1

Hejsa!
Någon som vet vad jag har för motor (storlek-årsmodell)
Nr. jag hittat är SI 12  004.101.102 A

2

Det där legeringen och artikelnumret på blocket. Leta efter ett stansat nummer ovanpå blocket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

SI 12 är ett aluminiumblock från en typ 4. Motornumrets placering:

https://www.thesamba.com/vw/forum/album … id=1125766

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4 Senaste redigerad av Towi (2020-04-25 21:11:58)

Stefan F , kanon då vet jag vart jag skall leta.
Du kanske också vet om det bara är att montera den på en BayWindow årsmodell 1972.

5

Det är nog mer skicket än motorkod som avgör om det är värt att montera.

Även om typ4-motorer normalt sett inte har samma problem med glappande vevaxlar som typ 1, så lider de av andra problem som nedgångna kammar tex och alla "fyndmotorer" är vid det här laget att betrakta som renoveringsobjekt. Man KAN ju hänga i och köra med vetskapen om att motorn kanske inte lever så länge till och att man kanske snart får hinka ur spisen igen för att renovera eller byta ut mot ett annat "okänt skick".

Men rent fysiskt så passar motorn i en 72a, men det kan behövas några anpassningar för att den ska lira helt. Beroende på vad det är för motor så behövs mer eller mindre anpassningar. Bland annat så behöver man lösa bränslereturen för insprutningssystemet och om det är en tvålitrare från en buss, så är kopplingen för djup för sprängkåpan på 72ans originallåda. Alla dessa problem går att lösa, bara du kan avgöra om det känns värt det.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Hejsan, var ett tag sedan. Har fått fram motornr. nu GE001894. Tror det kan vara en 2.0i -69. Behövs det då en adapter mellan mellan originallådan på bussen, en 72:ans växellåda.

7

Snarare en -79 ... adapter behövs inte om du har en t-2 boks , 002 /091 ..

Mvh/E

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

8 Senaste redigerad av Kjell T (2020-09-15 16:46:19)

Är den utrustad med original 228 mm koppling behöver du startmotor, kopplingskåpa och kopplingsaxel från en 1976-1979. Alternativt hela växellådan från de årsmodellerna.
Jag skulle montera en 2 liters motor i min 72:a för länge sedan en kväll och upptäckte problemet med original 002 lådans mått.
Till all lycka hade jag en låda från en krockad 78:a, som då i all hast monterades och jag fick ihop bilen till följande morgon när jag hade besiktning.