bra.
I vilket fall som helst skulle jag inte vilja betala för en tjänst jag inet beställt.

Med detta sagt så öppnar man upp oljekanalernam, om det inte redan är gjort,
Så får man tvätta ur dom med lacknafta och flaskborstar (finns väl vapenborstar, i den storleken).
Sen blåsa ur alltihop.
Sen göra det en gång till, så blir det nog bra.

Brasklapp: Detta är bara mina killgissningar ;-)

Micke varför ör det ok med nötskal? de pluggar väl upp lika mycket som andra blästermedel?

"ljushuvud"

18

Hur är det med lagerlägen för kam och vev? Glasblästrat där oxå?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

19 Senaste redigerad av Sten vW (2022-07-22 07:54:51)

Mr 56 skrev:

I vilket fall som helst skulle jag inte vilja betala för en tjänst jag inet beställt.

Så får man tvätta ur dom med lacknafta och flaskborstar (finns väl vapenborstar, i den storleken).
Sen blåsa ur alltihop.

Micke varför ör det ok med nötskal? de pluggar väl upp lika mycket som andra blästermedel?

Jag killgissar att glas är några gånger bättre än nötskal som slipmedel, igenpluggning är nog det mindre problemet!

Grundproblemet torde vara att man inte vill få glas i motorns smörjmedel, olja eller fett, på utsidan gör lite glasrester inte mycket!

Finns de som sagt att man bör "koka" glasblästrade motordelar i vatten+tensid en eller ett par gånger för att försöka bli av med blästermedia som slagits fast i i ytan (snudd på mikroskopiskt).

Har blivit med gjutna motordelar som sett "fina" ut, ibland har händerna efter hantering kännts som de blivit barnpudrade (typ talk) detta har jag tolkat som rester av glasblästermedia..

Har varit med om att "talkkänslan" fortfarande varit kvar efter ett försök till rengörning vilket indikerar gör om....

/S

20

Mr 56 skrev:

Sen blåsa ur alltihop.

säkert inte bra .. men mindre fel... finns en del motorer där man blästrar förbränningsrum insug/ventiler.. och där man räknar med att nötterna blir damm som åker ut..
men visst man vill inte ha något i oljan..

frågan är hur vet man att man verkligen fått bort mediet.. att rensa ur oljekanalerna är säkert bra även på en ej blästrad motor ..olja /koksblandning??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

lasslo skrev:

Lagerlägena är också glasblästrade, kommer det att göra något eftersom det är lösa lagerlägen. De satt inte där vid blästring.
Kan det vara så att lagerlägena har blivit för stora nu för de lösa lagerlägena?

22

Towi skrev:
lasslo skrev:

Lagerlägena är också glasblästrade, kommer det att göra något eftersom det är lösa lagerlägen. De satt inte där vid blästring.
Kan det vara så att lagerlägena har blivit för stora nu för de lösa lagerlägena?

De lösa är nog lager, aldrig sett några lösa lagerlägen även om det är teoretiskt möjligt.
Glas avverkar inte ytan som sand och liknande men de ska nog kontrollmätas. Även lyftarloppen bör mätas.
Det är inte så många hundradelar att slå på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

håller med dom som tycker du borde få ersättning, har dom glasblästrat utan att fråga . . .  ICQ/bu
jag tror du måste ta ur alla pluggar som behövs för att rensa kanalerna ordentligt, mekaniskt med vapenborstar eller liknande,
gänga hålen, plugga på nytt . . .
jag har tvättat vevhus i flera steg: lacknafta, aceton, vatten+diskmedel, tror nog du kan få ditt rent o använda det, men kollmät enligt tidigare tips!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "