26

Nu blev det konstigt.
Menar du att bankandet i motorn skulle ha samband med att du inte får i växlarna? Nä..

Instämmer för övrigt i föregående skribenters åsikt; Starta inte igen. Ta ur motorn, skruva isär och kolla vad som är fel.

27

Lennart skrev:

Nu blev det konstigt.
Menar du att bankandet i motorn skulle ha samband med att du inte får i växlarna? Nä..

Instämmer för övrigt i föregående skribenters åsikt; Starta inte igen. Ta ur motorn, skruva isär och kolla vad som är fel.

Om kopplingen inte löser ut så man får i växlarna, så kan det vara strul med kopplings monteringen.
Men det blir ju att ta ur i allafall ;-)

"ljushuvud"

28

Mr 56 skrev:
Lennart skrev:

Nu blev det konstigt.
Menar du att bankandet i motorn skulle ha samband med att du inte får i växlarna? Nä..

Instämmer för övrigt i föregående skribenters åsikt; Starta inte igen. Ta ur motorn, skruva isär och kolla vad som är fel.

Om kopplingen inte löser ut så man får i växlarna, så kan det vara strul med kopplings monteringen.
Men det blir ju att ta ur i allafall ;-)

Och nu blev det ännu konstigare  ICQ/bn
Man får väl anta att "DonTomaso" inte kört bilen när motorn låter så illa?
Alltså har han provat att lägga i växlarna stillastående.
Jag har flera gånger kört bilar utan fungerande frikoppling. Man får starta med ettan i, och möta med gasen när man smeker i nästa växel.
Om inte kopplingen greppar kommer man ju ingenstans, men det går ändå att lägga i vilken växel som helst.
Eller?  ICQ/bn
Men du har rätt i att motorn måste ur  ICQ/bf

29 Senaste redigerad av DonTomaso (2022-06-05 21:30:35)

PROBLEMET LÖST!
Ok, till att börja med, bortse från mina kommentarer kring växlarna, dom funkar som dom ska. Idag tog jag mig tid att meka med bilen igen (jobb och studentfirande kom emellan). Började känna att motorn nog måste ur igen såsom många av er kommenterat. Och nej, jag har inte kört bilen under tiden sen motorbytet (missljudet tillät inte det tyckte jag).
Jag hade ju redan kollat ventilerna som kändes ok. Därefter kopplat bort generatorn för att utesluta att ljudet kom ifrån fläkten vilket det ju inte gjorde. Testat köra motorn på en cylinder i taget för att se om det kunde härledes till någon speciell men icke det heller. Idag skruvade jag ur tändstiften, tog av remmen och drog runt motorn manuellt för att förhoppningsvis härleda ljudet till ett ställe (hade även en träpinne i beredskap som jag tänkte använda som stetoskop...som jag minns farsan gjorde förr), men motorn gick runt fint och inget missljud då heller.
Fasen, får nog helt enkelt ta ur motorn tänkte jag, hissade upp bilen på domkraften, i med stödbenen MEN fick en ingivelse att ta en sista titt under. Då slog det mig plötsligt att jag kanske skulle prova att ta bort den bronsfärgade termostaten som sitter under stötstångsrören och som reglerar trattens läge vid fläktens utblås. Startade bilen, voila, missljudet borta!!!
Jag flyttade ju över både fläkthuset, termostaten och själva pinnen som den fäster i och som löper mellan cylindrarna i samband med motorbytet. Förmodligen hade jag fäst den för tajt så att termostaten eller dess fäste nuddat någon av stötstängerna när motorn startats, därav knackljudet.
Nu går den som den ska igen. Tack till alla er som engagerat er och kommit med tips! Case closed!

Post's attachments

IMG_0376.jpeg, 147.79 kb, 1280 x 960
IMG_0376.jpeg 147.79 kb, 18 downloads since 2022-06-05 

30

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

31

DonTomaso skrev:

PROBLEMET LÖST!
Ok, till att börja med, bortse från mina kommentarer kring växlarna, dom funkar som dom ska. Idag tog jag mig tid att meka med bilen igen (jobb och studentfirande kom emellan). Började känna att motorn nog måste ur igen såsom många av er kommenterat. Och nej, jag har inte kört bilen under tiden sen motorbytet (missljudet tillät inte det tyckte jag).
Jag hade ju redan kollat ventilerna som kändes ok. Därefter kopplat bort generatorn för att utesluta att ljudet kom ifrån fläkten vilket det ju inte gjorde. Testat köra motorn på en cylinder i taget för att se om det kunde härledes till någon speciell men icke det heller. Idag skruvade jag ur tändstiften, tog av remmen och drog runt motorn manuellt för att förhoppningsvis härleda ljudet till ett ställe (hade även en träpinne i beredskap som jag tänkte använda som stetoskop...som jag minns farsan gjorde förr), men motorn gick runt fint och inget missljud då heller.
Fasen, får nog helt enkelt ta ur motorn tänkte jag, hissade upp bilen på domkraften, i med stödbenen MEN fick en ingivelse att ta en sista titt under. Då slog det mig plötsligt att jag kanske skulle prova att ta bort den bronsfärgade termostaten som sitter under stötstångsrören och som reglerar trattens läge vid fläktens utblås. Startade bilen, voila, missljudet borta!!!
Jag flyttade ju över både fläkthuset, termostaten och själva pinnen som den fäster i och som löper mellan cylindrarna i samband med motorbytet. Förmodligen hade jag fäst den för tajt så att termostaten eller dess fäste nuddat någon av stötstängerna när motorn startats, därav knackljudet.
Nu går den som den ska igen. Tack till alla er som engagerat er och kommit med tips! Case closed!

Det fattas en M8 skruv o mutter  i blocket under oljepumpen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

32

Tack för att du noterade @PPRMicke. Undrar om inte fästet för startveven till industrimotorn satt där, ska åtgärdas genast!

33

//MEN fick en ingivelse att ta en sista titt under. Då slog det mig plötsligt att jag kanske skulle prova att ta bort den bronsfärgade termostaten som sitter under stötstångsrören och som reglerar trattens läge vid fläktens utblås. Startade bilen, voila, missljudet borta!!!
Jag flyttade ju över både fläkthuset, termostaten och själva pinnen som den fäster i och som löper mellan cylindrarna i samband med motorbytet. Förmodligen hade jag fäst den för tajt så att termostaten eller dess fäste nuddat någon av stötstängerna när motorn startats, därav knackljudet.
Nu går den som den ska igen. Tack till alla er som engagerat er och kommit med tips! Case closed!//



Stötstångsrören omsluter stötstängerna, du kan inte få någon struktur relaterat till termostaten att röra stötstängerna...
Jag tror nog mer på att fläkthjulet glangade i någonting.

Om ljudet försvann så får vi iallafall hoppas att det håller sig borta, GRATULERAR!

/S

34

Jag har lyssnat på ljudet i den lilla youtube-snutten ett antal gånger, och det är mycket svårt att bedöma vad det är som låter. Jag håller helt med Sten i bedömningen att ljudet knappast kan komma från en stötstång, trots att termostaten vidrör stötstångsrören.
Min ödmjuka teori är att fläkthjulet sitter lite fel eller att fläkten helt enkelt är skev. Det skulle förklara att ljudet inte kommer då motorn är kall, utan först när termostaten öppnat kylluftskonan. Då tar den i fläkten.
Nu är det lite sent i felsökningstråden, men det vore intressant att veta vad som händer om du tar bort luftkonan från sin hållare på axeln framför fläktkåpan. Den sitter med två 10 mm skruvar, och är ganska enkel att ta bort utan att rubba resten av kylluftsregleringen.

Om du nu har en fläkt som sitter snett blir inte detta fixat, även om missljudet försvinner när man justerar termostaten så att den inte öppnar konan lika mycket. Jag hade lagt någon extra timme på att kolla så att fläkten sitter riktigt, och justera in max öppning av kylluftskonan.
Informationen finns säkert på fler ställen, men detta kan kanske vara till hjälp: https://www.historicvws.org.uk/fanhousi … ngoverhaul

35 Senaste redigerad av Sten vW (2022-06-08 08:17:12)

Glöm att jag nämnde fläkthjulet, den var ju redan avförd som möjlig oljudskandidat.

Attentionspan guldfisk.

Sorry Jean om jag förledde dig in på fel tankespår!

/S

36

Fläkten är avskriven som orsak.
Och inte kommer ett rejält bankande ljud från en liten pinne som kanske ligger emot ett rör!
Det var ett "främmande föremål" som lyckats smita in i ett förbränningsrum. Kanske en skruv från fläktkåporna.
Den där tingesten blåste ut genom tändstiftshålet när du labbade med det.

Allt kanske är frid och fröjd......men jag hade gjort et kompressionsprov för att se så inte någon ventil blivit krokig av misshandeln!
*L*