1 Senaste redigerad av leguanen (2011-09-06 10:37:06)

Hejsan.

Snart är säsongen över och bulan åker in i garaget för stereo bygge. De första som måste göras är att konventera till 12V.

Så frågan är hur?

Bara att byta generator isåfall vilken och sen byta alla lampor?

Bilen är en typ1 61:a

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

En alternator är ju helt klart att föredra, att tänka på då är att generatorfoten och bränslepumpen är annorlunda. Sen är det bara att byta lampor, starter, torkarmotor, blinkersrelä, tändspole, tomgångs munstycke och el-choken på förgasaren.

med alternator kan det bli problem med frigång för accelerations pumpen också, beroende på vilken förgasare du har.

Jag har säkert missat en del...

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

3

Eller sätta in ett separat system bara för stereon?

Eller du vill helt enkelt byta allt mot 12v?

http://www.wonderhowto.com/how-to-conve … 12-372760/

4

http://www.socalautoparts.com/product_i … c5592326b6

(1) New AC Industries 55 amp Alternator,
(1) Alternator Stand,
(1) Alt/Gen Strap,
(1) Alt/Gen Backing Tin(3 pcs),
(1) 12V Alt/Gen Pulley,
(1) Alternator Belt,
(2) Headlight Bulbs,
(1) License Light Bulb,
(4) Single Element Bulbs,
(2) Dual Element Bulbs,
(7) Dash Bulbs,
(1) Headlight Relay,
(1) 2 Pole Flasher,
(1) Voltage Drop Resistor,
(1) Horn and
(1) Bosch Coil

5

behövs inte bytas startmotor när man konverterar till 12v, funkar bra ändå.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Jag behöll min gamla start också det gick fint, och ganska kul med högre startmotorvarv än tomgångsvarv ICQ/ag
Fast frågan är hur länge det håller, jag sålde min strax efter att jag hade konverterat den.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

De är inte nödvändigt att köra allt på 12-V

Man kan ju slänga in ett 12-V batteri men då blir de ju problem med laddningen.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

8

leguanen skrev:

De är inte nödvändigt att köra allt på 12-V

Man kan ju slänga in ett 12-V batteri men då blir de ju problem med laddningen.

du får köra lite underhållsladdning någon gång i veckan... Default/smile

9

Blir nog mer än engång i veckan med tanke på att slutsteg ska in oxå.

Mmm får klura på de här ett tag.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

Har kört 3 somrar (ca 1300mil)  med 6v startmotor och inga som helst tecken på att den mår illa av det....men men ja kan ju ha fel. Däremot så ska man nog inte stå och gnugga hur länge som helst.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

Torpa skrev:

Jag behöll min gamla start också det gick fint, och ganska kul med högre startmotorvarv än tomgångsvarv ICQ/ag
Fast frågan är hur länge det håller, jag sålde min strax efter att jag hade konverterat den.

Jag har kört 8år med 6v starter på bussen. Och förra ägaren antagligen ett antal år innan.
Man får väl passa sig för att köra för länge(riktigt länge) på startmotorn.


Angående 12v konvertering så kan man göra som en kompis gjorde på sin 57a. Han bytte bara laddreläet och lamporna ICQ/ab
En 6v generator laddar en bit över 12v, det är laddreläet som begränsar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Jo man får ju passa startern.

Men de är konstigt att folk säger så olika. Allt från förslag som kostar flera tusen konventkit och billigare.

Börjar med att byta laddrelät till att börja med så får jobba mig upp sen då.

Var de nå speciellt laddrelä??

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

13

Orkar inte starta ny tråd så jag fortsätter här.

Har nu en sånhär generator med röd, vit och brun färgade elkabel stumpar.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0704.jpg

Sen hittade jag en sån laddregulator med medföljande kablar.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0702.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0703.jpg

Detta schema finns på sidan av regulatorn

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0706-1.jpg

Funkar domhär tillsammans?
Verkar vara nåra överloppskablar i regulators stammen?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36