Jag hittade min bil på VW Marknaden via tips från Tomas Samuelsson. Det var i Maj 2006 och jag skulle just börja att bygga ut badrummet och det var inte riktigt läge att köpa sig en dyr skrotbil men efter ett par dagar av grubblande så stod det klart för mig. Den ska jag ha! Att det var en -67a spelade en stor roll i det hela då jag finner den årsmodellen extra trevlig. Gamla utseendet med snygga blinkers och smala kofångare men med skivbromsar och i detta fallet även 12V elsystem. Bilen fanns i Krylbo och jag lånade ihop pengar och for dit och köpte den för alldeles för mycket pengar. VM i hål i huvudet kan man säga. Men det är min dröm VW så vad gör man! Bilen var importerad från Texas 2004 och var i dåligt skick. Dock saknades det rost på de ställena som Svenska bilar rostar såsom trösklar och vetilationskanaler i framskärmarna men i gengäld ingick det massor av amerikanska lagningar och spacklingar…Bucklig och jävlig var den! Det medföljde delar för ca 10 000 bl.a nya golvhalvor och ett nytt nosparti. En "fördel" med att mycket var dålig är att man inte lockas till att använda halvdåliga delar. Släng och skaffa nytt är det som gäller. Målet är utställningskick. Köpet gjordes upp och väl hemma garagerades bilen över sommaren. Slipade dock bort all färg på framskärmarna och fick den körbar för att kunna ut att cruisa lite. Blev totalt ca 300 meter mest för att kolla om växellådan funkade OK vilket den gjorde sedan revs bilen!
Projektet kommer ta den tid det tar och långa perioder står det helt still men så kommer ett ryck så kommer man vidare igen. Jag har andra VW att köra under tiden men det viktigaste är att det blir klart någon gång! Läsa om andra projekt här på forumet ger inspiration. Delar därför med mig med min historia om denna Ghia.
När väl hösten kom och badrummet var klart var det äntligen dags att börja renoveringen av bilen. Jag började med att modifiera en framvagn med dubbla sänkningssatser, skivor med Porsche bultmönster och droppade spindlar. Bakvagnen sänktes ett hack och på med mina original fuchsfälgarna ( 5,5 fram och 6 bak) från min cal looker typ 1 -67. Så coolt det blev! 205/70 bak är det inte alla Ghior som rullar på! Däcken skall dock över på andra fälgar som ska på Typ-67an så det slutgiltiga däckvalet är inte klart. Dock vet jag vad som får plats!
Sedan renoverades plattan och lackerades av power bläster i Motala. Det var mycket jobb med att demontera och sätta över stolsunderreden och domkraftsfästen.
Jag har blästrat och återvunnit alla kamax originalbultar, lås fästen mm. Blästrade hemma i garaget i ett skåp och lämnade in detta till en firma i Askersund som kromaterade om det för ett par hundra.
Sedan spenderades de dagar med bra väder sommaren 2007 med att slipa och blästra karossen. Allt har varit plåtrent innan Roger Jonsson la på ett lager 2K epoxyprimer. Roger hjälper mig med all lackering på denna bil. Tack!
Efter det så rostlagade jag innertröskel framme vid förarplatsen, plåten under baksätet och bytte ut plåten under motorluckan samt la igen det stora stereohålet och ersatte detta med hål för en gammal Blaupunktradio. Ta även mycket tid till att få ihop gångjärnen till dörrarna och justera in dessa. Bättre att göra grovjobbet nu nu i detta läge än när man har nylackad kaross. Justering av dörrarna gjodes med karossen bultad på plattan. Torrkörning är viktigt!
Sedan fick plåtmäster Lars T rycka in och hjälpa mig. Utan han skulle detta inte bli bil igen. Bilderna talar för sig själva. När jag kom och tittade och han hade tagit bort allt höger fram inkl. innerskärm blev jag stum! Det var mycket plåtjobb med riktning. Bla har han räddat bägge dörrarna. Framluckan fick bytas ut och motrorluckan är även den från en annan bil. Den följde dock med vid köpet. Tack Lars!
Sommar/höst 2009 provmonterade jag kofångare mm för att sedan demontera karossen och skicka den på lack.
Lackarbetet har dragit ut på tiden men under tiden har jag inskaffat en baybuss -68 som hela familjen har glädje av! Hoppas dock att få tillbaka karossen i vår/sommar för det vore kanon att få börja montera ihop bilen hösten 2011. Dock är motorn fortfarande en fråga jag inte löst.
Hoppas ni alla på Boxerville finner denna historia roande!
Ni är fria att skriva vad ni vill i tråden.
MVH Fredrik "EskiL 109" Eskilsson, Motala
Notering 2/2-2023: **Fler bilder finns i inlägg 8.**
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)