151

Vitsen med en stor pump är att btr fyller en funktion genom att dra ner trycket till en låg nivå samtidigt som det finns flöde för större konsumtion vid behov. Om mätaren rör sig vid gaspådrag är flödet för dåligt. Risken med dåligt flöde är att motorn går för snålt vid högre hastighet. Det är också viktigt att ställa bränsletrycket med motorn igång. Angående de olika färgerna på ettans och tvåans stift som matas av samma förgasare så är det olja som sotar ner stift nr 1. Eftersom kompet var lägre på ettan så har säkert ringarna hamnat i fel läge (skarv neråt) så att olja rinner ut i förbränningsrummet när motorn står stilla. Jag är imponerad över din nit att lösa ditt problem och du kommer att gå stärkt ur det här med viktiga kunskaper för framtiden. Mitt första trimprojekt 1971 gick som tåget i 300m innan den skar. Det lärde mig att det inte går att trimma på en orenoverad bottendel. När jag misstänker att förgasarna läcker bensin ner i motorn brukar jag montera dom på en pinnskruv så att dom läcker på kylplåten istället och slår sen på soppapumpen. Observera att det oftast är så att när man drar upp trycket så är det bara en som läcker eftersom trycket till den andra sjunker när den ena börjar läcka. Sen är det också så att man blir aldrig fulllärd på förgasare. När kinagasarna kom fick man lära om på nytt. Man kan se på stift om den får för mycket bränsle eller om den bränner olja. När den bränner olja är sotet lite blankt och ser vått ut men vid för mycket bränsle är sotet matt. Lycka till och i motsats till somligas ide är det alltid för tidigt att ge upp.

152

Hans Landelius skrev:

Vitsen med en stor pump är att btr fyller en funktion genom att dra ner trycket till en låg nivå samtidigt som det finns flöde för större konsumtion vid behov. Om mätaren rör sig vid gaspådrag är flödet för dåligt. Risken med dåligt flöde är att motorn går för snålt vid högre hastighet. Det är också viktigt att ställa bränsletrycket med motorn igång. Angående de olika färgerna på ettans och tvåans stift som matas av samma förgasare så är det olja som sotar ner stift nr 1. Eftersom kompet var lägre på ettan så har säkert ringarna hamnat i fel läge (skarv neråt) så att olja rinner ut i förbränningsrummet när motorn står stilla. Jag är imponerad över din nit att lösa ditt problem och du kommer att gå stärkt ur det här med viktiga kunskaper för framtiden. Mitt första trimprojekt 1971 gick som tåget i 300m innan den skar. Det lärde mig att det inte går att trimma på en orenoverad bottendel. När jag misstänker att förgasarna läcker bensin ner i motorn brukar jag montera dom på en pinnskruv så att dom läcker på kylplåten istället och slår sen på soppapumpen. Observera att det oftast är så att när man drar upp trycket så är det bara en som läcker eftersom trycket till den andra sjunker när den ena börjar läcka. Sen är det också så att man blir aldrig fulllärd på förgasare. När kinagasarna kom fick man lära om på nytt. Man kan se på stift om den får för mycket bränsle eller om den bränner olja. När den bränner olja är sotet lite blankt och ser vått ut men vid för mycket bränsle är sotet matt. Lycka till och i motsats till somligas ide är det alltid för tidigt att ge upp.

Att pumpen jag köpt skulle va så dålig trodde jag ju aldrig...
Men om vi säger att jag byter till en större pump med 8mm anslutningar och byter även röret till motorn till 8mm behöver jag byta allt annat till 8mm oxå?
Jag tänker på anslutningen i tanken samt slangarna som går ut ur btr o till förgasarna. Tror att det bara är 6mm på förgasarna...
Eller skulle det räcka att förbättre flödet fram till och in i btr?
Sedan ang själva "urproblemet" i tråden så köper jag Hans teori om kolvringarna om det inte hade varit för att felet verkar flytta med förgasaren då felet hamnade på andra sidan när jag skiftade plats på dom. Har knappt hunnit o tänka på det, just nu ska jag ju få bilen o gå först  ICQ/bl
Har även kontaktat firman jag köpt pumpen av o se vad dom säger om det dåliga flödet ur den.

vw typ-1 1967

153

Då var "knatterboxen" utbytt mot en Facet redtop och 8mm bränsleledning. Får bra tryck direkt och ställer in det utan problem och tror då att alla problem är lösta... Men...
Efter ha kört ett tag så åker trycket ner på 0 igen  ICQ/bu  Bilen går jättebra på alla sätt o vis. Provar dagen efter igen, startar med rätt tryck o står länge på tomgång utan att det händer nått, kör en stund o stannar o kolla för att se att trycket är nere på noll. Känns som att jag har ett problem i problemet så att säga. KAN det vara filterkingen som är problemet? någon som varit med om det? Har haft nere den o kollat rengjort o allt ser ok ut. Membranet ser jättefint ut o är mjukt o fint.
En sak som jag aldrig tänkt på tidigare, men min regulator har ju en glaskopp och där ser man ju soppan och den är hela tiden "överfull" ska den vara det?
Jag som gått i säljtankar redan innan detta började...

vw typ-1 1967

154

Malman80 skrev:

Då var "knatterboxen" utbytt mot en Facet redtop och 8mm bränsleledning. Får bra tryck direkt och ställer in det utan problem och tror då att alla problem är lösta... Men...
Efter ha kört ett tag så åker trycket ner på 0 igen  ICQ/bu  Bilen går jättebra på alla sätt o vis. Provar dagen efter igen, startar med rätt tryck o står länge på tomgång utan att det händer nått, kör en stund o stannar o kolla för att se att trycket är nere på noll. Känns som att jag har ett problem i problemet så att säga. KAN det vara filterkingen som är problemet? någon som varit med om det? Har haft nere den o kollat rengjort o allt ser ok ut. Membranet ser jättefint ut o är mjukt o fint.
En sak som jag aldrig tänkt på tidigare, men min regulator har ju en glaskopp och där ser man ju soppan och den är hela tiden "överfull" ska den vara det?
Jag som gått i säljtankar redan innan detta började...

Min glaskopp blev bara halvfull med den dåliga pumpen. Efter att jag bytt till elpumpen så är den full.

Bubbla -62

155

Har du provat utan filtret INNAN Facetpumpen?
Finns ju faktiskt en mässingstrådsil i tanken, och du har ju filter i regulatorn...

Jag började köra med en bil för tre år sedan, satte dit en tank från mitt förråd, tyvärr hade det fällt ut rost på insidan.
Hade filter på pumpens sugsida, och blev ståendes ett flertal gånger då bilen stannade...
Sedan satte jag en pump som din, och likadant filter efteråt, nu funkar det. -känsligt på sugsidan?

156

Inget filter innan pumpen efter jag satt dit ”redtop” pumpen.
Sitter ett filter i pumpen sedan ett filter i btr. Det är det enda.
Det kan ju va att detta fel alltid funnits för jag har aldrig haft en tryckmätare fast monterat innan. Jag har bara kopplat in den när jag ställer trycket o sedan plockat bort den.

vw typ-1 1967

157

Hej igen 
Jag förstår att du håller på bli knäpp med allt strul
Vad händer om du pumpar ut soppan vid motorn i en spann 
I min värld bör det funka men om det ligger något i tanken eller att vent till tanken är dit strul efter som du har byggt om så mycket
En polare hadde ett liknade problem  det visade sig att han ´hade bytt tanklock utan luftning och luftnings slangana var täta ( satt en sten i slangen som går ner från tanken i hjulhuset )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

158

PPRMicke skrev:

Hej igen 
Jag förstår att du håller på bli knäpp med allt strul
Vad händer om du pumpar ut soppan vid motorn i en spann 
I min värld bör det funka men om det ligger något i tanken eller att vent till tanken är dit strul efter som du har byggt om så mycket
En polare hadde ett liknade problem  det visade sig att han ´hade bytt tanklock utan luftning och luftnings slangana var täta ( satt en sten i slangen som går ner från tanken i hjulhuset )
/// M

Jag har inte provat att pumpa bränsle med BTR inkopplad. Pumpade igenom en mängd soppa igenom röret ända bak när jag monterat pumpen för att bli av med oljan den var leveransfylld med o då pumpade det på riktigt bra. Har provat att lossa tanklocket men inget händer.
Avluftningen är fri o inget är bytt eller ändrat. Har kört bilen såhär, samma tank o samma tanklock i snart 6 år.

vw typ-1 1967

159

stickan skrev:

Har man NGK-Stift i sin motor så ska man inte förvänta sig att den ska gå bra!  ICQ/ad

Helt riktigt.

160

Det finns både äkta och piratNGK på marknaden så det gäller att köpa rätt.

161

stickan skrev:

Har man NGK-Stift i sin motor så ska man inte förvänta sig att den ska gå bra!  ICQ/ad

Helt riktigt, NGK är inte vad dom en gång har varit tyvärr. Championstift har gått klockrent i alla mina motorer vad dom än sitter i för fordon Default/big_smile

162

Gammal tråd - men aktuell då jag har precis det här problemet på min buss… knatterbox från Facet som ger 0,22 + filterking som tar ner trycket till 0,15-18 bar. Efter ca 8-10 minuter sjunker trycket till 0 och motorn börjar gå snålt… stänger av och ser hur det bubblar i filter före pump (sugsidan) som jag satt dit då det rekommenderas av Facet… rinner fint från tanken ner i dunk. När trycket är 0 har jag nästan ingen soppa i glasfiltret på regulatorn och när jag startar pumpen sjunker nivån ytterligare…

Blev det någon lösning på den här tråden - eller såldes bilen?

163

jorsec skrev:

Gammal tråd - men aktuell då jag har precis det här problemet på min buss… knatterbox från Facet som ger 0,22 + filterking som tar ner trycket till 0,15-18 bar. Efter ca 8-10 minuter sjunker trycket till 0 och motorn börjar gå snålt… stänger av och ser hur det bubblar i filter före pump (sugsidan) som jag satt dit då det rekommenderas av Facet… rinner fint från tanken ner i dunk. När trycket är 0 har jag nästan ingen soppa i glasfiltret på regulatorn och när jag startar pumpen sjunker nivån ytterligare…

Blev det någon lösning på den här tråden - eller såldes bilen?

Hur är det med till loppet tiill tanken har du koll på avluftnings ledningar Har provat att köra  utan tanklocket händer det samma då

Är det olja eller bränsle som släcker stiften   hur luktar dina stift
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

164 Senaste redigerad av jorsec (2022-06-06 18:28:08)

Tanklock av - ingen avluftning på splittbuss…eller?a
Maskin går fint tills trycket börjar sjunka - då börjar den misstända… kollat att det inte är nålventilerna som läcker… ska köra pumpen från dunk imorgon…

165

Sorry för kidnappning av tråden…kört från dunk - samma fenomen, bytt pump - samma fenomen, kollat flödet från tanken - verkar ok… knepigt detta…