1 Senaste redigerad av DonTomaso (2022-05-29 19:19:03)

Hej, har en VW 1200 från 1963 (6 volt) som nöp i höstas så har nu skaffat en ny motor som jag satte i idag (en industrimotor modell 122) som ser ut att vara i fint skick. Tror jag gjort rätt, dvs flyttat över fördelare, insug, förgasare, värmekamrar mm dvs det som behövs från gammelmotorn men behöll svänghjulet från industrimotorn kvar då det hade samma dimension och antal taggar (109) som på min gamla som även var mer sliten. Passade även på att byta kopplingslamell när ändå motorn var ur. Nu när jag startar upp motorn så är det något mekaniskt knackljud som känns direkt fel. Finns det någon som förstår vad som kan felas?

2

Har du bytt motorolja ? Industri motorer har en konserveringsolja som du bör tömma och i med ny olja
Varmkör motorn och byt olja igen .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3 Senaste redigerad av DonTomaso (2022-05-29 19:45:06)

Ok tack för svar @kisavw, kan det vara så lätt? Tyckte oljan så ljus och fin ut men förstod inte att det var en speciell typ. Ska se till att byta till mineral. Det låter dock så pass mycket att jag ogärna vill köra motorn längre än några sekunder. Se video här:

https://youtu.be/OBDWnfYKF1A

4

DonTomaso skrev:

Ok tack för svar @kisavw, kan det vara så lätt? Tyckte oljan så ljus och fin ut men förstod inte att det var en speciell typ. Ska se till att byta till mineral. Det låter dock så pass mycket att jag ogärna vill köra motorn längre än några sekunder. Se video här:

https://youtu.be/OBDWnfYKF1A

Har du ställt ventilerna? Det kan låta som bara den om dom är väldigt lösa

5

Är nybörjare så har inte gett mig på ventilerna (ännu) men ska göra det, tack för tipset @19610101!

6

Jag håller med om att det där ljudet känns väldigt fel.
Svårt att avgöra av några sekunders video, men jag tror inte det är tickande ventiler.
Hoppas jag har fel, men i mina öron låter det som ett bankande/skuret vevlager.
Har du oljetryck?

7 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-05-30 16:58:04)

Mycket möjligt att vipparmsbryggorna är lossade när den skulle långtidslagras.
Det brukar man göra.

En översyn bör du absolut göra.
T ex rengöra silen i sumpen , byta olja och ev tändstift och naturligtvis justera ventilerna.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8

Ja det var inget roligt ljud !
Som dom andra skriver , kolla vipparmsbryggan , oljetryck , ställ ventilerna

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

9

Hur är smörjegenskaper hos en konserveringsolja?
Den är väl bättre på att ta hand om kondens än att smörja lager?
Om man kör med den oljan en stund så kanske inte lager och sånt mår så bra?

Den kan ju ha varit igång av nån tidigare ägare oxå, med konserveringsoljan

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10 Senaste redigerad av DonTomaso (2022-05-31 21:39:07)

Har nu bytt olja, checkat ventiler, plockat bort generatorrem för att utesluta att det är fläkten som slamrar, tagit ur ett tändstift i taget och startat men....oljudet kvarstår. Har oljetryck. När jag startade upp allra första gången efter motorbytet så lät det inte alls dom första sekunderna, motorljudet kändes spontant bra (bättre än min gamla) men sen tillkom oljudet efter några sekunder och ökade snabbt. Funderar på om det kan vara något med svänghjulet? Jag drog "grand nut" till drygt 300 Nm (så långt momentnyckeln kunde och sen aningens till).
Vill ju ogärna ta ur motorn igen men kanske inte kan undvikas....suck! Några fler tips, någon?

11

Låter onekligen som om det är något metalliskt som klankar, kan tyvärr inte komma på något som låte så med enkelt problem som orsak.

Jag antar att i samband med ventiljusteringen tittade på ventilrörelserna så att lyftare, stötstänger och ventiler alla rör sig normalt.

Har du tur/otur så kanske du kan hitta felet genom att ta bort topparna men jag misstänker att det ljudet kommer från de stora stålbitarna längre in..

/S

12 Senaste redigerad av Lennart (2022-06-01 11:36:43)

Med den nya uppgiften att motorn lät helt normalt först och började banka efter några sekunder, så kom problemet i ett annat läge.
Det utesluter nog min förra teori om vevlagerbankande.
Du har ju flyttat över en del saker från den gamla motorn, bl.a insug och förgasare.
Kan något ha råkat ramla ner i insugen när du bytte?
En mutter i förbränningsrummet kan mycket väl låta sådär illa!

13

Tändstift är utan märken? Kanske ett billigt endoskop... (minikamera...)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av DonTomaso (2022-06-01 11:26:46)

Tror inte jag tappat ner något men det är klart, helt säker kan man aldrig vara. Tycker dock det skulle skramla runt oregelbundet då. Nu är det mer som en repetitivt jämt knackande (låter som en gammal dieselmotor). Ljudet uppkom relativt direkt jag startade första gången men kanske inte dom första sekunderna. Motorn jag satte i ser mer eller mindre helt oanvänd ut (har stått som beredskap för att driva en brandslang på ett flygfält i närheten) så borde inte varit något problem med den men vad vet man. Kände tex inget axiellt spel som verkade onormalt i samband med köpet.
Kanske får införskaffa ett billigt endoskop och titta ner (kamera nörd som jag redan är) eller plocka ur motorn igen och gå igenom om det är något som inte stämmer vid svänghjulet. Jag satte ju i ny lamell och funderar på om tryckplattan inte sitter tillräckligt tajt (jag drog nämligen av en skruv vid fastsättningen som jag fick borra ur och blev lite förvånad att bulten var så vek och dom delarna kom ju från min originalmotor så kanske vågade jag inte dra dom övriga bultarna tillräckligt hårt).

15 Senaste redigerad av Lennart (2022-06-01 11:52:27)

En skruv som tagit sig in och fastnat i kolvtoppen?
Om du vrider runt motorn för hand bör du kunna höra/känna vilken cylinder som knackar.
Tror inte det är tryckplattan. Dom skruvarna ska dras 2,5 kg och mindre än så är inte troligt att du tog i.
Den stora svänghjulsbulten dras med 35 kg.

16 Senaste redigerad av DonTomaso (2022-06-01 11:52:13)

Har dragit runt den manuellt men inte lyckats lokalisera ljudet. Tror du man behöver skruva ur tändstiften också kanske och dra runt på nytt (ta bort kompressionen)?

17

Ta ur samtliga stift och häng av fläktremmen.
Dra sedan runt motorn för hand och känn om det känns annorlunda i något läge. Då kanske du kan få en till indikation om vilket läge motorn är i när ljudet uppkommer.

(Jag hade en motor med lös ventilstyrning för nått år sedan, den lät också metalliskt. Det lokaliserade jag med ovannämnda metod.)

Kämpa på!

18

Yes, bra tips, ska prova det, tack!

19 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-06-01 12:03:58)

Jag skulle kolla ventilerna och ventilspelet.
När jag skaffade min 122 motor, så sa grabbarna här att man skulle ta av ventilkåporna och dra runt försiktigt.
Och kolla så ventilerna rörde sig.

Var inte ovanligt att ventilskaften kunde kärva fast vid lagring.
och en uppstart kunde resultera i böjda stötstänger, och då är det ju inte kul.

Mina rörde ventiler sig fint så jag startade upp och bytte konserveringsoljan efter första uppstart.

Nu ljuger ju kamermicken lite men jag skulle plocka ur motorn, fört det där låter dyrt.

"ljushuvud"

20 Senaste redigerad av DonTomaso (2022-06-01 12:01:45)

Jag behöll ju svänghjulet från industrimotorn som jag vet att man annars behöver byta när man går från 12v (industrimotorn) till 6v (originalmotorn). Men, det var ju samma mått och antal taggar på det hjulet som på originalmotorn så därav behöll jag det. Kan det varit något jag förbi sett där som påverkar?

21

DonTomaso skrev:

Jag behöll ju svänghjulet från industrimotorn som jag vet att man annars behöver byta när man går från 12v (industrimotorn) till 6v (originalmotorn). Men, det var ju samma mått och antal taggar på det hjulet som på originalmotorn så därav behöll jag det. Kan det varit något jag förbi sett där som påverkar?

Jag kör med Industrimotorsvänghjul utan problem.


Kan det vara nån skruv  som lossnat på kopplingssidan som tar i växellådshuset?
Å andra sidan borde den tystna när den svarvat ur lite ur huset ;-)

"ljushuvud"

22

Ta  bort fläktremmen och se så ljudet inte kommer från generator eller fläkten. Se så remskivan går fritt på motor.

23

För att undvika att motorn blir skrot så låt bli att starta den igen innan du hittat felet.

Finns ingen genväg för att få svar på ditt problem.
Ut med motorn och av med topparna så kan det nog klarna.
Kan t ex vara en ventil som gått av och ventiltallriken skramlar runt.

Lycka till. ICQ/ay

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

24

Det finns endast ett sätt att hitta felet, ta isär motorn. Väldigt få fel på en motor kan lösas med handpåläggning utifrån. Jag har köpt ett otal så kallade nya motorer som stått på beredskapslager. jag har rivit i stort sett alla innan uppstart och alltid hittat saker som måste åtgärdas. Minst en ventil står alltid öppen när motorn förvaras och i den cylindern går luftfuktigheten in och godset ärgar. Det brukar ligga en hög med ärgat material som när du startar sätter igång och kvaddar ringarna på kolven plus repar sönder cylindern. Man bör byta ventilfjädrar då några har stått ihoppressade i 10-20 års tid. Om den har provstartats med jämna mellanrum så är ofta kolvbultsbussningen helt slut då all olja ligger i sumpen och under provstartningen hinner oftast inte oljan nå bussningen.Motorn går upp till 1900 varv helt snustorr på olja. Om man istället körde upp oljtrycket innan start så hade motorn klarat sig bättre. Jag började min bana med att riva motorer utan att ha sönder något på motorn och har till dags datum rivit ca 95 motorer som jag har räddat från skroten. Ut med motorn och skaffa en verkstadshandbok och börja riva. Skulle inte skada med en momentnyckel heller.

25

Hej,
inser först nu att bara ettans växel går i. Varken back eller övriga. Jag bytte ju lamellen när motorn var ändå var ur så kanske är något fel där. Får börja om igen...