1

Hej,

Dag 3 i garaget utan att jag får min nyrenoverade 1200 att gå utan att misstända något.

Motorn är orginal med orginal luftburk etc.

Det som är gjort,

Ny vev
Nya kolvar/cyl
Nya lager
Nya toppar
Allt gjort enligt alla spel mm.

Gjort efter uppstart,

Nya Bosch stift
Nya tändkablar
Nytt fördelarlock
Nya brytare
Ny konding
Förgasare ny förra året
Fördelare genomgången utan glapp etc.

Ventiler mm ställda enligt spec
Tändning både ställd på 7,5° samt 10° utan skillnad, tändning är kontrollerad så det verkligen stämmer med ÖD på remskivan.

Kommer inte på så mycket mera nu.... tips?

2

Hur är bränsletrycket?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Skåningen skrev:

Hur är bränsletrycket?

Har tyvärr inte utrustning för att mäta och är en eftermarknadspump så inte omöjligt att det kan vara för högt.

Motorn bör väl ändå inte misstända pga det?

Den gick hela förra sommaren med den pumpen men då var motorn inte renoverad.

4

Titta en gång till om tändkablarna sitter rätt

5

Hur är det med bestyckning på förgasaren
Är den rätt bestyckad för dagens soppa (det är ett måste i dag) + 1.5 % 98 oktan 3.0 % på 95
Om inte är stiften vita
Är det förhögt soppa tryck är stiften svarta
I VWs bränsle verkstads hand bok står det att pumpen skall chimsas upp till rätt höjd för rätt tryck

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

Hur är det med bestyckning på förgasaren
Är den rätt bestyckad för dagens soppa (det är ett måste i dag) + 1.5 % 98 oktan 3.0 % på 95
Om inte är stiften vita
Är det förhögt soppa tryck är stiften svarta
I VWs bränsle verkstads hand bok står det att pumpen skall chimsas upp till rätt höjd för rätt tryck

Ska mäta bränsletrycket och eftersom det är en eftermarknadspump så är det väl inte otroligt att den ger för mycket, dock borde mitt problem med misständning väl inte upplevas pga det?

7

Noterade att 3stift var väldigt sotiga och 1 mindre sotigt, tyder väl på ojämn bränsletillförsel?

8

Byt stift!

Moderna stift är vanligtvis mindre tåliga mot sot och klet, ibland kan de rengöras ibland hjälper inga ansträngningar!
Om nya stift inte löser misständningsbekymmer skulle jag först misstänka tändsystemets komponenter..

Sotet på dina stift kan vara bränd olja som kommit förbi dina nya kolvringar, det kan ta ett tag innan ringar nött ihop sig mot cylindrarna.
Det brukar ofta rekommenderas vid 1:a start att man direkt skall lyfta varvtalet till något mediumhögt som ger bra oljetryck för motordelarna samt hjälper till med att få ringarna att säta sig.
Det kan ryka bra med olja ur avgas med nya ringar!

Dina misständningar? Hur yttrar de sig, vid vilka varvtal uppstår de?

S

9

Sten vW skrev:

Byt stift!

Moderna stift är vanligtvis mindre tåliga mot sot och klet, ibland kan de rengöras ibland hjälper inga ansträngningar!
Om nya stift inte löser misständningsbekymmer skulle jag först misstänka tändsystemets komponenter..

Sotet på dina stift kan vara bränd olja som kommit förbi dina nya kolvringar, det kan ta ett tag innan ringar nött ihop sig mot cylindrarna.
Det brukar ofta rekommenderas vid 1:a start att man direkt skall lyfta varvtalet till något mediumhögt som ger bra oljetryck för motordelarna samt hjälper till med att få ringarna att säta sig.
Det kan ryka bra med olja ur avgas med nya ringar!

Dina misständningar? Hur yttrar de sig, vid vilka varvtal uppstår de?

S

Börjar med att byta stift igen,

Det som du nämner att oljan går förbi upplever jag på stiften då dom just luktar olja där sotet finns, kanske är som du säger.

Misständningen är i hela registret, dvs både på tomgång och när jag gasar på, kanske att det upplevs något mera enbart på tomgång. Det är inte mycket men man hör att den I mellanåt missar och bluddrar till..

10

Innan du ens tänker på byta stift bör du mäta o kontrollera soppa tryck flotör nivå ( ps mät gapet på stiften till rätt mått )                                    Sen tar det en stund innan dina ringar är täta så det brukar vara ogämn komp tllls maskin har gått typ 10 mil När den har gått 50 mil är den som tätast
Men det är lätt att man glasar kolvringen om det går för fet blandning   
Efter 20 min bör man kontrollera ventil spel för ofta har sätes ringana satt sig i topparna om dom är nya
En länk till en ok tryck mätare Sätt ett T stycke mellan pump o förgasare https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016980
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Innan du ens tänker på byta stift bör du mäta o kontrollera soppa tryck flotör nivå ( ps mät gapet på stiften till rätt mått )                                    Sen tar det en stund innan dina ringar är täta så det brukar vara ogämn komp tllls maskin har gått typ 10 mil När den har gått 50 mil är den som tätast
Efter 20 min bör man kontrollera ventil spel för ofta har sätes ringana satt sig i topparna om dom är nya
En länk till en ok tryck mätare Sätt ett T stycke mellan pump o förgasare https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016980
/// M

Mätt kompen och kommer bara upp i 3,5 på 1an och 4-5 på resten men det kanske är normalt då innan den blir insliten?

/Robert

12

19610101 skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Mätt kompen och kommer bara upp i 3,5 på 1an och 4-5 på resten men det kanske är normalt då innan den blir insliten?

/Robert

Om det är så lite så är det fantastiskt att den startar huvud taget
Du behöver nog kolla igenom För det bör nog vara minst  5-6 kg i komp tryck   med nya kolvar o cylindrar skulle tro mer
Det är något knas om du bara har 3.5 kg i komp tryck
Ha du provat att köra in tryck luft genom tändstifts hålet typ 3-4 kg  Det ¨låter som det läcker igenom som ett såll
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Du skriver det är nya prylar rätt igenom
Är toppana även nya med nya ventiler o frästa ventilsäten ( eller beg med in slipade ventiler )
har du koppar ringar eller tätar dom mot cylindern  Hur är det med höjderna på cylindrana är dom upp mätta så dom är i linje
Om det är tätning mot toppen är cylindrana inslipade i toppen 
Så dom tätar korrekt
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Nya toppar med kopparringar samt inslipade ventiler. Har inte slipat in mot toppen då det var delade meningar om det behövdes eller inte på nys grejer.

Är det leakdown test som gäller?

15

19610101 skrev:

Nya toppar med kopparringar samt inslipade ventiler. Har inte slipat in mot toppen då det var delade meningar om det behövdes eller inte på nys grejer.

Ja om du vill ha svar på dina  frågor skulle jag köra leakdown  för att veta vad det gör att det är dåligt komp tryck
Om  jag får tipa så är det ventilerna som läcker igenom 
Är det minsta snett där så läcker det igenom 
Om jag inte minns fel skall det vara 1.5 mm kontakt yta mellan ventil o säte
Därför är det 44.5 grader på ventilen o 45 grader på sätet
Med leakdown så hör man var det läcker
Det är alltid surt  om det jäklas
Men det är bara ta nya tag för det är länge till våren
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

PPRMicke skrev:
19610101 skrev:

Ja om du vill ha svar på dina  frågor skulle jag köra leakdown  för att veta vad det gör att det är dåligt komp tryck
Om  jag får tipa så är det ventilerna som läcker igenom 
Är det minsta snett där så läcker det igenom 
Om jag inte minns fel skall det vara 1.5 mm kontakt yta mellan ventil o säte
Därför är det 44.5 grader på ventilen o 45 grader på sätet
Med leakdown så hör man var det läcker
Det är alltid surt  om det jäklas
Men det är bara ta nya tag för det är länge till våren
/// Micke

Tack för uppmuntran, surt när man tror man gjort allt rätt men verkar blivit fel. En kompis kommer och testar med din leakdown så får vi se.
Jag testa iallafall med att blåsa med 4 bar och det pyser inget som man hör.

17

Om du har koppartätning mot toppen så bör du nog kolla squish måttet.

18

OHmek skrev:

Om du har koppartätning mot toppen så bör du nog kolla squish måttet.

Vad är det?

19

Är rådet att man inte ska använda kopparpackingarna alls? Låter som dom kan ställa till problem med höjden?

20

Du säger att den misständer. Kan du avgöra om den misständer upp i förgasren eller om den misständer ut i ljuddämparen. På detta sätt kan man avgöra om den tänder för tidigt eller för sent. Sätt en stroblampa på motorn så kan du se vilken cylinder som misständer,antagligen den med lägst komp. Kollade du om alla ventiler var täta. Jag brukar hälla spolarvätska i toppen och låta det stå till nästa dag. Finns vätskan kvar så är dom täta. Det kan också vara så att den med lägst komp inte tänder då stiftet är fullt i olja. Följden blir att det går ut oförbrända gaser i ljuddämparen och gaserna tänds av dom andra cyllarnas varma avgaser. Känn på alla avgaspipor så hittar du snart den som går väldigt dåligt eller inte går alls.

21

Om delarna inte är byggd för koppartätning så blir klämspalten för stor (avtånd mellan kolv och kompressionsytan i toppen) och då blir kompressionen låg. Dessutom så verkar det vara ett läckage någonstans.
Mvh. Ove

22

Så, nu med en mätare som INTE var trasig blev resultatet något annat,

Cyl 1: 7,7 bar
Cyl 2: 8 bar
Cyl 3: 6,9 bar
Cyl 4: 8,1 bar

Är cylinder 3 något man bör felsöka närmare eller kan det bero på att motorn inte är inkörd? Den har max gått 45min på tomgång i perioder.

23

19610101 skrev:

Är cylinder 3 något man bör felsöka närmare eller kan det bero på att motorn inte är inkörd? Den har max gått 45min på tomgång i perioder.

Det är bara felsöka  3an Det är förmycket skillnad 0,5 bar kan man adepterna 
Om jag var i dina kläder skulle jag granska 1an också
Det blir felaktig balans i insuget o förbränning

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

24

PPRMicke skrev:
19610101 skrev:

Nu har man justerat ventilerna och värderna är något förändrade

1 7,8
2 8,0
3 7,2
4 8,1

PPRMicke,

Något tips på hur man går vidare för att förbättra kompen på framförallt 3an?

25

19610101 skrev:
PPRMicke skrev:
19610101 skrev:

Nu har man justerat ventilerna och värderna är något förändrade

1 7,8
2 8,0
3 7,2
4 8,1

PPRMicke,

Något tips på hur man går vidare för att förbättra kompen på framförallt 3an?

Jag skulle börja med läck prova då brukar man skapa sig en uppfattning på vad som är fel
leakdown är ett mycket bra verktyg  Då hör man om det läcker igenom ventilerna (lyssna i insuget eller avgaset )
Eller om det läcker igenom ringana eller vid tätnings ytan till toppen ( såpvatten där så bubblar det kraftigt
Så skulle jag göra
Jag skulle riva isär o ta bort topparna  sen skulle ventil sätena fräsas till rätt mått i bredd på dom ( det där med indian pinne o slipa in brukar inte sluta lyckligt ( när man har med ett proffs på ventilsäten så behöver man aldrig slipa in ventilerna ) (på minna racing prylar lämnar även jag in till en kille i tillberga (västerås) för det skall bli 110% tätt med special stål)(   Vanliga toppar kör jag med MIRA fräsen är det bara att montera dit ventilen o det är tätt utan att slipa
Sen kontrollera hur koppar ringen ligger i höjd o om den är skadad ( jäkligt lätt att skada dom också )( Därför är jag anti mot dom)
Men jag skulle tro det är för breda kontakt ytor på ventilerna mot sätena eller att koppar ringen inte tätar
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke