1

Tjenare,
Ett problem har uppkommit att motorolja trycks upp ur hålet till oljestickan. Jag har aldrig varit med om att något liknande har hänt så jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Men, det händer bara när jag är ute och kör den varm. Inte på tomgång utan för detmesta under gaspådrag.
Jag tror att kompen är dålig på cyl 4, kan det hänga ihop med olje läckaget?
Motorn är en 2.0L CU -82 ICQ/bs

2

Gissar att kompen går ner i vevhuset och då trycker ut oljan

3

Vevhus ventilationen kan var igensatt.
PÅ vinter tid förekommer det att vattenånga bildas och fryser. på en del motorer.
vet inte hur det är på din motor, men det kan vara värt att kolla vevhusventilationen.

"ljushuvud"

4

Mr 56 skrev:

Vevhus ventilationen kan var igensatt.
PÅ vinter tid förekommer det att vattenånga bildas och fryser. på en del motorer.
vet inte hur det är på din motor, men det kan vara värt att kolla vevhusventilationen.

Tack för tipset, jag lyckades få bort lite sot idag men inte tillräckligt för att lyckas få den gå på 4 cyl. Jag har läst att det kan hända om det har gått knas med kolvringarna också?

5

Är det möjligt att ta av toppen och kolla kolv ringarna utan att plocka ner motorn?

6 Senaste redigerad av Lennart (2022-01-11 10:47:37)

hamreus skrev:

Är det möjligt att ta av toppen och kolla kolv ringarna utan att plocka ner motorn?

Nej, det är inte möjligt.
Om motorn går bara på 3 cyl och trycker ut olja har du ett större problem än defekta kolvringar.
Du får plocka ur motorn och riva isär den för att se vad som är fel.
För du har såklart kollat att gnista och bränsle kommer fram?
Lycka till!

7

Lennart skrev:
hamreus skrev:

Nej, det är inte möjligt.
Om motorn går bara på 3 cyl och trycker ut olja har du ett större problem än defekta kolvringar.
Du får plocka ur motorn och riva isär den för att se vad som är fel.
För du har såklart kollat att gnista och bränsle kommer fram?
Lycka till!

Ajdå, okej tack för svaret! Jo men det har jag kollat och det har den. Då får jag ta och kika om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig med det. Tack!