1 Senaste redigerad av billy (2022-02-22 16:30:50)

Har skaffat en bromskit (från trummor till skivor fram) till min  folka 1965, undrar om man verkligen behöver montera den nya huvudbromscylindern man fick med i detta kit ?
Min är i gott skick så vill inte byta i onödan. Hur har ni gjort ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

2

Jag har inte bytt, men är det inte olika diameter på huvudbromscylindrarna.
Man skickar nog inte med en ny huvudbromscylinder om det inte behövs.

"ljushuvud"

3

Skulle tro det är med en två krets Hc  mot den gamla en krets
Det är rätt snart att använda två krets om det skulle hända något

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Det är väl självklart att man ska gå över till tvåkrets, framförallt om man har grejorna och endå ska in och rota i bromssystemet..
går det en packning i din fina enkretscylinder, en läcka eller ett bromsrör på fel ställe så kan du ha hur många skivbromskit du vill, bilen lär inte stanna endå.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Har för mej det är enkrets, Såg så ut. (var med i satsen). Om jag ska ha 2 krets ist vilken huvudbromscyl bör jag ha då ? Nån som kan tipsa?
För det är ju som du lasslo skrev, smart som fan att gå över till 2 krets när man ändå gör denna operation.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

6 Senaste redigerad av Sten vW (2022-02-22 09:09:27)

Tvåkrets för trum vs skivbroms är olika (OBS ORIGINAL), väljer (valde) man fel får/fick man bekymmer med skivor!

Numer verkar eftermarknaden inte skilja dem åt, jag misstänker att man rekommenderar skivbromsmodellen även för trumbroms fram....

Exempel 2-kretsvarianterna: https://vwcustomspeed.com/kategori/Huvudcylinder-Typ-1

Och: https://www.classicvw.se/huvudbromscyli … cts_id/145

/S

7

Den där verkar ju klart intressant att uppgradera till..
Förlåt för min okunnighet nu men hur ansluter jag den nu, vart skall bilens brömsrör placeras så det blir rätt.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

8 Senaste redigerad av Sten vW (2022-02-22 14:21:09)

billy skrev:

Den där verkar ju klart intressant att uppgradera till..
Förlåt för min okunnighet nu men hur ansluter jag den nu, vart skall bilens brömsrör placeras så det blir rätt.

Försöker minnnas hur det ser ut i min 67:a med gammal original hbc.

Den främre halvan torde vara för frambroms anslutningar två st en på var sida, den bakre delen för bak, ev kan dessa ej helt original ha öppna portar som behöver blindas.
De vita strutarna som pekar uppåt ansluts med slang till bromsvätskebehållare.

Min -67 bromsvätskebehållare har två utgångar, en till varje krets, tanken har en halvlåg vägg internt som hindrar att en krets med läckage skall tömma hela tanken.
finns ny vad det verkar: https://www.classicvw.se/bromsvatskebeh … ts_id/6446

Jag har valt att köra med silkonbromsvätska, ångrar inte det valet, dyrare sås men har inte haft några bromsproblem efter vintervila de senaste 10-15 åren..
Innan var det ett h-vete med fastrostade ok etc...
Nya bromsdelar runt om och silkon från början kan rekommenderas!
Silkon bromssaften benämns med DOT 5 som inte skall förväxlas med DOT 5.1 (glykolbaserad) som kanske oxå är bra men jag inte har någon erfarenhet av!

/S

9

67 Hc är lättast att använda
Behållare till bromsvätskan  Volvo 240 den som passar bäst
Vill man behålla std vw behållaren  gör man hål i locket på volvo behållaren o låter röret gå igenom locket
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Huvudbromscylindar för system med bromsbackar har en backventil i änden som gör att lite tryck behålls i systemet Nr10  på bilden.
Annars drar fjädrarna tillbaka backarna, och pedalen går långt ner om inte i botten vid första inbromsningen.

Detta gör att byter man till skivor så ligger bromsklossarna på hela tiden och det går varmt.

Post's attachments

bromscyl.JPG, 57.63 kb, 1057 x 701
bromscyl.JPG 57.63 kb, 117 downloads since 2022-02-22 

"ljushuvud"

11

Stort tack alla  ICQ/ay

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

12

Mr 56 skrev:

Huvudbromscylindar för system med bromsbackar har en backventil i änden som gör att lite tryck behålls i systemet Nr10  på bilden.
Annars drar fjädrarna tillbaka backarna, och pedalen går långt ner om inte i botten vid första inbromsningen.

Detta gör att byter man till skivor så ligger bromsklossarna på hela tiden och det går varmt.

Fast vad skumt..
Jag har köpt detta kit..
https://www.classicvw.se/skivbromssats- … cts_id/246
Och den huvud cyl ser ju ut att vara samma som original..

I detta kit som inte är till min ser det ju ut att vara en mer rätt huvud cyl.
https://www.classicvw.se/skivbromssats- … cts_id/248

Får nog köpa en sån isf..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

13

Det undre kitet är för kulbult som kom -66. De äldre fanns inte med 2-krets men det finns ingen anledning att montera något annat när man ändå håller på.

När det gäller backventilen gör trumbroms har jag nog bara sett det på en bil jag konverterat men den är bara, att skruva bort så har man löst det problemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:

Det undre kitet är för kulbult som kom -66. De äldre fanns inte med 2-krets men det finns ingen anledning att montera något annat när man ändå håller på.

När det gäller backventilen gör trumbroms har jag nog bara sett det på en bil jag konverterat men den är bara, att skruva bort så har man löst det problemet.

Är det samma cyl diameter  i hbc till trummor  som till skivbroms oket? Man vill ju ha rätt balans. . Dvs vad hade vw för cylinder diameter.. i hbc.?
Sen att leverantörer vill göra det enkelt för sig för att ha lite olika produkter...det är ju... tja. ICQ/bl

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Svwerker skrev:

Men det kan väl vara smart att dra dit ett en 2 krets huvudcyl från säg 66 ?
Annars bör jag plocka bort del nr 10 backventilen ? Om jag ska köra enkrets med skivor fram?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

16

billy skrev:
Svwerker skrev:

Annars bör jag plocka bort del nr 10 backventilen ? Om jag ska köra enkrets med skivor fram?

67an s Hc funkar rätt över

Ditt kitt är ett EMPI kitt som heter 22-2880  då med en krets  Hc
kitt 22-2895 är med två krets Hc  ( Hc är den som sitter på det kittet är  67-71 ) 
EMPI rekommenderar att dot 3 bromsvätska skall användas 
Om jag var dig skulle jag byta Hc 
Det är bara att flytta bakre bromsröret till bakre utgången på HCn  sen dit med dom andra på främre utgången
Ps glöm inte att köpa en ny broms trycks kontakt till för det sitter 2 st på två krets HCn
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

PPRMicke skrev:
billy skrev:
Svwerker skrev:

67an s Hc funkar rätt över

Ditt kitt är ett EMPI kitt som heter 22-2880  då med en krets  Hc
kitt 22-2895 är med två krets Hc  ( Hc är den som sitter på det kittet är  67-71 ) 
EMPI rekommenderar att dot 3 bromsvätska skall användas 
Om jag var dig skulle jag byta Hc 
Det är bara att flytta bakre bromsröret till bakre utgången på HCn  sen dit med dom andra på främre utgången
Ps glöm inte att köpa en ny broms trycks kontakt till för det sitter 2 st på två krets HCn
/// Micke

Perfekt, tack så får det bli !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

18

PPRMicke skrev:

Vill man behålla std vw behållaren  gör man hål i locket på volvo behållaren o låter röret gå igenom locket
/// Micke

Passar bromsvätskebehållaren från volvo 240 även senare huvudbromscylindrar? Tänker specifikt på en 71:a.

19

Funkar inte så bra på 71 och nyare då anslutningarna sitter i fel vinkel.

20

Bolse skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Passar bromsvätskebehållaren från volvo 240 även senare huvudbromscylindrar? Tänker specifikt på en 71:a.

Beror på om det är 1302 eller ej, de har en helt egen som är vriden.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G