Tjenare,
Ett problem har uppkommit att motorolja trycks upp ur hålet till oljestickan. Jag har aldrig varit med om att något liknande har hänt så jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Men, det händer bara när jag är ute och kör den varm. Inte på tomgång utan för detmesta under gaspådrag.
Jag tror att kompen är dålig på cyl 4, kan det hänga ihop med olje läckaget?
Motorn är en 2.0L CU -82 
Gissar att kompen går ner i vevhuset och då trycker ut oljan
Vevhus ventilationen kan var igensatt.
PÅ vinter tid förekommer det att vattenånga bildas och fryser. på en del motorer.
vet inte hur det är på din motor, men det kan vara värt att kolla vevhusventilationen.
Vevhus ventilationen kan var igensatt.
PÅ vinter tid förekommer det att vattenånga bildas och fryser. på en del motorer.
vet inte hur det är på din motor, men det kan vara värt att kolla vevhusventilationen.
Tack för tipset, jag lyckades få bort lite sot idag men inte tillräckligt för att lyckas få den gå på 4 cyl. Jag har läst att det kan hända om det har gått knas med kolvringarna också?
Är det möjligt att ta av toppen och kolla kolv ringarna utan att plocka ner motorn?
6 2022-01-11 10:42:14 Senaste redigerad av Lennart (2022-01-11 10:47:37)
Är det möjligt att ta av toppen och kolla kolv ringarna utan att plocka ner motorn?
Nej, det är inte möjligt.
Om motorn går bara på 3 cyl och trycker ut olja har du ett större problem än defekta kolvringar.
Du får plocka ur motorn och riva isär den för att se vad som är fel.
För du har såklart kollat att gnista och bränsle kommer fram?
Lycka till!
hamreus skrev:Är det möjligt att ta av toppen och kolla kolv ringarna utan att plocka ner motorn?
Nej, det är inte möjligt.
Om motorn går bara på 3 cyl och trycker ut olja har du ett större problem än defekta kolvringar.
Du får plocka ur motorn och riva isär den för att se vad som är fel.
För du har såklart kollat att gnista och bränsle kommer fram?
Lycka till!
Ajdå, okej tack för svaret! Jo men det har jag kollat och det har den. Då får jag ta och kika om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig med det. Tack!
hamreus skrev: (Igår i annan tråd)
Tjena!
Plockade ner motorn i min buss i veckan för att se varför den gick på 3 cylindrar och hittade ett hål i en kolv.
Har aldrig gjort något sånt stort jobb på en bil innan som att byta kolvarna + cylindrarna. Har ni några tips? Något jag ska hålla utkik efter?
Jag köpte ett packnings set till motorn så jag ska ha istort sett alla packningarna jag behöver. Har ni några erfarenheter av märken på cylinder kit?
Det är T4 2,0L Lyftkylda motorn
Tack!
Hur har hålet i kolven uppstått?
"Trumlad" ventilhatt, främmande föremål utifrån, värme?
Hur ser resten av förbränningsrummet ut, tex krökta ventiler?
Och var är biten som fattas? Ligger den kvar inuti motorn? Inte bra!
Jag ser två alternativ här: Antingen river du motorn helt och gör en riktig genomgång/renovering. Inte bara cylinderkit.
Eller så skaffar du en begagnad kolv och stoppar dit, och hoppas att resten håller ett tag till.
9 2022-02-03 11:57:13 Senaste redigerad av michaelth (2022-02-03 11:58:57)
demontera totalt av någon som kann..renovera totalt. Man vill inte ha något gammalt Skit i maskinen..
När man nu ändå byter kolvar/cylindrar så bör man väl kolla upp lager då en "frisk" maskin ger mer tryck på dom... en ny oljepump.. sen hur är det med cam /lyftare på Typ4 maskinen... brukar dom inte gå ner sig.... toppar ventiler styrningar?
Så med andra ord kyss krokodilen goodbye och gör det rätta helrenoverad så man kan lita på maskinen.. ett hål kommer inte av sig själv.. och vad följde med i processen... synd att köpa nya delar och få fler haverier.. än går den förmodligen att renovera....
Jag har en typ 4 2 liters motor stående som går runt. Suttit i eb BAY. . men nej kan inte starta den.. men är ju komplett motor fast yttre plåtar delvis sönderrostade. ..inget avgas..
Finns i blekinge..5k. Inga garantier på funktion...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
hamreus skrev: (Igår i annan tråd)
Tjena!
Plockade ner motorn i min buss i veckan för att se varför den gick på 3 cylindrar och hittade ett hål i en kolv.
Har aldrig gjort något sånt stort jobb på en bil innan som att byta kolvarna + cylindrarna. Har ni några tips? Något jag ska hålla utkik efter?
Jag köpte ett packnings set till motorn så jag ska ha istort sett alla packningarna jag behöver. Har ni några erfarenheter av märken på cylinder kit?Det är T4 2,0L Lyftkylda motorn
Tack!
Hur har hålet i kolven uppstått?
"Trumlad" ventilhatt, främmande föremål utifrån, värme?
Hur ser resten av förbränningsrummet ut, tex krökta ventiler?
Och var är biten som fattas? Ligger den kvar inuti motorn? Inte bra!Jag ser två alternativ här: Antingen river du motorn helt och gör en riktig genomgång/renovering. Inte bara cylinderkit.
Eller så skaffar du en begagnad kolv och stoppar dit, och hoppas att resten håller ett tag till.
Det blir en totalrenovation, smådelar utav kolv ringarna har lyckats kommit förbi igenom ner i blocket. Ventilerna ser bra ut, jag gissar på att förbränningsgaserna har lyckats hitta en väg förbi ringarna och läckt en ganska lång stund och därmed så har hålet uppkommit.
Jag vill ha en motor som håller i längden så jag kommer låta det ta sin tid och göra en riktig motorrenovering. Finns ju bara ett sätt att lära sig också.
Kanske en svår fråga att svara på men vilket slutage på lagren på kammen tillåtet?
Tack!
demontera totalt av någon som kann..renovera totalt. Man vill inte ha något gammalt Skit i maskinen..
När man nu ändå byter kolvar/cylindrar så bör man väl kolla upp lager då en "frisk" maskin ger mer tryck på dom... en ny oljepump.. sen hur är det med cam /lyftare på Typ4 maskinen... brukar dom inte gå ner sig.... toppar ventiler styrningar?
Så med andra ord kyss krokodilen goodbye och gör det rätta helrenoverad så man kan lita på maskinen.. ett hål kommer inte av sig själv.. och vad följde med i processen... synd att köpa nya delar och få fler haverier.. än går den förmodligen att renovera....![]()
![]()
Jag har en typ 4 2 liters motor stående som går runt. Suttit i eb BAY. . men nej kan inte starta den.. men är ju komplett motor fast yttre plåtar delvis sönderrostade. ..inget avgas..
Finns i blekinge..5k. Inga garantier på funktion...
Jag har insett det också, lika bra att göra rätt från början än att behöva göra om efter ett tag! Jo har hört att dem lyftarna ska gå ner sig men har inte haft tid än att kolla dom som sitter i.
Lite väl långt till Blekinge från Dalarna, men hör av mig om jag har vägarna förbi!
Jag misstänker att hålet uppkom av trasiga ringar som släpper förbi förbränningsgaserna?
//h
Var i Dalarna Bor du?
Var i Dalarna Bor du?
Strax utanför Falun